Akut, dåliga hovar

Sv: Akut, dåliga hovar

Hade det varit min häst hade jag nog ställt den i en mindre hage tills det blivit ordning på hovarna igen. Nog för att man inte egentligen vill ha dom själva, men ibland har man inget val. Kan även vara idé att prova sko med tunnare, lättare järnskor.

Mitt ena fullblod drog av sig en sko och gick på gräsbete i 1 vecka innan hovslagaren kom. När hon väl fick på sig en sko fick hon en hovböld som gick ut ganska högt i hovväggen. Efter det fick hon en hovklyfta som fick plastas. Hon stod på box i 3 månader innan hon kunde gå ut i en liten hage igen. Nu går hon första skoningen utan ringskor, detta hände i maj förra året..

Nu skadade hon sig ju förvisso i kotsenskidan också, men det är ju hoven som tagit längst tid att läka. Efter det får mina fullblod stå inne när dom har tappskor, hellre det än att riskera brutna hovar eller hovbölder..

Sv: Akut, dåliga hovar

Hej!
Jag har själv ett fullblod som hade riktigt fula hovar när jag köpte honom för ca ett år sedan, nu är de på bättringsväg.
Hästarnas hovar visar väldigt mycket på om de mår bra eller inte, men självklart så har alla hästar olika hovkvalité oavsett vad. Om hästen mår riktigt bra så ska det se ut som att man har glansspray på den fast den inte ha det, och hovarna blir då också mycket bättre. Om hästen har svarta hovar så kan du smörja med vanlig rapsolja varje dag efter att du har tvättat dem. Om det är ljusa hovar så kan du köpa en speciell kräm som är gjord för att göra hovarna starkare (inte mjukare som på svarta hovar).
Sedan är fodret väldigt viktigt. Ge något som är bra för hovarna, vilket du troligen redan gör. Något som många inte tänker på är sockret i maten. Uteslut allt kraftfoder under en tid (okej om du ger något som har minimalt lite socker). Försök att ge endast grovfoder och ge lite kraftfoder som du endast använder för att blöta upp med mineraler osv. Jag använder själv krafft groov 125. Jag gav bara 1 liter när han hade dåliga hovar och blötte upp det ordentligt med mineraler. Nu när hans hovar är bra får han mer (så mycket som krafft rekommenderar).
Lycka till :)

Liknande trådar

Hästvård Först och främst, jag har varit i kontakt med veterinär och ska återkoppla till denne under morgondagen för att se om och hur vi ska gå...
2
Svar
22
· Visningar
3 547
Senast: EmmaW
·
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 617
Senast: akleja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min häst har jätte dåliga hovar och vi har provat allt. Går han barfota går fötterna sönder. Det är en nordsvensk på nästan 800kg. Just...
Svar
12
· Visningar
5 215
Senast: fourlegs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka