M

malina86

Hejan!
Jag skulle vilja veta lite mer om Akitan:)
Såg filmen Hachiko och tyckte verkligen om den filmen;)
Nu vet jag att man inte ska skaffa en hund bara för att man sätt filmen utan vill veta mer om just rasen för att jag tycker den verkar intressant:)
Har sätt den på utställning flera gånger men inte gått fram till uppfödare till rasen än.:)

Undrar hur det är tempramentmässigt?
Vad används rasen till?
Kan man ha en Akita i en lägenhet?
Vad kräver den av sin ägare?

Tack på förhand Malina!

Sv: Akita

För det första, så finns det två typer av Akita. Under andra världskriget var rasen på väg att utrotas, då det dels var svårt att föda upp dem under krigsförhållandena, och dels då Akitornas päls var mycket efterfrågad. De enda hundarnas som skonades från att bli pälskappor var Schäfrarna, då de ansågs det var militärernas hundar. Därför korsade vissa uppfödare Akita och Schäfer, för att deras hundar skulle ha en chans att komma undan.

Efter andra världskriget finns det då två typer.
Akita Inu har man efter detta försökt avla så nära "ursprungs-Akitan" man kan komma. Det är den som syns i Hachiko-filmen.
American Akita är i stora drag schäferkorsningarna som amerikanerna tog hem efter kriget. Man importerade några hundar från Japan, men Japanerna skickade mestadels iväg de som var av "fel typ". Sedan förbjuds importen av japanska Akitor till USA i 30år, och därför har det blivit två olika raser.
American Akita är grövre och lite större än Akita Inu:n. Färgerna varierar också, Akita Inu:n är oftast röda, men förekommer även helvita. American Akita är oftast "skäck", alltså brun/gul/röd/svarta med vita inslag. De skiljer även i temperamentet, då American Akita anses vara lite vassare.

Hur som helst så brukar man inte rekommendera någon av raserna som förstahund. De är urhundar, med allt vad det innebär, och har en mycket stor integritet. De är mycket lojala mot sin flock/familj, men väldigt vaktiga, och man brukar inte rekommendera dem till familjer med mindre barn. Det är inte heller någon ras som lyder sin ägare blint om den inte ser någon motivation till det.
Båda raserna används mestadels bara till utställning idag, men de är ju avlade till både vakt och jakt, så det går att träna upp dem till detta, men det krävs väldigt mycket träning.
Det är ju en stor hund, och kräver det en stor hund gör i en lägenhet. Om du bor i en liten lägenhet eller väldigt trångt, så vore kanske Shiba att föredra. Det är i många jämförelser en mini-Akita.

Och så fäller de som tusan. :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
363
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 430
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 653
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 417
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka