Akut, dåliga hovar

Wigwam

Trådstartare
Har ett fullblod som har väldigt dålig hovkvalitet. Har även en spricka på en bakhov. Efter senaste tappskon så sa hovis att snart finns det inget att sko på. Är ute 12 timmar om dan, har en hagkompis som det busas med för fullt om dagarna (lite väl häftiga lekar ibland). Har bra foder osv.
Nån som kan tipsa mig om nåt.

Sv: Akut, dåliga hovar

Det finns en hel del olika former av skor som limmas på eller plattor/sulor som fästs med band som lindas runt hoven. Testa t.ex. att googla på perfect hoof wear. Dock inget jag testat. Annars kan man ju sätta vanliga boots på en häst medan hoven får vila och växa ut, men det brukar sluta med att bootsen går sönder om man har dem i hagen.

Om man har en häst med lite sämre hovar så är det mycket viktigt att se över foderstaten och försäkra sig om att hästen får sina näringsbehov ordentligt tillgodosedda. Har du räknat så att hästen får rätt protein, mineraler och vitaminer?

En riktigt bra hovslagare är mitt tips.

Min har kassa fötter och ingenting i världen i foderväg har hjälpt. Han har aldrig haft några underskott att tala om heller utan har alltid ätit utöver eftersom att han är svårfödd dessutom men har alltid haft grovfoder som är mer än gdk. Det som verkligen har hjälpt är speciella skor som avlastar hela hoven på ett sätt och ger optimal balans så att det inte blir felbelastat nånstans, förns då kunde hans hovar börja repa sig

En bra hovis som kan sko i balans är ett måste. Du nämner att hästen har spricka? I vilken omfattning - behövs klinikhovis? Kan specialskor/beslag hjälpa?

Hovslagaren kan plasta upp hoven ifall det inte finns nåt att sko i.

Senast ändrad:

Bra hovslagare är viktigt.
Mineraler och rätt foderstat är viktigt osv.
Sen måste DU se till att skorna sitter kvar i hagen!
för det är väl där den får tappskor antar jag;)?
Om lekarna går för vilt till som du säger så får du nog tänka efter hur du skall göra om du vill ha skor som sitter kvar.
Se till att sätta boots på hovarna som täcker ballarna och bakre delen av hoven ordentligt för att om möjligt förhindra att den trampar av skorna.
Broddar vid halt underlag förhindrar både tappskor och skador.

Se till att hagen är väldränerad och har lämpligt underlag.
Världens bästa hovis hjälper inte om hagen är skit med djup lera och rötter.
Jag vill att hästar skall ha ett riktigt hästliv med kul kompisar, men om det som du säger går väl vilt till i hagen så kanske lite lugnare hagkompis ett tag kan hjälpa dig att få skorna att sitta kvar?

Har man bara tillgång till skithagar kanske inte fullblod är det bästa att ha i såna hagar;)

Hagunderlaget är skapligt, det är bara runt insläppet som det blir lerigt och jävligt. Får åka o köpa boots som han kan ha i hagen.
Tycker jag har koll på foder och hovslagare. Men som sagt, det är ju sen den nya unga hagkompisen kom, som allt började. Tyckte det var himla bra i början, men med alla småsår, tappskor (=trasiga hovar), avslitna grimmor osv så är det inte så himla kul längre.

Fast jag skulle då vilja påpeka att ingen har väl häst i så dåliga hagar så som du beskriver? Jag ser större skaderisker än några tappskor om en häst vistas i djup lera, en massa rötter eller annat att konstant snubbla runt i..

Skor ska i normalfallet sitta kvar i hagen också och hästen ska klara av att springa runt men man ska inte heller behöva ha platt, grusad hage.

Tipset om boots håller jag med om är klokt att förhindra islag.

Ts: Det är troligt om de busar runt att hästen börjat göra tvära vändningar och därav åker skorna lättare.
Vad är hovis åsikt i det hela? Utifrån det borde ju skor och hovar se förändrade ut tycker jag, altså att du kan se samband mellan att skorna började flyga när den nya hagkompisen kom

Sen vill jag inflika med att sen jag bytte hovis är det inte längre jag som tar funderingarna över vad som ska göras med hovarna..en väldigt stor skillnad. Så kan inte nv hovis komma på bra förslag eller förbättringar råder jag dig till att testa någon annan, om så bara för en gång för att se om det blir skillnad och om den hovisen har nåt annat att komma med

Senast ändrad:

Hovis tyckte vi skulle avvakta o se hur det blir med sprickan. Vidgar den sig så ska nån platta (kommer inte riktigt ihåg) skruvas på. Hovis tyckte att jag skulle byta hagkompis, innan det händer ngt värre ... Nu kan man nog inte skylla sprickan på kompisen. Sprickan sitter ca 1 cm från kronranden.
Vad är det för specialskor ?

Bara avvakta, inget vad sprickan i sig beror på eller mer utvecklat varför hovarna i övrigt är dåliga?
Låter högst konstigt..en hovslagare måste ju kunna ärligt tala om vad som felet beror på och hur det ska åtgärdas genom skoningen också, minst vad denne själv har för plan

De kallas balansskor, men det är mycket viktigt att hovslagaren vet hur dessa ska sitta på hoven då det handlar om hela funktionen (får inte läggas på som vanliga skor och personen bör vara utbildad ang skotypen), gäller ju också verkningen såklart, skorna är ingen räddare i sig men kan hjälpa för att få hoven i balans. Men för hovsprickor tex tror jag inte att det är så jätteaktuellt utan då brukar andra skor användas vad jag sett, bla för att avlasta området och i vissa fall måste man smida till skon.

I vissa fall kan man behöva strypa hagmiljön och kompisar för att rädda det som räddas kan av hovarna också givetvis, men jag hade nog ändå önskat en mer utförlig förklaring av hovslagaren om vad det beror på och hur man går vidare.

Senast ändrad:

Funkade inte alls för mig och det finns inga vetenskapliga studier som kan styrka att tillskott för hovar fungerar.
Det kan vara hjälpligt om hästen har brister, men annars tror man att kroppen inte tar åt sig ämnena i större utsträckning, om alls.

En del tycks det hjälpa för och för vissa inte alls.

Jag har testat steeljoint på 3 individer, totalt verklöst och bortkastade pengar.

Fast jag skulle då vilja påpeka att ingen har väl häst i så dåliga hagar så som du beskriver? Jag ser större skaderisker än några tappskor om en häst vistas i djup lera, en massa rötter eller annat att konstant snubbla runt i..
Tro mig såna hagar finns?:banghead:
Sen behöver inte lera vara djup för att hästar skall halka omkring som Bambi på hal is heller..

Normalt skutt o bus sitter väl skorna kvar för det mesta men om det går väl vilt till eller en lågrankad häst får stryk då är det inte konstigt att skorna ryker.
Om en lättstressad häst lämnas kvar ensam i hagen tex och springer runt okontrollerat och skorna då ryker är det då hovis fel?
Jag vill göra er uppmärksamma på att hur man hanterar sina hästar och dess miljö påverkar hur skorna sitter.Använd sunt förnuft!
Tyvärr saknas det ibland,jag säger inte att trådskaparen har det problemet för hon nämde själv vad som är orsaken till de nya problemen!

Och nej jag skyller inte tappskorna på hästägaren!
Men när det händer så är det ofta nåt som hänt(hästar på rymmen ,nya hagkompisar osv)

Om problemen börjar när ny hagkompis leker väl vilt ser inte jag att ens världsmästarn i hovslageri ska få skorna att sitta kvar.;)
Försök fatta vad jag skriver! Hästägaren har också ett ansvar i att skorna ryker,eller menar du att man kan stressa upp en häst hur mkt som helst och sen skylla på hovis att han nitar för dåligt typ :D
Ju dåligare hovkvalitet desto viktigare att förebygga tappskor på alla vis!

Och för att återgå till hagar så kan jag lova att det finns hagar som ser ut som skit,just för att alla har inte fri tillgång till stora väldränerade hagar om man inte är miljonär och kan köpa loss mark!

Hagunderlaget är skapligt, det är bara runt insläppet som det blir lerigt och jävligt. Får åka o köpa boots som han kan ha i hagen.
Tycker jag har koll på foder och hovslagare. Men som sagt, det är ju sen den nya unga hagkompisen kom, som allt började. Tyckte det var himla bra i början, men med alla småsår, tappskor (=trasiga hovar), avslitna grimmor osv så är det inte så himla kul längre.
Klokt tänkt,jag tror du själv har svaret på problemet!
Vilda kompisen inbjuder till väl vilda tag och då är risken stor att din häst trampar på sig.Hoppas det lugnar ner sig:)

Vars har jag skyllt på hovslagaren? Jag tror du gjorde en liten feltolkning av inlägget :)
Om du läste hela mitt inlägg så skrev jag även till ts i fråga om sambandet mellan att hästarna leker i hagen och skorna flyger

Jag menar altså precis som du att beror tappskor på hagen så har man ju ett helt annat problem..

Som nämt har jag en häst bars hovar är urkassa i kvalitet och jag vet redan vad som behövs: rätt foder,rätt miljö men mycket viktigt: en riktigt bra hovslagare

Däremot ja, blir jag skeptisk om hovis inte tycks ha mer utförliga förslag på vad som kan eller bör göras. Det finns många hovisar som skiter fullständigt i tappskor och de som faktiskt nitar riktigt dåligt alt skor dåligt. Av erfarenhet vet jag att det kan vara värt att testa någon annan. Hästen här har ju andra problem m sina hovar också. En till åsikt är aldrig fel, dvs att en till duktig hovis får kika

Senast ändrad:

Avvakta med sprickan, inget vad sprickan kunde bero på, men det övriga trodde hovis var just pga racningarna och snabba start o stopp. Det var även rött i hoven vä fram och hö bak. Nu var väldigt stressat när hovis var där, o jag frågade nog inte så mkt som jag borde. Kommer alltid på efteråt en massa frågor som jag borde ha ställt. Men å andra sidan kanske jag borde ha blivit informerad istället. För jag är inget proffs på hovar (inte proffs på nåt annat heller för den delen). Får nog ta o prata med nån annan hovslagare för att få en till åsikt.

Vars har jag skyllt på hovslagaren? Jag tror du gjorde en liten feltolkning av inlägget :)
Om du läste hela mitt inlägg så skrev jag även till ts i fråga om sambandet mellan att hästarna leker i hagen och skorna flyger

Jag menar altså precis som du att beror tappskor på hagen så har man ju ett helt annat problem..

Som nämt har jag en häst bars hovar är urkassa i kvalitet och jag vet redan vad som behövs: rätt foder,rätt miljö men mycket viktigt: en riktigt bra hovslagare

Däremot ja, blir jag skeptisk om hovis inte tycks ha mer utförliga förslag på vad som kan eller bör göras. Det finns många hovisar som skiter fullständigt i tappskor och de som faktiskt nitar riktigt dåligt alt skor dåligt. Av erfarenhet vet jag att det kan vara värt att testa någon annan. Hästen här har ju andra problem m sina hovar också. En till åsikt är aldrig fel, dvs att en till duktig hovis får kika
Alltid lätt att tolka varann fel;)Jag håller med dig,och när det gäller fullblodshovar är hovisen extra viktig,men i det här fallet verkar hagkompisen va det svarta fåret och den utlösande faktorn;):D
Teamwork hovslagare o hästägare är superviktigt.(om en slarvar kommer hästen i kläm:crazy:)

Jag köpte mockasiner till min häst på Jägersros shop. Finns i olika storlekar, men var just ett fullblod. Den storleken som passade var lite, lite stor, men med vetrap några varv på hoven kunde jag tom rida.

Priset kändes lite sisådär.

Var bor du? Du kanske kan låna dem?

/A

Liknande trådar

Hästvård Först och främst, jag har varit i kontakt med veterinär och ska återkoppla till denne under morgondagen för att se om och hur vi ska gå...
2
Svar
22
· Visningar
3 547
Senast: EmmaW
·
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 617
Senast: akleja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min häst har jätte dåliga hovar och vi har provat allt. Går han barfota går fötterna sönder. Det är en nordsvensk på nästan 800kg. Just...
Svar
12
· Visningar
5 215
Senast: fourlegs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka