Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vill främst ha lite mörkare vatten, men så älskar räkorna också att sleva i sig slemmet som bildas på löven också. Nu har jag mandellöv i som jag köpt på zooaffären, men det verkar ju något smidigare att plocka åt sig höstlöv och ha torra i en låda att plocka av allteftersom.

Skillnaden är att ketapangen (mandeln) också är antiseptisk och får tydligen väldigt gynnsamt mikrobiellt liv på sig under nedbrytningen som särskilt räkor och snäckor älskar att äta. (Såg att du skrev det, men just ketapangen ska tydligen vara extra bra) Men man kan ju ha en blandning.

Skillnaden är att ketapangen (mandeln) också är antiseptisk och får tydligen väldigt gynnsamt mikrobiellt liv på sig under nedbrytningen som särskilt räkor och snäckor älskar att äta. (Såg att du skrev det, men just ketapangen ska tydligen vara extra bra) Men man kan ju ha en blandning.
Mix till max, precis som karet i övrigt.
Ingen kommentar om dvärgguramin? Finns det bra kvalitet på såna numera eller kommer de att dö knall fall i ett rätt så nytt akvarium?

Mix till max, precis som karet i övrigt.
Ingen kommentar om dvärgguramin? Finns det bra kvalitet på såna numera eller kommer de att dö knall fall i ett rätt så nytt akvarium?

Jag har nyligen testat att ta hem två färger på dvärggurami igen, från en svensk leverantör och de har peppar, peppar funkat bra hittills. Men det är en ganska delikat fisk.

Jag har nyligen testat att ta hem två färger på dvärggurami igen, från en svensk leverantör och de har peppar, peppar funkat bra hittills. Men det är en ganska delikat fisk.
Min plan var nog naturfärg. Och svenskt. Nåja. Blev lite sänkt några dagar så det får vänta lite till.

Vildfärgad dvärggurami går att ordna, säg bara till. fast de flesta är inte riktigt beredda på hur vildfärgad den är. ;-)

Suck! Hade en liten ensam platy (hane, som jag tyckte synd om. Då köpte jag en hane och fyra honor till.
Gick ju bra tills en hona dog. Då visade det sig att ena kvarvarande honan var en hane. Alltså hade jag plötsligt tre hanar och två honor. :crazy:
Igår köpte jag därför fem honor till. Visar sig att en av hanarna blev störtkär i en av de nya tjejerna! :heart Så nu får hon nästan inte vara ifred alls!
Han uppvaktar och uppvaktar.
Finns det en chans att han kommer lugna ner sig, eller kommer han fortsätta tills hon stupar?

Sent igår kväll, när jag precis höll på att somna, tyckte jag mig höra ett ljud. Först tänkte jag inte på det, ljudet var lågt och lät mest som något jag kunde ha inbillat mig. Jag släpade mig ändå upp ur sängen och börjar "felsöka" med mina yrvakna ögon. Allting ser bra ut tills jag kommer till lilla karet, där saknas det ett par cm vatten! :eek::nailbiting:

Det var bara att skaka av sig sömnen och börja torka och tömma. Tack och lov är det platys som befolkar det lilla karet, mer lättfångade fiskar är nog svåra att hitta.
Hur glada kompisarna i akvariet bredvid blev av en platyinvasion mitt i natten ska jag nog inte spekulera i :D

Det ser ut som akvariet läcker från botten, och det var nog några liter som hunnit rinna ur. Vilken tur att jag inte somnade :nailbiting: En stor (hemmabyggd och ful) hylla samlade upp det mesta vattnet så golvet klarade sig från det värsta, och hyllan har jag inget problem med att kasta ut, så det var allt tur i oturen.

Nu börjar jakten på ett nytt litet akvarium med samma mått. Lagom kul såhär precis innan löning :meh:

Har skaffat nya inneboende.

attachment.php

Agda, Bertil, Märta och Sture. Sture surade så Bertil fick vara på två bilder. Märta och Agda ser jag inte skillnad på än. De är iaf tjocka och glänsande med svag fin teckning. Romstinna var visst ordet. Hoppas barberna gillar yngel...

(Bilderna tagna i Chrome-läge vilket överdriver färgerna lite.)

@Mumfie - tur i oturen att du hörde och faktiskt gick upp! Vilken mardröm det kunnat bli. Vad var orsaken? Silikonet som släppt?

Hittat något nytt akvarie än eller är platysen kvar i flyktinglägret?

@ullo Silikonet hade släppt längst ner i nederkant på ett ställe. Akvariet hade minst tio år på nacken så det var väl inte så konstigt egentligen, men jag har kollat skarvarna då och då för att se att silikonen ser bra ut. Nertill stod det dock i en ram, och där har jag inte tänkt på att kolla.

Jag var iväg och köpte ett nytt igår, så det ska startas upp under helgen. Platysarna ser dock ut att leva lyxliv i sitt tillfälliga hem, dubbelt så stort och med bara "mesiga" fiskar. Gissa vilka som redan tagit över? ;)

Nu är äntligen det nya lilla akvariet igång :) Jag har haft fullt upp i veckan så det fick vänta till helgen, och idag har jag lagt x antal timmar på det. Det kändes alldeles för tråkigt att bara inreda det som det förra akvariet, så det fick bli en total makeover med ny sand, fina stenar från naturen och några gamla rötter som sågades ner i lämpligare storlek. Jag är faktiskt nöjd för en gång skull! Vi får se hur länge det varar :D

Nu börjar jag spåna lite på fiskuppsättningen. Det lutar mot att platysarna får gå kvar i det större karet, de gör sig väldigt bra där i och det kändes lite tomt och tråkigt innan. Jag är lite sugen på någon form av räkor som algätare, det har jag aldrig haft förut. Pansarmalar är jag allmänt svag för, så där ska jag nog spana in någon av de mindre varianterna. Pandor hade jag i det förra lilla karet för några år sedan, underbara små sötnosar :love: Vad jag ska ha för fiskar i övrigt har jag ingen aning om! Någon mindre stimfisk, kanske ett par honungsgurami? Nä, nu har jag lite att fundera på :p

Mina akvarier ynglar av sig!

Nu har jag ett 360l i vardagsrummet med 4 dvärggurami och 20 fembandsbarb och ett okänt antal körsbärsräkor.
Precis bredvid det står ett 54l karantänakvarium med 22 svart neontetra och 20 adolfo-pansarmalar som ska över i 360l.

I köket har jag nu 2 st nano, Fluval Edge 23l båda två.
Det ena har 17 moskitorasbora och 2 otocinclus och en oändlig mängd körsbärsräkor.
Det andra har 4 endlers och (surprise!!) ett gäng endler-yngel, köptes beggat med fiskar och allt igår. (Det går att flytta halvfulla nanos med bil, men det blir lite stormigt för fiskarna i fartguppen.)

Snäckor finns i alla karen, mest physa i äldsta nanot, och mest posthorn i 360. Övriga vet jag inte...

Ska shoppa nån slags crystal-räkor till nya nanot, och ytterligare otosar. Tänkte ha fem st otosar i vardera nanot. (Köpte 2 på försök för att se om de ens överlevde hos mig, många verkar ha problem med att introducera sådana i sina kar, men de ska ju vara i grupp så... mer shopping!)

Jag har ett litet dilemma här! Läget ser ut som följer - ett 110l med 2 ancistrus, 2 äppelsnäckor och x antal sandsnäckor. Utöver det ett 54l med 10 neontetror, en liten platy (sålde hela högen men ett yngel gömde sig visst för bra), 2 äppelsnäckor och x antal svarta sandsnäckor.

54l är väldigt nystartat och för en vecka sen fick jag hem de svarta sandsnäckorna till det. För ett par dagar sen upptäcktes tyvärr att personen jag fick de av har blodmask i ett av sina kar. Om det fanns även i karet sandsnäckorna kom från är okänt.

Jag har noll koll på området, men har googlat så gott jag kan iaf. Har uppfattat att man bland smittade fiskar kan se maskarna sticka ut. Nu är det kanske för tidigt att se nånting här? Men iaf, jag läste att de drar in sig i fisken så fort den rör sig men neontetror rör sig ju liksom precis hela tiden :cautious: Så... Frågan är väl hur länge jag ska hålla utkik? När kan jag vara säker på att inte ha fått in nånting, och borde jag behandla just in case iom att det tycks halvt omöjligt att se nånting även om det skulle finnas smitta här också? Hur lång tid dröjer det isf till att man är fri från masken efter behandling, läste nånstans att det tar skitlång tid innan man vet om behandling tagit men inget om hur lång tid?

Känns öht svårt att hitta nånting på området, jag får mest upp mask på häst :meh:

Jag vet över om ämnet men jag skulle avvakta och kolla efter symptom. Ingen behandling innan misstanke om sjukdom.

Och direkt sluta flytta saker mellan karen. Tvätta händer och armar extra noga för att undvika att flytta ev smitta.

Ja ingenting flyttar emellan. Skulle det visa sig mask så behandlar jag bägge karen just in case, känns ganska nödvändigt iom hur smittsamt det tydligen är, men jag vill ändå inte riskera att smitta mina kära citroner. Hygien emellan är lugnt, jag tar citronkaret först och sen det lilla med sandsnäckorna om det ska grejas med bägge helt enkelt, precis som när man hade någon skit på smådjuren, men vattenbyten blir omständigare med olika hinkar och slamsugare och skit... Menmen, shit happens. En månad hittade jag att maskarnas livscykel är iaf så det är ju bra, då borde det rimligtvis vara lugnt om jag inte sett något inom en månad? Rätta mig gärna om jag har fel!

Skitmaskar hur som helst, jag som tänkte köpa rosentetror imorrn. Förvisso till citronkaret men ändå.

Känns som mina fiskar och snäckor ingått någon slags pakt mot mig... På något sätt lyckas de förstöra alla växter! Får köpa nya flera gånger per år efter de äter(?) och framförallt drar upp och isär dem.
Någon som har något tips på vad man kan göra? Har provat lite olika växter, men de ger sig på allt verkar det som... Firrarna är ett gäng guppys i olika storlekar, ett gäng neontetror och snäckor av olika slag (elefant, zebra, physor och någon som jag inte lyckats identifiera än).

Jag är i himlen.. :love:

En släkting rensade på vinden och hittade en kartong med akvarieprylar som han gav till mig. Beredd på mest skit öppnade jag den, och vad tror ni jag hittar?! Ett helt nytt Eheim 2252 (:love::love:), ett helt oanvänt fluval 4 och ett oanvänt fluval 1. Dessutom ett sacem 700 marathon ytterfilter som bara behöver nytt filtermaterial. Med fanns också lite doppvärmare, filtermaterial, slangdelar och annat skoj som jag absolut kan ha användning för :D

Jag fick hem några nya corys för snart en vecka sedan, och jag uppdagade redan samma kväll att det fattades några ögon. Värst är det för en som fattas båda.

Jag ringde till affären och frågade om dem visste att det var så, och det gorde dem, för att dem hade satt i en ny, lite svår fisk i samma akvarium som coryrna, för dem tänkte det skulle gå bra. Efter några dagar upptäckte dem att den åt ögon, och flyttades. Coryrna hade levd i två veckor efter detta utan problem. Dock skulle det bli något problem inom en vecka skulle jag säga till, fick jag besked om, när jag sa jag var lite bekymrad för den som inte såg, eftersom jag har rätt mycket växter i mitt akvarie..

Han är lite tunn, men hittar så småningom till maten och äter. Vid några tillfallen har jag fått peta på honom för att han skall simma i gång när han bara har luggit mellan växterna. Vad tror ni - kommer han klara sig utan ögon, eller blir det en långsam död?

Min sambo skall till staden på måndag, och jag är lite osäker på om jag skall skicka honom till affären, och vad dem i så fall kan erbjuda för kompensation.. Hade ni stält något krav till affären? Jag fick ingen info om ögonproblemet då jag sa jag ville ha dem, först när jag ringde på kvällen och frågade.

Det Mumfie råkade ut för är ju stora skräcken. Jag har återigen börjat fundera på att dra igång mitt 300-350 liters kar. Det har stått tomt några år så nu funderar jag på hur man vet om silikonet är okej eller om det behöver limmas om. Man lär ju sitta rejält i skiten om det allt det vattnet hamnar på fel ställe.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
91 777
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
4 944
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag har för mig att jag hade en liknande tråd när dottern var nyfödd men nu hittar jag den inte, så startar en ny. Det här med amningen...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 435
Senast: Jojo
·
  • Låst
Övr. Djur Ännu en gång har vi lyckats fylla vår akvarietråd med 2000 inlägg och det är därmed dags för tredje delen av bukes blötaste serie...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
106 961
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar