Jag pratar inte om "datasystem", och jag pratar om verkliga proffs, på att hantera organisationsfrågor.Ja jag har träffat dessa proffs. De som tror de vet men inte kan vår verksamhet. Som gör förändringar som de själva tycker är geniala men som innebär att det blir krångligare för oss. Den största bristen hos proffsen är att de tror de vet bäst. Hade de lyssnat på oss istället för att köra över så hade vår arbetssituation varit mycket bättre och fler hade kanske velat söka eller åtminstone stanna. Vi tappar personal på grund av ledningen. Tro mig vi vet hur vi skulle kunna förbättra vår verksamhet. Se inte ner på oss som faktiskt utför arbetet. Vi vet hur vår verksamhet fungerar. De kom med ett "genialiskt" system nyss som alla som arbetar i verksamheten skakar på huvudet åt. Vi kommer bli mindre flexibla och förlora akuttider. De tjänar mycket mer än vad vi gör. Det är en stor brist att anse sig vara proffs och att de som arbetar i verksamheten inte förstår.
De verkligt duktiga "kommer inte utifrån" och talar om för någon/några hur de ska göra, eller trycker in nya datasystem, utan de sätter sig inne i organisationen, och tar tillvara de olika medarbetarnas och professionernas kunskaper om verksamheten, och utvecklar nya arbetssätt (ganska ofta ingår det nya IT-baserade verktyg) tillsammans med medarbetarna.