På min VC kan man numera regga sig för uppringning mycket mer detaljerat än via 1177. Dvs när jag konstaterar sent på kvällen att det inte alls går åt rätt håll skriver jag in symptom o.dyl, och kan själv välja en ungefärlig tid för uppringning nästa dag. Man får följdfrågor beroende på de val man gör, så det ger mycket bättre information till personen i andra änden än det spontana vi icke-fackmässiga skulle skriva.
Jag förmodar att man där även kan skriva in att de ska ringa någon kontaktperson som assisterar med telefonsamtal om det inte går att lösa skriftligen (men det borde verkligen att gå att lösa bokning via chatt om man gått den vägen, dvs får en chatt-tid istället för en telefontid).
Det var ett smart system. Jag har inte hört talas om det förut, borde finnas på fler ställen?
Jag tycker att systemet med att man MÅSTE ringa vården som första kontakt är lite uråldrig, alltså även när man behöver en akuttid. Annars funkar ju Mina vårdkontakter bra och det använder jag flitigt. Det är just det där att jag inte kan kontakta vården på annat vis när jag behöver tex en akuttid eller som när jag får sjukvård i annan region som jag tycker är dumt. Och jag är inte ensam om den åsikten. Är du normalt hörande så är det ju bara att ringa. Jag har inga problem med själva grejen att ringa, att rätta mig efter sjukvårdens telefontider osv, för mig är det sådant man får ta, punkt slut. Men det är oerhört jobbigt när sjukvårdens (och myndigheters) system består av 3 miljoner knappval, knappa in personnummer osv. Vissa är begåvade med "eller stanna kvar i luren" och så kommer man fram bara genom att ha lyckats slå numret och väntar till någon svarar och DET är skitbra. Men nepp, allt fler går ifrån det och man MÅSTE göra val. Så fort man får en människa i andra änden är det ok, man kan förklara "ursäkta, jag hör dålig, vill du prata lite tydligare".
Det låter på mig som om jag inte kan prata i telefon alls men så är det då inte alltså.
Jag har ganska ofta telefontid med sjukvården, men då ringer DE mig och alla vet om att jag hör illa. Jag pratar med familj och vänner i telefon också, men då vet jag hur de pratar och behöver ju inte oroa mig för kommunikationsproblem som kan uppstå (som med killen jag pratade med på FK senast. Jag frågade vad han sa flera gånger tills det var hemskt pinsamt att fortsätta och då försökte jag gissa mig till vad han sa genom att försöka lista ut det genom det jag hörde av det han sa.), men som första kontakt med sjukvården är ett telefonsamtal det enda möjliga ibland och det är oerhört frustrerande.
Någon skrev om hjälpmedel till gravt hörselskadad:
Jag använder inga sådana hjälpmedel. Än. Jag är inte normalt hörande och inte gravt hörselskadad, jag är där emellan. Jag har rätt till tolk och sådant (och har förstås en del hjälpmedel redan för andra saker), men behöver inte det vanligtvis om personen jag träffar i vården pratar tydligt och normalt. Jag träffade en öronläkare en gång som jag definitivt hade behövt en tolk för att höra vad han sa! Det var dock för sent att beställa det när jag träffade honom och upptäckte att jag inte kunde höra vad han sa för att han mumlade så. Men jag kan inte teckenspråk, skulle inte kunna se det heller så det skulle väl ha varit skrivtolk som hjälpt mig där. Det har jag testat, det funkar faktiskt bra när man sitter på möte med flera personer och det är svårt att uppfatta vad som sägs!
För mig handlar det egentligen inte om att vården ska vara modern och följa internetåldern, utan mer vara tillgänglig för alla. Är den det om man har svårt för att ringa till dem?