Jag håller med. Chatt som idé är ju inte helt fel, man ska bara inte ta personal från telefonen för att kunnafixa det, då blir det bara fel. Men grejen är bra. Den som tycker annorlunda kan innan den fattar sitt slutligabeslut låna mina öron en vecka och testa ringa våra myndigheter och sjukvårdens telefonsystem. Det är ett helvete många gånger när man inte hör normalt. Och för all del, inte ser normalt när man ska knappa in på telefonen.
Undersökningar som gjorts visar ju att det finns grupper i samhället som har svårt för att nå vården- hörselskadade/döva är en av dem grupperna tex. Chatt är en bra lösning istället för enbart telefon.
Därför blir jag också lika irriterad när jag får besked i Mina Vårdkontakter att jag ska ringa mottagningen eller VC. Gud, jag kan ju inte, tre fyra försök vid varje försök när jag ringer. Jag kan inte använda Mina vårdkontakter till sjukvården i en annan region, det stör mig, jag måste ringa och jag vet att jag hör inte vad som sägs i systemet när jag ringer. Jag vill prata med min läkare. Hur ska jag göra när det bara finns telefon?
"prata" antyder ju just ett samtal.
Jag retar mig språkligt på chatten "nu ska du få träffa en läkare.."
Nej, jag träffar inte människor på en chatt. Försöker kommunicera, ja. Prata, nej. Träffa, nej.
Som kommunikationsväg är telefonsamtal med frågor, motfrågor och resonemang som regel (det vill säga, undantag finns) överlägset chattande.
"radikalt förbättra resursanvändandet" - nej, absolut inte!
Men jag håller med att elektroniska kontakter inte bara är dumma. Problemet är "bara" att det är ett ineffektivt sätt att kommunicera jämfört med telefon, för de allra flesta människor.
De flesta människor är inte så duktiga på att spontant lämna ut de uppgifter jag behöver för att bedöma ett ärende. Då blir det en berättelse från personen. Ett svar från mig med en motfråga eller önskan om förtydligande. Ett nytt meddelande från personen. Ett nytt meddelande från mig.
Och så vidare i all oändlighet.
Dessutom är just det här systemet så uppbyggt att jag måste gå in då och då för att bevaka om det möjligen kan ha kommit något svar. Det går att få avisering om svar till mobilen. Till min privata mobil. Och dit vill jag verkligen inte få aviseringar - för då kan det ju komma plingande aviseringar som väcker mig mitt i natten, eller som kommer på helgen eller annan ledig tid och det vill jag absolut inte ha.
Aviseringar kan inte kopplas till mail - vilket möjligen hade varit vettigt.
Så, en gång om dagen är det sagt att jag måste logga in och kolla. Det betyder att en person som skickar ett meddelande strax efter min inloggning idag, lär få vänta rätt länge på nästa kontakt.
Ett alternativ skulle förstås vara att sätta av mer extratid för detta.
På bekostnad av mottagningstider.
vilket vore ännu sämre.
Men så kan det gå när ledningen tycker sig tänka klokt och bra, men inte har funderat på hur verksamheten fungerar i vardagen.