Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nä, plantera om du.Nu när jag haft akvariet ett tag skulle jag vilja flytta runt växterna och ha dem på andra platser. De växer olika fort och det skulle se bättre ut om jag kunde göra om. Ska även lägga till några nya.
Brukar det vara problem att plantera om? Något speciellt jag ska tänka på, både vad gäller växterna och fiskarna?
Fyllde upp resten av karet igår. Det var fortfarande vatten i imorse så det är ju positivt.Fyllt 720-literskaret till ungefär en tredjedel nu så får det stå till imorrn iaf, vi håller tummarna för att det inte läcker eller liknande.
Insåg att slangarna (eller ja slangen, verkar bara vara en?) till mitt FX6 är på tok för korta.. så nu måste jag fundera på hur man löser detta.
När jag var liten så hade vi ett 300L hemma, och i det simmade ett stim scalare tillsammans med neontetror utan några bekymmer. Precis som du nämner så var neonerna där först, och scalararna små när de köptes. Minns inte hur stora de sist och slutligen blev, men absolut att vi hade dem så länge att de växte ordentligt. Är det just svartvita fiskar du vill ha? För i så fall finns det ju lite andra alternativ också om du känner att ditt akvarium är för litet för scalareJag kan inte sluta googla på skalarer. Vet inte varför då deras krav på akvariestorlek ju inte kommer ändras och mitt är precis vid nedre gränsen. Vilket kanske inte är så illa egentligen.
Men jag har neontetror som de enligt de flesta ställen jag läst gärna äter. Samtidigt läste jag att om man skaffar unga skalarer och de växer upp med tetrorna men är det mindre risk då de inte lär sig att det är mat då de från början är för små för att kunna äta en tetra. Att just det fastnat är nog mer önsketänkande...
Försöker intala mig själv att dalmatiner-molly är väldigt fina och svart-vita.
Det är just scalarer som alltid varit min drömfisk, vet inte varför, så egentligen inte färgen.När jag var liten så hade vi ett 300L hemma, och i det simmade ett stim scalare tillsammans med neontetror utan några bekymmer. Precis som du nämner så var neonerna där först, och scalararna små när de köptes. Minns inte hur stora de sist och slutligen blev, men absolut att vi hade dem så länge att de växte ordentligt. Är det just svartvita fiskar du vill ha? För i så fall finns det ju lite andra alternativ också om du känner att ditt akvarium är för litet för scalare
Spontant tänkte jag på dvärgbotia Sedan kan ju kilfläcksrasbora bli en snygg kontrast mot neontetror. Finns svartvita L-malar också, och även ottos och siamesiska algätare kan väl nästan räknas in färgmässigt.Det är just scalarer som alltid varit min drömfisk, vet inte varför, så egentligen inte färgen.
Men det har fått mig att fundera på på andra svartvita då jag tycker det är en fin kontrast mot neontetrorna. Och akvariet står mot en vit vägg (men det går ju sätta dit en bakgrund om jag vill).
Jag får fundera ett varv till, har ju egentligen ingen brådska. Vilka andra svartvita tänker du på?
Håller med någon gång ska jag ha scalarer men just nu får de inte plats.Det är just scalarer som alltid varit min drömfisk, vet inte varför, så egentligen inte färgen.
Men det har fått mig att fundera på på andra svartvita då jag tycker det är en fin kontrast mot neontetrorna. Och akvariet står mot en vit vägg (men det går ju sätta dit en bakgrund om jag vill).
Jag får fundera ett varv till, har ju egentligen ingen brådska. Vilka andra svartvita tänker du på?
Hur går det för henne?Silverstråle som blivit mitt lilla skötebarn fortsätter att sakta lägga på sig hull. Nu är hon uppe i tio mygglarver per dag från att ha ätit tre för en vecka sedan. Ja jag räknar hur många hon får tag i
Du kan alltid prova att uppfostra fantomtetrorna så De rör ju sig iaf på ett helt annat sätt än tex neontetror så det är väl en bra början iaf. Där har du ju dessutom fördelen att det är lätt att se skillnad på könen. Hade jag haft ett akvarium för tetror så hade jag lätt köpt fantomtetror. Och/eller rosentetror...Håller med någon gång ska jag ha scalarer men just nu får de inte plats.
Jag funderar på svart fantom tetra som substitut så länge, kan man säga till den att glida rund med samma stolthet som en scalar?
Hon lever ännu och äter sina tio mygglarver varje dag. Mina fiskar blir riktigt bortskämda för tillfälletHur går det för henne?