På vår vårdcentral, går det inte att komma, med t.ex. ett blödande skärsår, eller diffusa bröstsmärtor och få hjälp utan tidsbokning.
Det gick för några år sedan, inte nu längre. Min man hade problem som kunde ha varit hjärtinfarkt, han fick hjälp då.
Men nu: jag har själv för någon månad sedan, stått i närheten av receptionen, när en person kom med en hand inlindad i en handduk. Vederbörande fick hjälp med att ringa taxi...
Det här citatet: "Du kan inte ha en telefontid som öppnar kl 15 för att planera nästa dag. Akuttider för dagen måste starta samma morgon, de får inte bokas dagen före. Mottagningstider bokas, men inte akuttiderna, de bokas bara samma dag."
Varför kan man inte göra tvärtom, alltså planera en del av nästa dag? Eller för den delen an del av nästa vecka? Eller resten av månaden? Är det något som regleras i lag, vilken lag skulle det i så fall vara?
Det är så klart en organisatorisk fråga. Någon har bestämt hur man vill göra, och så gör man så.
Om det är regionen, eller vårdcentralen, vet jag inte, men nog skulle man kunna förbättra sina processer och tänka lite annorlunda.
Någon har satt upp schema, över läkare och tider, och hur dessa ska bokas.
Självklart så kan man formulera hur bokningsprocessen ska gå till på andra sätt än som du beskriver, om man bara vill.
Och den vårdcentral jag pratar om, har alltså inte en timmes telefontid! Enligt t.ex. information om vårdcentralen på 1177, så har de telefontid hela arbetsdagen, de nyttjar teleQ, alltså ringer upp senare under dagen, men tiderna för att ens ringa tillbaka (för att ge den eventuellt vårdsökande möjlighet att presentera sitt ärende) är slut efter en timme. Huruvida läkartiderna för den aktuella dagen, också är "slut", är för mig okänt.
Dessutom kan det ju vara så att den som ringer, inte alls vill ha en tid omedelbart/samma dag. Det kan ju vara någon som vill ha en läkartid, för ett icke-akut besvär där det gott kan dröja en vecka eller två innan man får träffa läkaren.
Men det kan alltså ta flera dagar, innan man ens lyckas få till det så att man blir uppringd.
Hade de haft en telefontid som var en timme lång, så hade nog situationen på många sätt varit en helt annan.
Det är megastor vårdcentral med ca 3/4 av kommunens invånarantal som listade...
Tänk också på det
@Snurrfian skrev, om att det tog flera månader att få en tid hos läkare på VC för att få till en remiss för ett barn.
På den där märkliga VC jag talar om, är det minst lika svårt att lyckas boka in "icke-akuta" besök på.
Och slutligen:
Näst närmaste vårdcentral ligger 6 mil bort...
Händelsevis så ligger också länets närmaste sjukhus, med akutmottagning 6 mil bort...
Och självklart så har problemen med vårdcentralen påtalats av både mig och många andra på de sätt som står till buds.