Jag tar ett litermått och öser ur det ..Tar en jäkla tid !Sedan fyller jag på sakta så det inte blir för kallt för fiskarna !Men hur gör du när du deltömmer det? Jag brukade passa på de gångerna och suga upp skiten när jag ändå höll på.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tar ett litermått och öser ur det ..Tar en jäkla tid !Sedan fyller jag på sakta så det inte blir för kallt för fiskarna !Men hur gör du när du deltömmer det? Jag brukade passa på de gångerna och suga upp skiten när jag ändå höll på.
Om du kör med hävert istället så går det bättre + du suger upp en del skit. Jag hade alltid tempererat vatten i hinkar när jag fyllde på, samma temperatur som i akvariet.Jag tar ett litermått och öser ur det ..Tar en jäkla tid !Sedan fyller jag på sakta så det inte blir för kallt för fiskarna !
Jag brukar köpa växter på Ikea eftersom de är bra mycket billigare än i djuraffärer, och lever länge gör de också.
När jag handlar brukar jag tänka på varför en affär finns och om det är viktigt för mig att den finns kvar i framtiden. Dvs, om jag gillar att köpa fisk i en butik (som de inte tjänar pengar på) så brukar jag också passa på att köpa någon torrvara eller tex växt som är lite lättare för butiken att tjäna pengar på, så att affären finns kvar även nästa gång jag vill köpa en fisk. (För att ta ett ex, just fisk har jag så att det räcker och blir över.)
Av alla gånger som jag varit på IKEA så har jag aldrig sett dem sälja akvarieväxter, vad säljer de för något där? Vattenpest? Näckros? Vallisneria?Problemet är att jag inte har någon bra, lokal fiskaffär med bra växter. Inte med något lite större sortiment på fiskar heller för den delen. Växterna som sälja här är ofta fula, algbeklädda, och dem vill jag såklart inte köpa. Ska jag köpa större mängder eller fiskar i samma veva åker jag till akvarielagret, men jag har ganska långt dit. Därför brukar jag istället plocka på mig växter på Ikea om jag bara ska ha lite grann, eftersom dem i regel är finare än dem i "mina" butiker.
Av alla gånger som jag varit på IKEA så har jag aldrig sett dem sälja akvarieväxter, vad säljer de för något där? Vattenpest? Näckros? Vallisneria?
Problemet är att jag inte har någon bra, lokal fiskaffär med bra växter. Inte med något lite större sortiment på fiskar heller för den delen. Växterna som sälja här är ofta fula, algbeklädda, och dem vill jag såklart inte köpa. Ska jag köpa större mängder eller fiskar i samma veva åker jag till akvarielagret, men jag har ganska långt dit. Därför brukar jag istället plocka på mig växter på Ikea om jag bara ska ha lite grann, eftersom dem i regel är finare än dem i "mina" butiker.
Åh blir så sugen på att starta upp mitt akvarium, men just nu bor där en gerbil som är 2,5 år gammal. Så får vänta tills han lämnat in. Men vilken sand är bäst/mest lättskött? Ser väldigt trevligt ut med den ljusa sanden du har @Scandi . Min gerbil har dessutom krafsat lite på silikonfogarna i hörnen men de har inte släppt. Bör jag vara orolig över att det inte kommer hålla tätt?
Jag använder Julas blästersand, billigt och bra! Den är väldigt finkornig, behövs inte tvättas innan man har i den i karet heller, den är så ren. Gör man det ändå, för säkerhetsskull, så går det väldigt snabbt. Jag upplever den som svagt rosa i verkligheten, men det kan iofs bero på min belysning (sylvania gro-lux). Jag tycker den är lätt att hålla rent , behövs kanske lite slamsugning ibland om det blir en skitgrop någonstans. Jag har fullt med sandsnäckor dock så de gör nog sin del av städningen.
Jag hade varit lite försiktig med kraffsade silikonfogar. På ett 64 liters jag hade en mushanne i var det bara lite gnagt och det håller än, två år (?) senare. Men mitt 375 liters är lite mer kraffsat på och det kommer jag inte våga fylla utan att åtgärda. Provfyll och se om det läcker när det är dags?
Tack så mycket på svar, hade hoppats på att du skulle svara. Ska provfylla när det är dags, är ju bara ca 5-10 cm längst ner som där är lite krafsat på.