Jag borde läsa hela tråden, och ska göra det när jag är lite piggare, men är det någon som kan rekommendera akvariefisk om en vill testa på klickerträning med fisk?
Har en tanke om att sätta ihop ett akvarie med fiskar som är intressanta att studera och kanske kan gå att träna på något vis med klicker. Jag har läst att det går, men har inte satt mig in i det så mycket.
Det beror mycket på hur stort akvarium du kan erbjuda och om du har tänkt ha en sorts fisk, 3 arter eller 10 arter i tanken.
Får du plats med minst 250( större om du vill ha andra fiskar i akvariet) skulle jag rekommendera Sajica-ciklid.
Jag har inte testat klickerträna våra, men de är naturligt nyfikna och har ett allmänt intressant parbeteende. Såväl vid kull som utan.
Aggressiva när de har yngel och ganska toleranta annars. Gräver i grottor och håller visst revir. Vill verkligen vara i par, en ensam Sajica är inte en lycklig Sajica.
Ganska hårda och skarpa fiskar som gärna kommer fram till glaset så fort man är vid glaset och observerar en lika mycket som vi tittar på dem.
Vi har ett par i 600 l med 6 siamesiska algätare och än så länge 20 tigerbarber(ska bli fler). Det var väldigt stressigt för cikliderna när de hade yngel när vi hade dem i ett 240 l med andra fiskar. De andra fiskarna var då också stressade.
Annars tänker jag mig andra parfiskar som har ett lite lugnare simsätt alternativt fiskar som går i lösa stim.
Parfiskar tenderar att ha komplexare beteenden, men är ofta lite större och lite aggressivare.
Stimfiskar som håller sig tätt intill varandra bör vara svårare då det blir en utmaning att få upp belöningsfrekvensen för en fisk.
Våra platys (hel hög i 240 l) kanske skulle funka, de är snälla nybörjarfiskar som är väldigt matmotiverade. Dock dummare än ciklider då de inte har fasta par och därmed enklare beteenden.
Vill också vara par/några stycken, men du kan köpa bara honor om du inte vill ha yngel.
För de blir fler. Inte i samma takt som guppys, men de pressar ut yngel med jämna mellanrum.
Hålls honor med hanar i butiken kan man räkna honorna som dräktiga.
Men söta fiskar som kommer i alla möjliga färger. Jag gillar dem!
Annars har jag hört att det t.o.m. går att klicka guldfiskar, men de kräver låg temperatur, stooort akvarium/damm och skitar ner mycket.
Jag tror du ska titta på en lite lugnare fisk, med det menar jag mest en fisk som inte kastar sig fram och tillbaka i akvariet.
Sen beror det mycket som jag sa tidigare vad för förhållande du vill/kan erbjuda fisken.