Fungerar inte 1177 det som förr hette Mina Vårdkontakter? Där är många olika sätt för människor att nå vården på. Tidsbokning, av- och ombokning av tider, be att bli kontaktad, förnya recept och några till. Undrar om inte rådgivning är ett av exemplen som finns där?
Men faktum är att jag ändå inte håller med dig, även om man är så pass sjuk att man inte sovit på natten så får man hålla sig uppe eller sätta larm- mer än ett i så fall, så att man kommer upp i tid och kan ringa i tid till sin vårdcentral. Om man nu behöver komma samma dag och vill ha en akuttid där alltså. Det ÄR ju så det fungerar. Behöver du inte tid samma dag är Mina Vårdkontakter en utmärkt tjänst om man inte kan ringa när vårdcentralen vill att man ringer. Jag har varit så sjuk, precis så sjuk och mer än en gång. Vad i all sin dar är alternativet liksom?
Jag gillar inte den attityden, "ta dig i kragen och ställ en klocka och vakna"
Det funkar inte på alla alltid, sorry.
Och den som sjuknar eller skadar sig kl 11.00, hur ska den agera tycker du?
Den attityden är väldigt främmande för mig, det finns folk som t.ex. har kroniska problem, som t.ex. innefattar smärttillstånd med åtföljande sömnproblem, eller andra som har jätteproblem med att vakna, bl.a. folk med depression.
Ibland inser man inte riktigt hur man mår förrän efter flera timmar av dagen, och då går det heller inte att ringa.
Folk är olika, och att det i praktiken på just den vårdcentralen endast finns en timmes fönster för att ringa, trots modern teknik, handlar om de grava organisatoriska problem som finns på just den enheten.
Man kan också ägna sig åt att ifrågasätta, varför i helvete telefontiden ska starta redan kl 6.30?
Varför inte kl 08.00? Eller kanske kl 15.00, för att planera "nästa dag"?
Egentligen, med teleQ, så gäller telefontiden hela arbetsdagen för den aktuella VC.
Det är bara det att det inte "finns några återuppringningstider" kvar, efter ca 1 timmes öppettid.
Man når alltså inte kontakt. Via 1177, så kan man i bästa fall boka jourtider, om det är det man behöver.
Mina vårdkontakter, fungerar bara för ombokningar av pågående ärenden på den aktuella vårdcentralen, trots att det ska fungera att söka för nybesök.
Man får helt enkelt ingen återkoppling inom rimlig tid.
Även förnyelse av recept verkar försvinna någonstans i cyberspace...