Akut, dåliga hovar

Sv: Akut, dåliga hovar

Blir de värre, så hör jag av mig:)
Gick i liten hage själv på förmiddan, sen släppte jag ut honom i vanliga hagen med kompisen .. Tog in hästarna nyss, min gick med boots nu. Skorna kvar men ingen grimma ..

Varför har fullblod sämre hovar än andra egentligen?

Jaha, så var det INTE för oss. Blev en enorm skillnad till det bättre när vi började med det.

Omg... ber om ursäkt för att jag tipsade... Vi hade ingen brist i foderstaten (räknad efter konstens alla regler), men provade ändå efter rek från hovis och ja, det funkade för oss.

Bra hovslagare är viktigt.
Mineraler och rätt foderstat är viktigt osv.
Sen måste DU se till att skorna sitter kvar i hagen!
för det är väl där den får tappskor antar jag;)?
Om lekarna går för vilt till som du säger så får du nog tänka efter hur du skall göra om du vill ha skor som sitter kvar.
Se till att sätta boots på hovarna som täcker ballarna och bakre delen av hoven ordentligt för att om möjligt förhindra att den trampar av skorna.
Broddar vid halt underlag förhindrar både tappskor och skador.

Se till att hagen är väldränerad och har lämpligt underlag.
Världens bästa hovis hjälper inte om hagen är skit med djup lera och rötter.
Jag vill att hästar skall ha ett riktigt hästliv med kul kompisar, men om det som du säger går väl vilt till i hagen så kanske lite lugnare hagkompis ett tag kan hjälpa dig att få skorna att sitta kvar?

Har man bara tillgång till skithagar kanske inte fullblod är det bästa att ha i såna hagar;)

:bow:

Så bra skrivet. Tänkte säga detsamma!

Eng fullblod har generellt tunnare väggar och är ofta platta i sulan vilket gör att de är känsligare, det är genetiskt. Vad har din häst för skor? De flesta hovisar som skor i olika inackorderingsstall använder mest ridhästskor med 8 mm tjocklek. Kolla ifall din hovis/du isf kan fixa galoppjärn elller liknande alternativ av lättare hästskor. Då behövs det kanske tunnare söm som passar sömhålen, vilket gynnar tunna hovväggar.

Hur långt går det mellan skoningarna? Eng fullblod bör skos oftare än andra ridhästar, ca 6 veckors intervall. Även fast de inte hinner växa särskilt mycket så håller man in utflutna väggar och långa tår + minskar risken för tappskor som fläker upp väggarna ännu mer.

Sen är det mycket energi i rasen så man får anpassa sig efter det. Kontrollerad rörelse och kanske mindre tillgång till brallande i leriga hagar med pigga kompisar. Undvik snösulor och för mycket brodd ifall det går (ökar risk för tappskor) och använd boots i hagen.

Hur lång tid tog det innan du började märka skillnad ? Har foderstat räknad, men känns som jag borde prova iaf. Var får man tag på det ?

Sv:Dåliga hovar

Skos ca var 6:e vecka (nu var det 5 veckor sen sist). Har nån tunnare sko, ingen vanlig ridhästsko. Har snösulor och brodd.
Nu går han i en mindre hage själv med boots. Så får det bli ett tag framöver. Som du säger, bättre med kontrollerad rörelse. Får rida på lite mera istället. Sen letar jag efter en annan hovslagare.
Vad säger ni om tåkappa / sidokappa ?

Det får bli nästa vecka, sitter på jobbet nu o sticker på sportlov i em.
All hjälp tas tacksamt emot :-)

Vårt fullblod har också haft helt hopplösa hovar!
Har skott var 5 -6 e vecka men oftast har hon redan haft en tappsko då......
Förra våren efter eviga tappskor och trasiga hovkanter som följd gjorde vi ett drastiskt beslut.
Hade ändå tänkt betäcka henne så småningom ,eftersom hon är selektionssto och väldigt fin ,så då gjorde vi det och tog bort skorna samtidigt.
Första tiden barfota var vi jätteförsiktiga med underlaget så hon inte skulle bli öm,hade ut hovlsgare en gång i veckan för att jämna till kanter och så.
Dessutom red vi henne inte heller.
Nu har hovarna blivit jättefina,skålade och fina ,de som förut var helt platta,men det tog sin tid.....

kl

Hur länge har du haft hästen, bytt hovslagare för inte så länge sedan eller ändrat något annat eller har den alltid haft det såhär?

Mitt halvblod (ca 75% fullblod) hade katastrofala hovar när jag köpte honom, tappade skorna hela tiden, plattfotad, hovöm, jättelåg i trakterna och det tog många år för de hovarna att bli bra.

Vi gjorde inte direkt något speciellt med just hovarna, såg till att sko rätt, bra mat - ffa inte för lite protein och se till att anpassa sig, bra hagar och boots och att inte ha dem ute för länge i onödan, står de och hänger i leran så är det bättre att de är inne i torra boxen. Och nu över 4 år senare med regelbundna och noggranna skoningar så har han jättefina och hållbara hovar och har inte haft en tappsko på ett år. Så det kan ta riktigt lång tid bara för att hästen i sig är i obalans i kroppen och med alla bidragande faktorer utifrån som hagar osv.

Om du hade fullblod hade du nog resonerat som Lilla Skutt, om det handlar om att det går för vilt till i hagen....
många fullblod kan öht inte gå utan skor, eller ens med en tappsko några dagar utan att det som TS skriver om, sker, dvs hoven slits ner ytterligare så tillslut finns inget att spika i..... I värsta fall blir de rentav halta av bara ett par dygn utan sko....

om man då måste välja på att endera successivt få en heltrasig häst pga att den inte kan gå barfota under några omständigheter osv, och att den ska få busa s-tn med en viss hagkompis, så vet jag vad jag hade valt...

TS: Kan du inte se om det går att byta hagkompis?

Tillskott av mineraler fungerar bara om det finns en brist eller obalans i foderstaten och det har ju TS skrivit att det inte är.

Problemet är nog att TS “tror” att det inte finns brister och obalanser i foderstaten. Jag kan nästan garantera att det finns brister och obalanser i foderstaten.

Steel Joint är inget “hovtillskott”. Produkten saknar några av de näringsämnen som hovarna behöver för att växa sig starka, t.ex. metionin och biotin. Mängden zink och koppar är dessutom försvinnande liten, 50 resp. 20 mg/kg. Den rekommenderade dosen för stor häst, 70 – 100 g, ger 3,5 – 5 mg zink och 1,4 – 2 mg koppar. Om man betänker att minimibehovet av dessa mineraler för en 500 kg häst som inte arbetar är 400 resp. 100 mg per dag så inser man att den lilla mängd som Steel Joint ger är som en piss i havet.

Till TS: Om MonteRose vill hjälpa dig med att rätta till brister i foderstaten så tag tacksamt emot hjälpen. H*n är duktig på foderstat. Steel Joint kan du glömma. Det finns bättre hovtillskott på marknaden men allra bäst är att se till så att foderstaten är balanserad. Då behövs inga hovtillskott.

Jag tror du också missade i ett av inläggena till ts att jag skrivit just detta ang hagmiljö ;)
Eller jag tror t o m två av inläggen

Har själv en häst med precis lika känsliga och dåliga hovar..kan inte gå barfota ens en dag, så jag vet..tro mig.
Lossnar en sko är jag snabb som attans med att tejpa upp hoven med silvertejp som skyddar tills dess att hovslagaren kan komma (hovis har visat hur man gör detta på ett mycket bra sätt så att det sitter kvar)

Reagerade mest på att man skulle släppa ut en häst i en massa lera eller rötter överallt, då får man ju skylla sig själv och att jag ser mer skaderisker än tappskor var vad jag skrev.

I normalfallet ska man dock inte behöva ha platt, grusad hage för att skorna ska sitta kvar.

Senast ändrad:

har säkert missat några inlägg, läste lite snabbt från jobbet. tror jag är lite färgad av att folk hela tiden postar trådar om tappskor hela tiden osv, och sen visar det sig alltid i slutänden att endera är det för att hästarna lever satan i hagen allmänt dvs inte passar med sina hagkompisar, eller att hagen i kombo med det, är helt galet i dålig kondition.

sen är jag väldigt färgad av att många av dessa rapporter verkar röra just fullblod.
det är öht inga konstigheter för mig, att alla de variablerna och sen ett fullblod ovanpå det, så blir svaret på ekvationen i sammanhanget att man står inför det problem TS just nu står inför. man behöver då åtgärda det problemet då som sagt, ingen hovslagare i världen, kan trolla med knäna när de yttre omständigheterna ser ut så.

KL
ang. att foderstaten är problemet i de sammanhang jag tycker TS redovisat, blir absurt frågar man mig.
jag har själv fullblod sen många långa år, och man behöver alltid, oavsett häst, ha en sund och analyserad foderstat om hästarna ska må optimalt. I detta fallet har jag inte tolkat TS som att problemet är att hovarna faller sönder i sig, utan det är de eviga trampskorna som orsakar att det inte finns ngt mer att spika i. det skulle hända på samtliga fullblod frågar man mig, om problemet i hagen fanns, då finns det inte längre tillslut ngt att spika i.

har själv fullblod som sagt sen många långa år. och nej, mina hästar har aldrig gått i ngn grusad sjukruta, långtdärifrån. däremot har jag dem inte med individer som härjar igång och inte passar, och inte heller i extremt leriga, steniga hagar osv, i kombo. De har gått i stooora gräshagar, med bra mark och med kompisar, men man har hittat bra lämpliga hagindivider som passar ihop, och som sagt, inte överjäkligt dåliga hagar och heller inte för steniga/kuperade om det är livligt i hagen. Att de drar slätlöp och busar och har sig i sig och leker normalt så att säga, är inget problem. dock brukar jag ha boots på fram på de som är väldigt känsliga och det funkar bra om övriga statusen på hagen är som jag anser den bör vara.
jag har aldrig räknat på mikromineraler eller fodrat biotin eller steeljoint osv. däremot väldigt noga med analys på grovfoder och mineral balans utöver det, samt minituöst skött hovvård med täta intervaller året runt.. haft fullblod med kexhovar och tappskor hela tiden som kommit till mig, som sen ngt år senare inte har några problem öht dvs bra hovar och skorna sitter bättre än på de flesta andra hästar i stallet osv..... men som sagt: blir det en tappsko på ett fullblod så måste skon på direkt igen, och tappskor var och varannan dag så är det kört. så man måste åtgärda de yttre problemen om de är som TS redovisat.

jag själv, och övriga av vänner jag har med fullblod som lyckas ha vettiga hagar och bra lugn i kompissammansättningen i hagarna osv, har uppskattningsvis kanske 3-4 tappskor per år. de är inte relaterade till årstid öht utan kommer om det skett ngt lite extra den dagen i hagen osv.

Senast ändrad:

Vårt fullblod har också haft helt hopplösa hovar!
Har skott var 5 -6 e vecka men oftast har hon redan haft en tappsko då......
Förra våren efter eviga tappskor och trasiga hovkanter som följd gjorde vi ett drastiskt beslut.
Hade ändå tänkt betäcka henne så småningom ,eftersom hon är selektionssto och väldigt fin ,så då gjorde vi det och tog bort skorna samtidigt.
Första tiden barfota var vi jätteförsiktiga med underlaget så hon inte skulle bli öm,hade ut hovlsgare en gång i veckan för att jämna till kanter och så.
Dessutom red vi henne inte heller.
Nu har hovarna blivit jättefina,skålade och fina ,de som förut var helt platta,men det tog sin tid.....

Det fungerar på vissa, jag har haft ett fullblod som jag tog av skorna på pga trasiga hovar och fick samma resultat som du. Mkt bättre kvalitet. Men man ska komma ihåg att då får man inte ha steniga grusiga hagar, utan helst mjuka gräsvallar särskilt första tiden. Inte rida givetvis. Och man måste se till hur hästen klarar det.
Min nuvarande skulle det aldrig nånsin gå med. Hon har alldeles för dåliga sulor, det skulle vara rent djurplågeri. Så man man kan inte påstå att alla fullblod kan behandlas lika heller. Det som fungerar på en kanske inte alls är bra för en annan häst.

Kl
Har också haft fullblod med mycket bra hovar, kraftiga och utan problem. Det är så olika.Men generellt håller jag med den som skrev att det är genetiskt och att fullblod har sämre hovar. Begreppet "fullblodshovar" har visst fog...

Senast ändrad:

Om hovis säger att det inte finns något att sko på borde han veta att det går att sätta på någon sorts plast. I stallet där jag jobbar så är det en häst som tappat skor många gånger på en av sina hovar och då fick han plast på hoven

Ang tå/sidokappor brukar jag sko med tåkappa runt om ifall hoven har rund och fin form. Har den en tendens att dra iväg i tån fram blir det någon form av överrullningssko med sidokappor, då kan man backa tån och få en snabbare överrullning. Bra för att få tillbax en trevlig hovform och hästar som tenderar att trampa av framskorna med bakhovarna hinner undan fortare= färre tappskor. Vissa hästar fungerar bra helt utan kappa fram också, bra ifall de är känsliga för trycket av kappor

Sv: Dåliga hovar

Skos ca var 6:e vecka (nu var det 5 veckor sen sist). Har nån tunnare sko, ingen vanlig ridhästsko. Har snösulor och brodd.

Prova att ta bort snösulorna. Är det är sådana som sitter mellan sko och hov? Finns ju snösulor som man tex skruvar i broddhålen istället om nu snösulor behövs.

Liknande trådar

Hästvård Först och främst, jag har varit i kontakt med veterinär och ska återkoppla till denne under morgondagen för att se om och hur vi ska gå...
2
Svar
22
· Visningar
3 547
Senast: EmmaW
·
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 617
Senast: akleja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min häst har jätte dåliga hovar och vi har provat allt. Går han barfota går fötterna sönder. Det är en nordsvensk på nästan 800kg. Just...
Svar
12
· Visningar
5 215
Senast: fourlegs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka