Akvarietråden V

Happ. Apistogramma-hanen verkar ha någon inälvsparasit. Enligt en Apistogramma-nörd jag skrev med nu under morgonen var det nog därför honan dog också.

Som tur är så har jag ju tomma akvarier här hemma, så jag har snabbt slängt upp en kub till honom där han nu går själv. Ska köpa medicin imorgon. Som tur är ser inga av de andra fiskarna ut att vara påverkade öht, men jag ska såklart hålla stenkoll nu. Misstänker att vad jag än köper för medicin så är det inte snällt mot räkor eller sandsnäckor, så det är inte lockande att behandla hela akvariet om det går att undvika.

Happ. Apistogramma-hanen verkar ha någon inälvsparasit. Enligt en Apistogramma-nörd jag skrev med nu under morgonen var det nog därför honan dog också.

Som tur är så har jag ju tomma akvarier här hemma, så jag har snabbt slängt upp en kub till honom där han nu går själv. Ska köpa medicin imorgon. Som tur är ser inga av de andra fiskarna ut att vara påverkade öht, men jag ska såklart hålla stenkoll nu. Misstänker att vad jag än köper för medicin så är det inte snällt mot räkor eller sandsnäckor, så det är inte lockande att behandla hela akvariet om det går att undvika.
Esha ndx kan du behandla hela karet med, den är helt ok för både räkor och snäckor. Mina rasboror med inälvsparasiter räddades av det bla och jag har kört det på nästan alla nya fiskar sen dess för säkerhets skull utan problem. Tycker den är bra, tar mycket och är snäll men effektiv. Jag byter inte vattnet dagen efter heller (som man ska eg) utan byter när det är dags och behandlar igen 2 veckor senare.

Esha ndx kan du behandla hela karet med, den är helt ok för både räkor och snäckor. Mina rasboror med inälvsparasiter räddades av det bla och jag har kört det på nästan alla nya fiskar sen dess för säkerhets skull utan problem. Tycker den är bra, tar mycket och är snäll men effektiv. Jag byter inte vattnet dagen efter heller (som man ska eg) utan byter när det är dags och behandlar igen 2 veckor senare.
Tack! Den vet jag att vi har på jobbet. Tycker du att jag ska behandla även om jag i nuläget inte ser några som helst symptom på övriga invånare?

Ett tag hade jag dessa dvärgkräftor från Garnelio
De var tuffa och snygga

Bifogade filer

• dvärgkräfta 6.webp
    dvärgkräfta 6.webp
    71,1 KB · Visningar: 9
Jag fick en fish rescue för ett tag sedan. Ett litet yngel i en plastburk
Var inte större än en guppy när den kom hem
Växte sig upp till Mysko, en guldfisk hane, på några månader
Den fick flytta till en damm när den blev för stor för mina kar
Skulle vilja prova igen med ett yngel =)

Bifogade filer

• Mysko.webp
    Mysko.webp
    92 KB · Visningar: 9
Min akvarieresa har stått still ett tag. Först dog miniöringarna och sedan var allt stabilt några månader. Så jag tänkte jag slänger in lite fler chili rasboror istället, dom trivs ju fortfarande.
Min fina fiskaffär som jag aldrig haft problem med måste bytt skötare eller ngt för jag fick nog bara en hög sjuka fiskar. Så det gick ju åt helvete också.
Nu är jag rätt less.

Funderar på att riva ut allt och börja om. Helt ny scape och allt. Har fortfarande mina drakar och räkor och original-rasbororna. Är sugen på något nytt men vet inte om jag vågar med det igen. bleh

Min akvarieresa har stått still ett tag. Först dog miniöringarna och sedan var allt stabilt några månader. Så jag tänkte jag slänger in lite fler chili rasboror istället, dom trivs ju fortfarande.
Min fina fiskaffär som jag aldrig haft problem med måste bytt skötare eller ngt för jag fick nog bara en hög sjuka fiskar. Så det gick ju åt helvete också.
Nu är jag rätt less.

Funderar på att riva ut allt och börja om. Helt ny scape och allt. Har fortfarande mina drakar och räkor och original-rasbororna. Är sugen på något nytt men vet inte om jag vågar med det igen. bleh
Bor du i närheten av Sthlm så är det akvarieauktion snart. Då kan man förhoppningsvis fynda fisk som ägts av noggranna akvarister.

Liknande trådar

Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 028
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Skrev i en annan tråd om det här men kände att det behövdes en egen tråd. I korta drag har jag hostat i mer eller mindre omfattning...
2
Svar
24
· Visningar
2 303
Senast: Palermo
·
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
799
Senast: Raderad medlem 147980
·
Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen...
2
Svar
26
· Visningar
1 095
Senast: Iamia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka