Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Man kan bli känd och firad för att grundkunskapen är så låg. Tror jag!
Håller helt med Svea!
Tycker att det är därför begreppet "klassisk ridkonst" blir så knasigt. För mig är det nästan en motsägelse.. I min värld finns "klassisk dressyr" och "akademisk ridkonst" och många tydliga skiljelinjer dem emellan. Men det är jag det..
Hmmm.
För mig är akademisk ridkonst = Bent Branderups "varumärke". Med tanke på att det hans metod klassas som ganska kontroversiell av de flesta utanför hans klick så skulle jag knappast vilja sätta likhetstecken mellan akademisk ridkonst och klassisk dressyr...
Barockridning är för mig = reenactment, att man försöker efterlikna 1700-talets ridning, utrustning och klädsel.
Klassisk dressyr = en strävan att anpassa sin ridning efter de grundprinciper som överlevt och visat sig användbara genom århundradena.
Alla de här kan överlappa varandra - en person som anser sig hålla på med klassisk dressyr kan använda metoden akademisk ridkonst för att kunna utöva barockridning.
Däremot är begreppen inte synonyma. Det finns många som anser sig hålla på med klassisk dressyr som aldrig skulle visa sig levande i barockkostym, och som skulle bli grovt förorättade om man skulle påstå att de ägnade sig åt akademisk ridkonst.
I "slarvigt vardagstal", så kan man säga att Klassisk Ridkonst (nu blir det ramaskri... ), barockridning och Akademisk Ridkonst är samma sak, kärt barn har många namn.
Klassisk Ridkonst, en liten faq.
Ridkonst e oxå mkt vidare än "bara" dressyr och är inte så grenspecifikt. Klassisk Dressyr som begrepp känns rätt utvattnat och känns mera som en marknadsföringsgrej än som ridning enligt klassiska principer. Egentligen baseras väl det mesta av ridningen nästan uteslutande på klassiska principer. Men jag menar att det e skillnad på ridning som konst och som sport och att dressyr mera är ett ridsports begrepp. Inte att det ena skulle vara att föredra framför det andra, båda är viktiga.
Alltid svårt med begrepp eftersom man lägger så mycket personliga värderingar i det.. Jag håller inte alls med dig - för mig är dressyr det som är konsten medan ridkonst är något som man "hittat på" ska vara något MER än dressyren. Missförstå mig inte nu - jag tycker inte att begreppet ridkonst innebär något dåligt. Bara det är allt det som många påstår ingår i ridkonsten för mig redan ingår i dressyr. Alltså: bygga upp hästen och göra det trivsamt och lätt för den.
Kanske har jag mött ovanligt goda förebilder..
Lite som att jämföra en nybakad journalist på P4 med Janne Josefsson typ.
Klassisk dressyr har ingenting med BB:s sk ridkonst att göra som jag ser det. )
Alltid svårt med begrepp eftersom man lägger så mycket personliga värderingar i det.. Jag håller inte alls med dig - för mig är dressyr det som är konsten medan ridkonst är något som man "hittat på" ska vara något MER än dressyren. Missförstå mig inte nu - jag tycker inte att begreppet ridkonst innebär något dåligt. Bara det är allt det som många påstår ingår i ridkonsten för mig redan ingår i dressyr. Alltså: bygga upp hästen och göra det trivsamt och lätt för den.
Kanske har jag mött ovanligt goda förebilder..
Precis som sagts tidigare så finns det många olika svar på detta men mitt svar skulle vara att Akademisk ridkonst är just en ridkonst och inte en tävlings form, en ridkonst som bygger på ridläran som uppkom i samband med att ridskolor började utvecklas för just ridkonst och inte bara för militärt bruk men som bygger på det militära bruket. Något som också är specifikt för Akademisk ridkonst är just den Akademiska biten, det är en ridkonst som är akademisk. Forskning är alltså en grundsten i den Akademiska ridkonsten vilket gör att den är i ständig utveckling och förändring.
Så lite kort så vill jag peka på två saker som är extra viktiga inom den akademiska ridkonsten:
1. Den bygger på ridkonsten som uppstod när adeln började att rida för konstens skull och inte bara för den militära anvädningen.
2. Forskning är mycket viktig och en av anledningarna till att den kallas just Akademisk vilket gör att den är i ständig utveckling och förändring.
Akademisk ridning kännetecknar för mig dressyr med kunskapen som ledstjärna. Jag vill lära ut logiska samband som enkelt visar ryttaren och hästen vägen framåt. För varje häst, oberoende av ras, ålder och förutsättningar, finns en enkel väg till fulländning. /M.H.
Man kan göra lite som man vill.
Fast planerar du att rida på uppvisningar skulle nog folk uppskatta om du inte kommer i grottmännisko-utklädsel eller liknande!