Sv: Akvarietråden II
Tack!
Hihi, ja han är så mörk (!) och så har han lite arga ögon... men han är världens snällaste fisk, med en riktigt fin pussmun
:
Nu är jag långt ifrån expert på akvaristik, har MYCKET kvar att lära, men jag kan iaf svara på hur jag gör (är något helt galet får ni gärna säga till!):
Jag byter 50% vatten 1-2 ggr i veckan, just nu gör jag det 2ggr i veckan iom att de får så mycket mat. Småmalarna behöver all mat de kan få sig, guldfiskarna får mycket för att de växer (och för att de ska låta bli malarnas mat
) Sayid, ja, han vill bara mycket mat, tycker själv han är lite i slankaste laget. Och när jag ändå byter vatten på 720 karet så tar jag de andra karen i samma veva under tiden.
Ytterfiltrerna tar jag 1 gång i månaden, innerfilter 1ggr per vecka. Har en hel del växter i alla karen förutom i 720 liters karet, letar fortfarande efter robusta växter som överlever guldfiskar/malar. Javaormbunke och anubias (sp?) är de enda som har funkat ok hittintills, belysningen av karet lämnar dock en hel del att önska och det gör det svårare för växterna (och lättare för alger).
Med en städpatrull bestående av en hel arme av sandsnäckor i alla karen (har till och med sett dem äta fiskbajs
), ancistrus i ett kar, tre hungriga plecos, S. lineolatorna och guldfiskarna är rätt duktiga på att städa botten på matrester också så skit och alger har det inte så lätt här. Undantaget är väl toffsalgerna som tydligen smakar skit och ingen ger sig på, så dem får jag plocka bort för hand. Men jag tycker det låter som du har en minst lika bra (om inte bättre) städpatrull!
Nu är jag ju i andra änden av skalan när det gäller vattenbyten så jag tycker att ett litet vattenbyte en gång i månaden låter alldeles för lite. Men mår fiskarna bra sköter du antagligen karet bra också, men jag tror du blir av med alger och skräp om du byter mer och gärna en gång i veckan. Du ska inte ner i gruset och suga upp skit, men om det ligger någonting ovanpå gruset kan du mycket väl suga upp det.
Såhär ser det t.ex ut i mitt 110 liters kar från sidan, fullt med bakteriekultur och näring till växterna men det är ingenting som syns på ytan:
Fler växter låter också som en bra idé, har för mig att snabbväxande växter är att föredra i sådana här fall?
Hmm, känner mig lite förvirrad, har inte allt i huvudet och kan mycket väl ha fel, kanske någon här som har mer koll och är duktigare än mig kan hjälpa dig bättre.