Åkesson hos Skavlan

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article20554207.ab

I går publicerade Expressen uppgifter om att tre sverigedemokratiska nämndemän anonymt skrivit en rad rasistiska kommentarer på olika hatsajter.

Idag:

Fler SD-nämndemän avslöjade

POLITIK. Ytterligare tre sverigedemokratiska nämndemän har avslöjats med rasistiska kommentarer på hatsajter

11% känner förtroende för Expressen enligt en förtroenderapport 2015.
E-l-v-a procent!

Dvs. 89% anser att Expressen är otillförlitlig eller otillräcklig som källa.

En skrämmande utveckling oavsett!

Här är bakgrunden till de stora rubrikerna:

Boulevardtabloiden Expressen med brottsdömde chefredaktören Thomas Mattsson och hans David Baas i spetsen har under måndagen åter publicerat ett antal uthängningar av personer som i olika kommentarsfält skrivit kritiskt om våldsbejakande islam och invandringsrelaterad kriminalitet.
Åter har man också tagit hjälp av de grovt kriminellt belastade och politiskt våldsbejakande vänsterextremisterna i Researchgruppen som på tidningens uppdrag begått olagliga dataintrång för att tillskansa sig uppgifterna.

Den här gången har man fokuserat på Sverigedemokrater som sitter som nämndemän i landets domstolar. Expressens reporter David Baas erkänner att han tillsammans med hackarna på Researchgruppen har skapat ett olagligt register över inte mindre än 6000 svenska nämndemän. Man har noga och utan personlig integritetshänsyn snokat igenom deras privatliv i syfte att hitta sådant som kan anses komprometterande.

Baas erkänner också att man vid sin integritetskränkande granskning endast har brytt sig om att uppmärksamma sådant som kan anses vara tveksamma omdömen om muslimer, romer och invandrare. Andra typer av klandervärt beteende har man helt lämnat därhän. Man har medvetet valt att endast hänga ut Sverigedemokrater. Bland de 6000 personer med domstolsuppdrag som utsatts för detta olagliga och oetiska snokande från Expressen och deras fotsoldater har man lyckats vaska fram hela tre (?!) personer som man kunnat beslå med att ha uttryckt sig grovt i kommentarsfält.

Aha, ungefär som när andra näthatare hämtar information som styrker deras (van-)föreställningar ifrån Arnstads "Älskade fascism".

Jag tror ju inte att saker behöver vara så in i helsike komplicerade och svåra.

En del människor äger fortfarande förmågan att känna empati och blir upprörda av särbehandling även när den utsatta personen inte delar ens åsikter, kön, hudfärg osv.

Så det är särbehandling när en partiledare får jobbiga frågor?

Måste en och samma programledare ställa samma frågor till alla gäster? Eller kan SVT tex balansera sin bevakning de gör i olika program? Tex har ju Margot Wallström fått mycket kritik senaste tiden. Är det kränkande mot henne att inte alla fått samma frågor?

Besvikelsen över att Jimmie inte fick bli en mysfarbror verkar stor i många kretsar.

Avpixlat?

Texten har jag hämtat ifrån Facebook!

Finns det f.ö ett förbud för Avpixlat här på Bukefalos eller är det bla. du som tar dig rätten att bestämma varifrån informationen får komma?

Jag tycker att det är viktigt att saker ställs i relation till varandra och att balansera upp debatten.
Det är ju väldigt olyckligt när människor får den felaktiga uppfattningen - och blir skrämda helt i onödan- att vårt rättsväsende skulle krylla av olämpliga nämndemän.

Tycker du inte det själv?

Aha, ungefär som när andra näthatare hämtar information som styrker deras (van-)föreställningar ifrån Arnstads "Älskade fascism".

Jag tror ju inte att saker behöver vara så in i helsike komplicerade och svåra.

En del människor äger fortfarande förmågan att känna empati och blir upprörda av särbehandling även när den utsatta personen inte delar ens åsikter, kön, hudfärg osv.

Nej,

I exempelvis "hatet mot muslimer" kan man läsa hur vanföretällningar sprids till exempelvis SD från andra rasistiska organisationer.

Vilket inte särskilt komplext och svårt.

Älskade fascism har en bra, inte så lantlig defenition av fascism och en hel del inte så smickrande omdömen om SD.

Avpixlat?

Texten har jag hämtat ifrån Facebook!

Finns det f.ö ett förbud för Avpixlat här på Bukefalos eller är det bla. du som tar dig rätten att bestämma varifrån informationen får komma?

Jag tycker att det är viktigt att saker ställs i relation till varandra och att balansera upp debatten.
Det är ju väldigt olyckligt när människor får den felaktiga uppfattningen - och blir skrämda helt i onödan- att vårt rättsväsende skulle krylla av olämpliga nämndemän.

Tycker du inte det själv?

Men eftersom du förstås granskat källan till texten, så vet du att den är från avpixlat eller hur?

Och att det inte stör dig ett dugg?

Med den viktiga skillnaden är expo inte sprider dynga, utan information.

Att den ofta blir besvärande för rasister är en annan sak.

http://stiftelsen.expo.se/styrelsen.html

Det där nöttes ju i den gamla tråden redan. Jag tycker att expo och avpixlat är precis lika tvivelaktiga och sprider lika mycket dynga. Klar kommunisterna tycker att expo sprider "information" medans såklart SD-are tycker att avpixlat är "information".
Jag "hänger" inte på någon av dem och skulle inte heller drömma om att sprida något från någon av sidorna.

Men eftersom expo är lika extremt åt ena hållet som avpixlat är åt andra så blir det ju nästan lite tragikomiskt när en viss person som sprider "information" från den ena sidan försöker smäda av en som sprider detsamma från den andra.

Men eftersom expo är lika extremt åt ena hållet som avpixlat är åt andra så blir det ju nästan lite tragikomiskt när en viss person som sprider "information" från den ena sidan försöker smäda av en som sprider detsamma från den andra.

Nej expo är inte extremt åt något håll.

Är Expo höger eller vänster?
Stiftelsen Expo är partipolitiskt oberoende. I vår styrelse sitter bland annat före detta statsråd från såväl Moderaterna som Socialdemokraterna. För oss är inte antirasism i första hand en höger-vänster fråga. Det är en fråga om grundläggande rättigheter.

Har Stiftelsen Expo kopplingar till AFA?
Nej, stiftelsen Expo är motståndare till våld och samarbetar inte med någon som använder våld som politiskt vapen.

Varför granskar ni inte vänsterextremister?
Stiftelsen Expo är en antirasistisk stiftelse. Vi granskar den rasistiska och intoleranta miljön, och inte "extremism" i allmänhet. Självklart granskar vi vänsterextremister om vi får belägg för rasistiska tendenser i den miljön. Att Stiftelsen Expo inte skulle göra det är ett påstående som ofta förs fram från den intoleranta miljön som belägg för att Expo själv skulle tillhöra extremvänstern. Att vår rapportering innehåller mindre inslag om rasism inom extremvänstern än inom extremhögern har en enkel orsak: Rasism är mycket mer utbrett inom extremhögern.

Det som fascinerar mig så mycket i den här frågan är att "alla skall ha samma rättigheter, oavsett om man är svensk medborgare eller asylsökande". Det är en fin tanke, men det fungerar ju inte så. Varför har inte svenska medborgare samma rättigheter som asylsökande när det gäller tandvård och sjukvård? Det gör mig förvånad. Samma priser borde ju gälla oss, ffa med tanke på att vi är just svenska medborgare och betalar moms och skatt för välfärdens skull.

Sådana här inlägg gör mig så beklämd. Livet blir liksom grått och meningslöst. Jag lägger så mycket tid på att undervisa, och resultaten av mina och mina kollegors (på alla nivåer i utbildningssystemet) arbete, är inte bättre än så här.

Det är inte detta som är att vara källkritisk. Det här är något helt annat, nästan motsatsen till källkritisk, och jag saknar ord för vad det kan kallas.

Det enda du - och de många andra som skriver liknande inlägg, det är mest en slump att jag råkar använda ditt inlägg som exempel - visar är att du inte begriper något alls om vad källkritik innebär.

Man har lyckats lära sig att källkritik är bra. Men man har inte lyckats lära sig något alls om vad källkritik är. Vad ägnar man sig åt i skolan egentligen? Jag blir beklämd.

Liknande trådar

Relationer Jag är särbo med en man sedan flera år tillbaka. I grunden är det en bra snubbe. Vi ger varandra utrymme att leva "egna" liv med...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 092
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 152

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka