Hoppsan, det här med att sko eller inte är jättekänsligt. Det var verkligen inte meningen att du skulle ta illa upp på något sätt, men jag uppfattade det som att du efterlyste tips och kom med frågor, svaret var till dig inte alls allmänt. Du frågade om någon annan varit med om detta, nej det hade jag inte men frågeställningen är bra. Vad eller vilka faktorer är det som gör att så många barfota hästar lider på hösten när det blir hårt, när så många andra inte gör det?Du frågade hur lång tid det skulle ta för hästen att "ställa om", som jag uppfattade det alltså vänja sig vid underlaget. Det svarade jag på. Det är inte okej för en häst att vara öm, inte ens tills den ställt om eller bara på dagtid, som vet förespråkade
Att sko en häst är ett mkt bra och enkelt sätt att få den att sluta vara öm, men det låter på dig som att du vill undvika det "Måste hon skos så skor jag henne självklart!" Därav mitt svar, om jag trodde att du helst ville sko henne så hade nog svaret kortare.
Du berättar ju själv hur du ska få hästen att sluta vara öm, ströa, fodra på annat ställe osv.
Orsaken till att jag "drar upp det där med" barfotaverkare och hovslagare i tråden är att det är dom som sköter om hovar ( i de flesta fall) och din tråd handlar om hovömhet. Du har hästen barfota och någon har väl verkat den, eller... "Jag har en fullt kapabel hovis som skor/ verkar efter vad hästen behöver och inget annat". Det är bra att du har en bra hovslagare, de allra flesta är nöjda med sina hovslagare eller barfotaverkare. Om två av mina tre hästar var för öm för att gå barfota i hagen och dessutom "stapplar omkring" så hade i alla fall jag funderat på hur dom var verkade, oavsett om det var en hovslagare som verkat dom för barfotagång eller en barfotaverkare. Därmed inte sagt att det måste vara orsaken. Men som du skrivit i den tidigare tråden så har snön löst din häst problem, det är bra då slipper den vara öm. Här i Norrbotten så har snön tinat bort flera gånger i höst, men det är kanske annorlunda där du bor. Jag som är en sk "barfota människa"
(har ju haft dom barfota i över 10 år) föredrar lite mer hållbara och förutsägbara metoder för att mina hästar inte någonsin ska behöva bli ömma. Om du är en "fanatisk barfota människa" eller ej är nog oviktigt, i alla fall för hästarna.