Akutmottagning och vad den är till för (Utbruten från Akut eller inte?)

Anledningen till att man inte kan ha telefontid kl 15 och boka morgondagens akuttider då är ju för att de som blivit så pass sjuka och behöver tid till vårdcentralen då kan gå till kvälls- och helgmottagningen eller vänta till dagen efter då vårdcentralen öppnar igen. Mottagningstiderna planeras i god tid och scheman läggs. Det är akuttiderna som bokas varje dag och inte får bokas dagen före. Då ringer ju alla klockan 15 och så är det inga akuttider lediga dagen efter till de som är sjuka dagen efter. Blir du sjuk under natten ringer du vårdcentralen på morgonen och får en akuttid under dagen. Blir du sjuk under dagen och itne kan vänta till nästa dag ringer du sedan kvälls- och helgmottagningen, de kompletterar varandra där.
Haha, du pratar som att det är självklart att sådant finns. Här existerar inga helgöppna vårdcentraler, det finns en kvällsöppen på vardagar som har drop in och visst den är okej och ett måste då man inte får tag i någon annan vc, då får man dock lätt räkna med att vänta hutlöst många timmar och har man tur så hinner man in innan dom stänger, det är inte många timmar dom har öppet. Sen är det akuten som gäller om man vill ha någon hjälp.

Jag har nog haft tur med akuten, aldrig mött några sura miner där när jag varit där med akuta men inte extremakuta grejer, vänta får man dock göra och det är ju upp till en själv om man vill eller inte.
 
Det är jag fullt medveten om. :) Det var inte de som fick före dock utan några som störde så pass att de till slut fick hjälp med sin "förkylning "

Det skulle kunna bero på att det är olika läkare på akuten som har hand om olika saker (förutom de få ställen i Sverige som har akutläkare). Ortopeden har hand om brutna tummar. Infektioner är det infektionsläkare eller medicinläkare som tittar på. Ont i magen är kirurger. Ibland är det barnläkare eller öronläkare man ska träffa.
Det kan göra att det blir olika väntetider beroende på vad man söker för och hur belastningen är på respektive specialitet just då, vilket många inte vet.
 
Det skulle kunna bero på att det är olika läkare på akuten som har hand om olika saker (förutom de få ställen i Sverige som har akutläkare). Ortopeden har hand om brutna tummar. Infektioner är det infektionsläkare eller medicinläkare som tittar på. Ont i magen är kirurger. Ibland är det barnläkare eller öronläkare man ska träffa.
Det kan göra att det blir olika väntetider beroende på vad man söker för och hur belastningen är på respektive specialitet just då, vilket många inte vet.
Jag vet. 😊
Denna akut är uppdelad på ortoped och medicin med olika väntrum mm så de som hamnade i "vårt väntrum" var alla ortopedpatienter i någon mån.

Vi var först uppe på barn men skickades ner eftersom barn här enbart är medicinsk.

Har en vän som jobbar på just denna akut (ssk) och enligt henne brukar de ta emot dubbelt så många patienter per dygn som de har kapacitet för. Det går liksom inte ihop. Hon menar även på att vissa läkare är betydligt mer effektiva/ samordnade än andra och det märks väldigt tydligt på flödet.

Vi har lika långt till en annan akut och i höstas när dottern luxuerade armen provade vi där istället. Där bedöms man av läkare direkt istället för ssk ( tror det var 3 eller 4 mottagningsrum) och blir därefter antingen behandlad direkt (Första gången kunde denne dra rätt armen) eller slussad vidare/ hem.

Det upplevdes som betydligt mer effektivt eftersom de som inte ska vara där då är hemskickade efter 5 min och snabba, enkla men akuta saker kan fixas direkt.
 
Åh vad jag älskar vår vårdcentral känner jag när jag läser den här tråden. Det går alltid ringa dem och man får ett samtal tillbaka samma dag. Kanske inte att det finns tider samma dag. Det beror ju helt på hur akut ens åkomma är. Jag ringde förra veckan efter att ha haft feber i 5 dagar och noja över att jag smittats av en åkomma från en patient på jobbet. Jag fick ingen tid för något besök både bedömde det som ej aktuellt. Helt okej för mig.

Akutenär akuten och vården har personalbrist, samtidigt som vi som medmänniskor i samhället har ett ansvar att inte besöka akuten med åkommor som inte är akuta. Relevanta besök leder till längre väntetider.

En bruten tumme är inte urakut även om barnet är ledset men kräver ändå ett besök på akuten. Men man måste ha förståelse för att man faktiskt får vänta.
Jag tänker också att man kan inte besöka akuten för att man sover på mornarna då ens vc har telefontid. Även om man sovit kasst så får man pallras upp om man behöver få kontakt med dem. Det är EN dag det handlar om. Vården kan inte anpassa sig efter alla individer och deras behov i alla lägen.
Observera återigen:

Jag personligen har inte besökt akuten, för att "min" VC inte hanterar telefon som den borde.

Den vårdcentral jag talar om, har ett avvikande beteende, från det som beskrivs på 1177, respektive vad som bestämts av regionen.

Det handlar alltså inte om en telefontid tidigt på morgonen, på en timme eller så.

Telefontiden, med åtföljande återuppringning har enligt officiell information öppet hela arbetsdagen.

Det handlar om att redan innan vårdcentralen har öppnat, enligt 1177, så har alla tider där vårdcentralen ringer tillbaka (teleQ), tagit slut...

Att få reda på hur vårdcentralen i praktiken fungerar, alltså att man kan ringa dit redan innan den öppnar, och att det är enda sättet att få bli uppringd, kräver i sig, att man åtminstone en gång nått fram till vårdcentralen, och därför kunnat fråga vad som pågår, och varför man aldrig kommer fram.

En sådan situation brukar kallas för "moment 22".
 
Här där jag bor finns en vårdcentral och en närakut. På vårdcentralen är det låånga köer för att få tid, det handlar om flera veckor, och på närakuten är det numera bara drop in (aka sitta och vänta i timmar), förut hade de tidsbokning också. Det leder till att väntrummet på närakuten är fullt med folk som är förkylda och behöver läkarintyg för skola/jobb, vilket jag själv upptäckte för några månader sedan när jag var där med en "krossad" fot. Men vad ska man göra, om skolan kräver intyg för att man ska kunna missa något mer och vårdcentralen inte kan bistå? När jag var där var vi tre stycken med misstänkta frakturer och resterande var där för olika typer av förkylningar.
Frågade du folk om varför de var där? Jag har suttit på akuten en gång som vuxen och hade noll koll på varför de andra sökte. Och det samma när det gäller vårdcentralen.

Just förkylningar brukar man vara så pass på bättringsvägen efter en vecka att man kan gå till jobb/skola även om man har lite hosta eller snuva kvar och är man inte det så är det ändå dags att gå till läkare oberoende av sjukintyg.
 
Frågade du folk om varför de var där? Jag har suttit på akuten en gång som vuxen och hade noll koll på varför de andra sökte. Och det samma när det gäller vårdcentralen.

Just förkylningar brukar man vara så pass på bättringsvägen efter en vecka att man kan gå till jobb/skola även om man har lite hosta eller snuva kvar och är man inte det så är det ändå dags att gå till läkare oberoende av sjukintyg.

Ja, jag pratade nog med i princip alla. Väntrummet är litet till yta så man sitter i princip på varandra och alla pratade glatt med varandra, och folk suckade gärna om varför de var där och de där jäkla sjukintygen de behövde.
 
Jag vet. 😊
Denna akut är uppdelad på ortoped och medicin med olika väntrum mm så de som hamnade i "vårt väntrum" var alla ortopedpatienter i någon mån.

Vi var först uppe på barn men skickades ner eftersom barn här enbart är medicinsk.

Har en vän som jobbar på just denna akut (ssk) och enligt henne brukar de ta emot dubbelt så många patienter per dygn som de har kapacitet för. Det går liksom inte ihop. Hon menar även på att vissa läkare är betydligt mer effektiva/ samordnade än andra och det märks väldigt tydligt på flödet.

Vi har lika långt till en annan akut och i höstas när dottern luxuerade armen provade vi där istället. Där bedöms man av läkare direkt istället för ssk ( tror det var 3 eller 4 mottagningsrum) och blir därefter antingen behandlad direkt (Första gången kunde denne dra rätt armen) eller slussad vidare/ hem.

Det upplevdes som betydligt mer effektivt eftersom de som inte ska vara där då är hemskickade efter 5 min och snabba, enkla men akuta saker kan fixas direkt.
Bara en reflektion, om folk inte jobbar övertid eller slarvar i sitt jobb pga stress så verkar antalet patienter man kan ta emot felaktigt satt om man regelmässigt lyckas dubbla antalet.
 
Jag instämmer i vad någon tidigare i tråden skrev, att det verkar som om 1177 hänvisar ungefär ALLT till akuten.

Samtliga gånger som jag ringt 1177 har jag fått rådet att åka till akuten. Vid ett tillfälle skickade de även en ambulans trots att jag motsatte mig detta och var fullt mobil och kapabel att exvis ta egen bil om jag nu hade ansett mig behöva akut vård.

Det har varit varierande åkommor/skador och jag har aldrig lytt 1177:s rekommendationer om att åka t akuten eftersom jag inte sett att mitt tillstånd varit så allvarligt att det inte kunnat vänta på vård- och jag har mkt riktigt överlevt ändå varenda gång!

Baserat på dessa erfarenheter tänker jag att det säkert är många andra som på 1177:s inrådan söker akuten. 1177 anges ofta som förstahandsval för vårdsökande idag och om de uppmanar var och varannan att åka in akut så är det inte konstigt om akutmottagningarna svämmar över av folk med banala åkommor!
 
Apropå 1177 så hade det varit väldigt intressant att veta hur deras beslutsunderlag ser ut (de måste ju utgå från något när de gör sina bedömningar). Tänker att det måste finnas en inbyggd "övertriagering" med tanke på hur svårt det är att bedömma en patient per telefon. (Satt själv som medlyssnare vid telefonrådgivning under en praktik på vc och det är oerhört svårt att bilda sig en uppfattning om en patient som man inte ser - det lät som att alla var döende!)
Jag jobbar på en akutmottagning och börjar misstänka att vi är lite av 1177s "ögon". De tycks frikostigt be patienter att söka akuten, men då vanligtvis för att patienten ska få ytterligare en bedömning i en fysisk triage.
 
Jag instämmer i vad någon tidigare i tråden skrev, att det verkar som om 1177 hänvisar ungefär ALLT till akuten.

Samtliga gånger som jag ringt 1177 har jag fått rådet att åka till akuten. Vid ett tillfälle skickade de även en ambulans trots att jag motsatte mig detta och var fullt mobil och kapabel att exvis ta egen bil om jag nu hade ansett mig behöva akut vård.

Det har varit varierande åkommor/skador och jag har aldrig lytt 1177:s rekommendationer om att åka t akuten eftersom jag inte sett att mitt tillstånd varit så allvarligt att det inte kunnat vänta på vård- och jag har mkt riktigt överlevt ändå varenda gång!

Baserat på dessa erfarenheter tänker jag att det säkert är många andra som på 1177:s inrådan söker akuten. 1177 anges ofta som förstahandsval för vårdsökande idag och om de uppmanar var och varannan att åka in akut så är det inte konstigt om akutmottagningarna svämmar över av folk med banala åkommor!

Jag fick rådet att åka till akuten bara de hörde ordet häst. Symptomen var de ointresserade av. Jag var tvungen att ringa till en bekant för att få vettiga råd. Det kändes som måttligt akut när jag lyckade kravla om i upp i sadeln och rida 2 timmar utan större besvär även om det var smärtsamt att köra bil och lyfta upp sadeln på hängaren och fodringen fick någon annan ta. Jag fick inte tid till närakuten även om det fanns (men först 5 timmar senare) utan det var akuten som gällde enligt dem.
 
En av de få gånger jag varit på akuten så låg jag och väntade länge först, sen frågade jag varför det tog så många timmar. Det är en stor bilolycka med många skadade en del barn som kommit in och då förstod jag att det blir att vänta. Jag minns inte ens varför jag var där men en snäll Rödakorsmänniska kom med smörgås och dricka. Jag har mycket blandade erfarenheter av akuten, ibland har jag kommit in direkt också. Så fort röntgen är inblandat räcker inte VC till. Min VC har kvällsöppet också så den gillar jag. 👍
 
Ska man förutse att man kommer att bli akut sjuk men inte sjuk nog för akuten och sätta klockan på ringning? Detta gäller att man är frisk nog för att fixa det ( eller har hjälp) och gärna är siare. Många vill ha en skyndsamt bedömning av icke superakuta grejor. Har man ont vill man inte vänta en vecka eller 3 månader på första tillgängliga tid, det är tämligen inhumant, även om det inte egentligen hör hemma på akuten.

Om många uteblir så är det väl bara att fråga de som inte fått någon tid att komma in och chansa om de har möjlighet. Min personliga erfarenhet är att man nästan alltid får vänta även om man har bokad tid vilket rimmar illa med att många inte dyker upp. Då borde et tvärt om vara att man får komma in direkt även om man kommer lite tidigt och att de jnte ligger efter i schemat.

en person som uteblir är ju en person som inte meddelat att den inte kommer.
Man hinner inte ringa in en ny person när man väl upptäckt att en person uteblir (det vanliga är ju att vänta tio minuter, eftersom personen kan tänkas vara försenad, då har en stor del av den bokade tiden gått åt, och de flesta personer som väntar på att få en tid, har en viss inställelsetid).

Att vilja ha en snabb tid är inte riktigt samma sak som att behöva ha en snabb tid.

Den nya vårdgarantin, som det länkats till, tillkom vid årsskiftet.
Det som är intressant i frågan är att inga nya resurser i form av fler personal, har tillförts till primärvården. Man har lagmässigt ställt större krav på snabba tider utan att öka mängden tillgängliga tider.
Tro tusan att det är svårt att tillmötesgå på de flesta enheter.
 
en person som uteblir är ju en person som inte meddelat att den inte kommer.
Man hinner inte ringa in en ny person när man väl upptäckt att en person uteblir (det vanliga är ju att vänta tio minuter, eftersom personen kan tänkas vara försenad, då har en stor del av den bokade tiden gått åt, och de flesta personer som väntar på att få en tid, har en viss inställelsetid).

Att vilja ha en snabb tid är inte riktigt samma sak som att behöva ha en snabb tid.

Den nya vårdgarantin, som det länkats till, tillkom vid årsskiftet.
Det som är intressant i frågan är att inga nya resurser i form av fler personal, har tillförts till primärvården. Man har lagmässigt ställt större krav på snabba tider utan att öka mängden tillgängliga tider.
Tro tusan att det är svårt att tillmötesgå på de flesta enheter.
Och det är därför det är rimligt att överboka eller låta folk ha möjlighet att komma och chansa om problemet är stort, ha en kö med tidsbokning och så ett fåtal "dropp in". Jag har aldrig suttit ensam på vårdcentralen och det är få gånger jag inte fått vänta minst 5-15 minuter efter utsatt tid innan jag fått träffa läkaren (nåja mina besök är få så jag kanske varje gång kommit då folk inte uteblivit) så utifrån min erfarenhet så är problemet snarare det motsatta, att tiderna inte hålls.
 
Nog kan man lasta vården om den kräver att man har bil för att den ska vara tillgänglig.

Hur menar du? Många bor på landet och därifrån kräva det bil för att ta sig till vc och sjukhus. Det är orimligt att alla ska ha gångavstånd. Man väljer vart man bosätter sig. Är man såpass sjuk att man inte kan ta sig till vc finns det hemsjukvården som åker ut till patienten.
 
Är det vården som valt var man ska bo?
Nej, men jag hade för mig att vården var till för folket och inte tvärt om. Det är ett kreativt sätt att lösa vårdköerna att ha en överdimensionerad vårdcentral i mitt i landet och de som inte får tid hemmavid kan vända sig dit. Det är ju inte vårdens problem att de inte har möjligheter att ta sig dit.
 
Och det är därför det är rimligt att överboka eller låta folk ha möjlighet att komma och chansa om problemet är stort, ha en kö med tidsbokning och så ett fåtal "dropp in". Jag har aldrig suttit ensam på vårdcentralen och det är få gånger jag inte fått vänta minst 5-15 minuter efter utsatt tid innan jag fått träffa läkaren (nåja mina besök är få så jag kanske varje gång kommit då folk inte uteblivit) så utifrån min erfarenhet så är problemet snarare det motsatta, att tiderna inte hålls.

Fast om man överbokar så blir det ju ett stort problem att hinna med överbokningarna. Om alla faktiskt kommer, vilket ju också händer.
 
Hur menar du? Många bor på landet och därifrån kräva det bil för att ta sig till vc och sjukhus. Det är orimligt att alla ska ha gångavstånd. Man väljer vart man bosätter sig. Är man såpass sjuk att man inte kan ta sig till vc finns det hemsjukvården som åker ut till patienten.
Läs sammanhanget (det ät trist att citera allt i flera inlägg bakåt). Flera rekommenderar att byta vårdcentral om de inte gillar servicen. Det fungerar inte så bra om det är långt till nästa. I storstadsområdena är det inga problem men alla har inte det valet, i synnerhet om man inte har bil eller bor i glesbygd.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 080
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 261
  • Artikel Artikel
Dagbok Orkar inte ha en riktigt tråd, för jag vill nog egentligen gnälla lite. Häromdagen sökte jag vård hos min vårdcentral för symptom jag...
Svar
14
· Visningar
1 800
Senast: Zpunk
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 123

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30
  • Aggressiv/rädd hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp