Akvarietråden V

1000069395.webp
 
Såg precis min honungshane väldigt tätt nästan-ihoptrasslad med ena honan under skumboet han byggt :D Verkade inte bli någon riktig action, men han fortsatte ivrigt bygga på boet efteråt. Hoppas att jag kan få yngel från dem sedan :heart:
 
20241009_191711.webp


Väldigt förtjust i den här varianten av papegoja. Det fanns två i butik men det blev denna + en "vanlig" orange då sambon fick vara med och tycka också. Igår var vi till Söderhamn och köpte lite växter (som också ses i bild). Kikade på deras fiskar också men det enda intressanta var egentligen glasmalar som de hade igen, tror dock inte de skulle passa i detta karet och som det är nu vill jag inte ha mer än dessa två små ändå pga bio-loaden så tidigt.
 
20241009_205808.webp


Bonusbild på båda, de ser så glada ut.

Även om det bara är två så är det så trevligt att se att det är sådan harmoni mellan dem. De tjafsar inte när det är mat och verkar trivas ihop. I stora karet är det mer.. kylig stämning? Inte bråk men det markeras så fort någon kommer för nära. Känns också helt rätt att de fick flytta nu trots att nya karet är så pass nytt. Ena hanteln vi har (honan) var verkligen som besatt när det kom till den orangea. Liksom vaktade utanför den lilla grottan under roten och försökte ibland gräva sig in. Så fort den vågade sig ut lite så var hon där på en millisekund för att döda ungefär, fattar inte, hon är inte aggressiv mot någon annan. Vi skojade lite om att det kanske är en gammal oförrätt då de kom från samma kar i butiken :D

Det var ett litet helvete att fånga den orangea i stora karet, slutade med att vi fick ta ut den största roten för att lyckas. Det blev fruktansvärt skitigt i stora karet, så pass att jag bestämde mig för att göra ett vattenbyte direkt. Märkte då också att det är dålig fart i filtret nu jämfört med vad det ska vara, till helgen blir det en storrengöring där vi kollar impellern och allt.

Jag skulle vilja ha ett förfilter istället för den lilla "buren" som är vid insugen just nu, den släpper igenom alldeles för stora grejer ner till filtret men jag lyckades inte googla mig till något. Aquarium Co-op har jättebra grejer men de skickar inte utanför USA, allt på Amazon är för finporigt. Funderar på om man kan DIYa det på något sätt..
 
Visa bifogad fil 154725

Väldigt förtjust i den här varianten av papegoja. Det fanns två i butik men det blev denna + en "vanlig" orange då sambon fick vara med och tycka också. Igår var vi till Söderhamn och köpte lite växter (som också ses i bild). Kikade på deras fiskar också men det enda intressanta var egentligen glasmalar som de hade igen, tror dock inte de skulle passa i detta karet och som det är nu vill jag inte ha mer än dessa två små ändå pga bio-loaden så tidigt.
Papegojor verkar vara roliga figurer?
Har inte sett så många av de blå
 
Papegojor verkar vara roliga figurer?
Har inte sett så många av de blå
Jag hade bara sett de röda innan. Efter vi skaffat läste jag på lite och de kommer i massa olika färger, fanns som fläckiga i vitt/gult som var rätt häftiga. Alla varianter är framavlade hybrider från "äkta papegojciklid" och något annat och förkommer inte alls i det vilda.

Dessa är ju rätt nya så de är lite skygga men de är väldigt söta och som sagt det är fin harmoni mellan dem. Planen när tanken är lite äldre är att lägga till lite tetror till den här tanken och kanske ett par corys eller annat bottenlevande om plats finns. När dessa blir för stora får de flytta till stora karet med de andra cikliderna.
 
Jag hade bara sett de röda innan. Efter vi skaffat läste jag på lite och de kommer i massa olika färger, fanns som fläckiga i vitt/gult som var rätt häftiga. Alla varianter är framavlade hybrider från "äkta papegojciklid" och något annat och förkommer inte alls i det vilda.

Dessa är ju rätt nya så de är lite skygga men de är väldigt söta och som sagt det är fin harmoni mellan dem. Planen när tanken är lite äldre är att lägga till lite tetror till den här tanken och kanske ett par corys eller annat bottenlevande om plats finns. När dessa blir för stora får de flytta till stora karet med de andra cikliderna.
Ja
Har sett någon liknande fast zebra ciklider
Ibland ser jag de vanliga röda papegojorna men inte så ofta
Papegojorna är en korsning, tror att hantlarna är en av deras 'föräldrar'?
 
Hade tur idag, hälsade på vännen med 720L, blev av med mina diamanttetror och fick med ett stort gäng av likadana caridina-räkor som jag fick förut.

Senare ringde hon från en djuraffär för att fråga vad jag tyckte om några fiskar hon hittat där. Jag passade på att fråga om de hade några regnbågsfiskar. Det enda de hade var 3st praecox som gått där länge. "Köp dem om du kan få dem för halva priset" sa jag, och det fick hon näääästan. Så, nu ska 3st praecox till hem till mig :D Verkar vara honor men vännen har dels ingen direkt kunskap om regnbågar och är inte heller speciellt duktig på att fotografera, så vi får se vad det är. De får gå i ett akvarium hos henne så länge, men de är iaf raka i kropparna och fina i hullet :)

Dagens bild på bossen i akvariet:
1000069531.webp
 
Äntligen pillat ihop hardscapet till pyttekuben. Använde superlim + cigrettfilter, contexo och aquascaping foam, rötter och lavasten. Tog mycket längre tid än jag tänkte mig men nu sitter iaf allt ihop ordentligt så att jag bara kan lyfta ut alltihop som en stabil enhet om jag behöver. Gjort en filterficka bakom stenröset också.

Funderar på att köra en dark start för att undvika alger iom att jag tänkt ha soil bak i filterfickan. Men samtidigt vill jag bara fylla på med anubias, javaormbunke och mossor direkt och köpa någon trevlig hög krukväxt att ha i där bak också. Nån miniplanta av rosenkalla, calathea eller någon liten alocasia kanske?

Ska nog ha blackworms här i sen! :)
15cm750.webp
 
Jag har fått avliva två stora hanar av miniöringarna som tyvärr utvecklade dropsy. Den tjockmagade hanen ser fortfarande pigg och fräsch ut bortsett från magen då.

En av dem var en av de som jag tyckte var allra finast med de här fräcka mönstret: :cry:
Visa bifogad fil 154562
Jättetråkigt med öringarna. Hålla fiskar är verkligen svårt. Omöjligt att veta om det är någon sjukdom, dåliga gener eller om man gör något fel. Efter du kollat alla vattenvärden så kom ihåg att kolla värmen. Det kan bli väldigt varmt om man har lock på. Eller om värmare gått sönder och det blir för kallt. Jag funderar på att köpa ett sånt där stort jbl test för 1300 just för att ha så bra koll som möjligt. Men det svider...

Dina dario är så otroligt vackra. Blir galet sugen när jag ser dina bilder. Men oroar mig för det här med levande mat. Jag orkar bara kläcka nån gång i veckan. Och så är jag rädd att de skulle käka alla eventuella räklingar
 

Liknande trådar

IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 217
Senast: Cattis_E
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
472
Senast: Emiro
·
Småbarn Kan det bli så? Sonens kindtänder började bryta igenom i april. En utav dem ser ut att vara helt igenom, de övriga tre tycker jag ser...
Svar
2
· Visningar
723
Senast: trazel
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp