Akvarietråden V

Media_241003_183240.gif
 
Så, imorgon beställer vi fisk till jobbet och jag har lagt med 5st praecox till mig. Tycker det känns som om mitt stim är för litet, har gett upp hoppet om yngel just nu iaf och de är faktiskt inte dyra alls. Hoppas att mina "gamlingar" är snälla mot småttingarna bara. De kommer på äkta regnbågsfisk-vis vara väldigt unga, små och grå när de kommer. Var även väldigt(!) sugen på neonblå goby, men läser att de vill ha strömt vatten och det kan inte jag erbjuda dem, så det får vara.

Det enda jag är sugen på nu annars är galaxyrasboror, men de kostar lite för mycket för att jag ska vilja köpa dem utan att ha en riktig plan för dem :p

Skulle gärna köpa något till, men vet inte vad...
 
Hur länge kan man lämna fiskarna utan mat? Jag ska åka bort tre dagar nästa vecka. Skulle ni bett någon ge dem mat en dag?
 
Hur länge kan man lämna fiskarna utan mat? Jag ska åka bort tre dagar nästa vecka. Skulle ni bett någon ge dem mat en dag?
Tre dagar är inga problem om de blir utan.

Vi har börjat mata en gång om dagen på morgonen och skippa på kvällen. Tycker alla känns lite slöa och de simmar liksom inte runt så mycket. Efter lite research började jag misstänka att de helt enkelt får för mycket mat så de liksom blir lite lata och inte aktivt behöver söka efter mat så vi provade dra ner. Det har gått knappt tre dygn och det är redan mycket aktivare i karet! Hoppas att detta ska få våra kräsna hantlar att vara lite mer på vid matning också om de är lite hunrigare.
 
Jag har fått avliva två stora hanar av miniöringarna som tyvärr utvecklade dropsy. Den tjockmagade hanen ser fortfarande pigg och fräsch ut bortsett från magen då.

En av dem var en av de som jag tyckte var allra finast med de här fräcka mönstret: :cry:
VideoCapture_20240922-194326.jpg


Jag hoppas inte det är någon fisksjukdom neosarna dragit med sig in. De gick med just galaxydanio de med nämligen. Vet inte om det ens kan gå till så? Lär vara noggrannare med karantän i fortsättningen iaf men känns mer som om att något med miljön är på tok? Dropsy är ju så dumt eftersom det bara är ett symptom som kan bero på en mängd olika sjukdomar/fel.

De är ju bara 20 pyttefiskar + räkor i ett 243 liters som det görs regelbundna vb på och som varit cyklat ett bra tag nu så vattnet bör ju inte vara dåligt? Rengjorde filtret igår (som inte var speciellt skitigt heller) och ska testa alla värdena under några dygn och se om något visar på något galet.

Jag har ett gäng yngel från miniöringarna också (iom att de ynglar av sig som kaniner...) som snart skulle behöva flytta till föräldrarna med men det vågar jag ju inte göra när det är något på tok i föräldrarnas kar.
 

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
419
Senast: Emiro
·
Småbarn Kan det bli så? Sonens kindtänder började bryta igenom i april. En utav dem ser ut att vara helt igenom, de övriga tre tycker jag ser...
Svar
2
· Visningar
679
Senast: trazel
·
INK
Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
547
Senast: Valle
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 742
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp