Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
JaHittade det här nu:
![]()
Och jag är ledig den helgenMåste ta mig dit och kika på killifiskar.
Beklagar verkligen att du råkat ut för just den helvetes-parasiten! Vilken mardröm.Så har jag upptäckt cotti även på mina guldfärgade killifiskar... Som ju kommer från samma butik, men som inte gått i samma akvarium. Yay. Bestämde mig för att ringa då jag inte fått svar på mitt meddelande till dem, hamnade att prata med den ansvariga som kände igen mig också och han sa att om jag åker dit så kan han bjuda på en förpackning esha ndx som ska vara bästa medicinen mot det här. Kändes väldigt bra och han tog det hela på väldigt stort allvar, även om han (vilket jag verkligen tror på) inte sett några tecken på sjukdom hos deras fiskar. Så, nu ska jag göra mig i ordning och åka dit. Förhoppningsvis blir det bra med allt framöver.
TackBeklagar verkligen att du råkat ut för just den helvetes-parasiten! Vilken mardröm.
Sera nematol är känd som den bästa mot C. cotti men jag hade också börjat med Esha ndx först och hoppats att det räcker då nematol-en inte är så snäll om man säger så. Jag har som sagt behandlat med ndx flera gånger och inte en räka eller snigel har strukit med. Esha säger själva att den är räksäker, flera av deras produkter är det. Gillar dem!
Glöm inte att sterilisera allt som kommer i kontakt med karen också. Håller tummarna för att det ska gå bra!![]()
Åh fy, inte kul om de lyckats bli resistenta mot nematol med.Tack
Jag har läst lite blandat om nematol, flera som säger att den är bäst, men också några som säger att det verkat som att cotti börjat bli resistenta mot det... Vet inte vad de har för källor på det, men om ndx hjälper så är jag glad...
Jag har ju inte sett några som helst tecken på cotti hos mina andra fiskar eller i akvariet, så jag hoppas innerligt att det inte är värre än att ndx tar det som eventuellt är. Tänker att jag ska sätta ner algskrapa och håvar i en hink med medicin också, och sedan hälla hett vatten genom slangen jag använder för vattenbyten och ner med det i hinken. Då borde allt vara tillräckligt bra?
Fy så äckligt... Men ja, då räknar jag med att åtminstone 200L och 125an är infekterade. Och så ska man visst göra 50% vattenbyte dagen efter behandling. Det blir väldigt mycket vatten att byta imorgon!Åh fy, inte kul om de lyckats bli resistenta mot nematol med.
Ja, det tror jag borde räcka. De påstås ju lite överallt att de lägger ägg men det gör de inte. Honan släpper levande larver och det är just det hon sysslar med när hon sticker ut ur rumpan på fisken. Alltså, ser man C. cotti med blotta ögat kan man räkna med att hela karet är infekterat. Det kan ta en månad innan man sen ser dem sticka ut ur resten av fiskarna. Men man behöver iaf inte tampas med att vänta på att ägg ska kläckas innan ngn medicin är effektiv utan allt som dödar en vuxen C. cotti har ihjäl larverna med. (Ja, jag har nojjat en del över dessa parasiter i förskott kan jag erkänna.)
Du kan också lägga saker i frysen eller koka det som går att kokas.
Ja för cotti skulle det kunna räcka med en gång men på den står det (har jag gör mig iaf) att man ska behandla 14 dagar senare igen, detta är väl för att den även tar andra inälvsparasiter. Jag hade behandlat 2 ggr iaf, lika bra, om inte annat så blir man iaf av med ev. annan skit de kan bära på med.Fy så äckligt... Men ja, då räknar jag med att åtminstone 200L och 125an är infekterade. Och så ska man visst göra 50% vattenbyte dagen efter behandling. Det blir väldigt mycket vatten att byta imorgon!
Försöker förstå om man behöver behandla flera gånger eller om det räcker med en engångsbehandling... Låter ju som att en borde räcka, men många verkar rekommendera två?
Då gör jag så. Vill inte riskera att råka ut för annan skit heller...Ja för cotti borde det räcka med en gång men på den står det att man ska behandla 14 dagar senare, detta är väl för att den även tar andra inälvsparasiter. Jag hade behandlat 2 ggr iaf, lika bra, om inte annat så blir man iaf av med ev. annan skit de kan bära på med.
Och nu räknade jag till sju. De verkar helt plötsligt tyckt att de är stora nog att komma fram.Och nu ser jag två ancistrus-yngel!
Haha, jag tänkte det när jag såg din första bild - det dyker nog snart upp många fler...Och nu räknade jag till sju. De verkar helt plötsligt tyckt att de är stora nog att komma fram.
Tur att min akvarieaffär tar emot alla sorters yngel. Någon dom vet hur stora de bör vara innan flytt?
Är ditt odlingspar ljusa bägge två förresten? Är de albino eller ngn annan variant? Frågar bara för att jag är nyfiken.Och nu räknade jag till sju. De verkar helt plötsligt tyckt att de är stora nog att komma fram.
Tur att min akvarieaffär tar emot alla sorters yngel. Någon dom vet hur stora de bör vara innan flytt?
Så här ser de ut, båda är samma färg. Tror de kallades golden ancistrus i butiken, men är nog samma som albino.Är ditt odlingspar ljusa bägge två förresten? Är de albino eller ngn annan variant? Frågar bara för att jag är nyfiken.