Akademisk ridning?

Sv: Akademisk ridning?

Man kan bli känd och firad för att grundkunskapen är så låg. Tror jag!

Så tänker jag litegrann om riddarna. Det finns inte så många än i sverige som klarat riddarprovet och det är ju dom som oftast blir "erkända tränare". Nu har väl dom flesta av riddarna också hållit på med disciplinen såpass länge att de tack vare det har erfarenhet, annars skulle jag inte se riddarstatusen som någon garanti för bra tränare/bra AR-förebild. Ungefär som att alla som har startat MSV dressyr skulle vara bra förebilder/bra tränare! :p Grov generalisering, men men.

Högsta delarna av en pyramid kommer ju oundvikligen bli kända inom pyramiden. Sen är ju just BB väldigt kaxig och vågar sticka ut (lite som PK tänker jag) och har gissningsvis dragit till sig mycket uppmärksamhet utifrån tack vare det.

Men jag håller fortfarande inte riktigt med om att han skulle vara en dålig ryttare. Däremot hypad jämfört med andra ryttare i samma kaliber.

Håller helt med Svea!

Tycker att det är därför begreppet "klassisk ridkonst" blir så knasigt. För mig är det nästan en motsägelse.. I min värld finns "klassisk dressyr" och "akademisk ridkonst" och många tydliga skiljelinjer dem emellan. Men det är jag det.. ;)

Håller helt med Svea!

Tycker att det är därför begreppet "klassisk ridkonst" blir så knasigt. För mig är det nästan en motsägelse.. I min värld finns "klassisk dressyr" och "akademisk ridkonst" och många tydliga skiljelinjer dem emellan. Men det är jag det.. ;)

ja det är jag också:D Håller också med.

Hmmm.

För mig är akademisk ridkonst = Bent Branderups "varumärke". Med tanke på att det hans metod klassas som ganska kontroversiell av de flesta utanför hans klick så skulle jag knappast vilja sätta likhetstecken mellan akademisk ridkonst och klassisk dressyr...

Barockridning är för mig = reenactment, att man försöker efterlikna 1700-talets ridning, utrustning och klädsel.

Klassisk dressyr = en strävan att anpassa sin ridning efter de grundprinciper som överlevt och visat sig användbara genom århundradena.

Alla de här kan överlappa varandra - en person som anser sig hålla på med klassisk dressyr kan använda metoden akademisk ridkonst för att kunna utöva barockridning.

Däremot är begreppen inte synonyma. Det finns många som anser sig hålla på med klassisk dressyr som aldrig skulle visa sig levande i barockkostym, och som skulle bli grovt förorättade om man skulle påstå att de ägnade sig åt akademisk ridkonst.

Och nu missade du tydligen ett viktigt stycke som jag har skrivit.

I "slarvigt vardagstal", så kan man säga att Klassisk Ridkonst (nu blir det ramaskri... :bump::rofl:), barockridning och Akademisk Ridkonst är samma sak, kärt barn har många namn.
Klassisk Ridkonst, en liten faq.

Med andra ord, du har HELT rätt och även alla andra som kommer hoppa in och skrika högt. :bow:

Och i övrigt har jag femhundrasjuttioelva gånger bett att få råd och tips till faq-en, så att jag kan skriva den så att alla förstår och kan skriva under på den. Men det kommer ju aldrig att ske, eftersom alla absolut VILL ha så olika, kontroversiella åsikter om vad som är "rätt och fel" och vilken ridning som är rätt sätt, även om det inte enligt någon här inne finns någon "vi och ni".

Med vänliga hälsningar

IngelaH

Senast ändrad:

Det är ju heller inget unikt för "AR-världen". Grundkunskapen är låg rakt över hela landet. Och säkert i vissa andra länder också. Det är ju anledningen till att det går hype i många saker. Eckhart Meyners. Sally Swift. Klaus Balkenhol. osv osv.

Jag tycker dock det är rätt stor skillnad på PK och BB. BB har fått fram en häst - Hugin - som han haft hjälp med hos mästarna, sen har han inte fått fram fler hästar av den kalibern, medan PK faktiskt kan jobba med många typer av hästar. PK har en annan tyngd i min värld. Lite som att jämföra en nybakad journalist på P4 med Janne Josefsson typ. (Sen finns det ju en värld bortom Janne Josefsson också!)

Sen är jag - liksom Djurjouren - imponerad av BB:s marknadsföringskunskaper. Att bli så känd och ha så lite att visa upp - det är banne mig bra gjort! (Ja, jag har sett honom. Jag tyckte det var snäppet under en vanlig MSV-tävling, med undantag för att hästarna var av sämre dressyrmodell än dem man ser på dressyrtävlingar. Dvs de hade svårare för sig)

Senast ändrad:

KL

Instämmer med övriga i att AR är ett begrepp helt baserat på BB:s filosofier. Ingen som inte intresserar sig för helheten i BB:s koncept skulle väl komma på tanken att kalla sin inriktning AR?

Ridkonst som ord har han däremot inte patent på, även om det verkar blitt förknippat med honom det oxå. För mig är det rätt och slätt konsten att rida (det e ju svårt!) och ibland ridning som konst (ekipage i stor harmoni och balans, även ridning som kulturyttring) så jag tycker Klassisk Ridkonst e en bra benämning på forumet. För mig iaf :) Förresten har jag sett att hipparnas påbyggnads kallas fördjupning i ridkonst. Så iofs, det används ju av andra.

Ridkonst e oxå mkt vidare än "bara" dressyr och är inte så grenspecifikt. Klassisk Dressyr som begrepp känns rätt utvattnat och känns mera som en marknadsföringsgrej än som ridning enligt klassiska principer. Egentligen baseras väl det mesta av ridningen nästan uteslutande på klassiska principer. Men jag menar att det e skillnad på ridning som konst och som sport och att dressyr mera är ett ridsports begrepp. Inte att det ena skulle vara att föredra framför det andra, båda är viktiga.

Ridkonst e oxå mkt vidare än "bara" dressyr och är inte så grenspecifikt. Klassisk Dressyr som begrepp känns rätt utvattnat och känns mera som en marknadsföringsgrej än som ridning enligt klassiska principer. Egentligen baseras väl det mesta av ridningen nästan uteslutande på klassiska principer. Men jag menar att det e skillnad på ridning som konst och som sport och att dressyr mera är ett ridsports begrepp. Inte att det ena skulle vara att föredra framför det andra, båda är viktiga.

Alltid svårt med begrepp eftersom man lägger så mycket personliga värderingar i det.. Jag håller inte alls med dig :p - för mig är dressyr det som är konsten medan ridkonst är något som man "hittat på" ska vara något MER än dressyren. Missförstå mig inte nu - jag tycker inte att begreppet ridkonst innebär något dåligt. Bara det är allt det som många påstår ingår i ridkonsten för mig redan ingår i dressyr. Alltså: bygga upp hästen och göra det trivsamt och lätt för den.

Kanske har jag mött ovanligt goda förebilder..:D

Alltid svårt med begrepp eftersom man lägger så mycket personliga värderingar i det.. Jag håller inte alls med dig :p - för mig är dressyr det som är konsten medan ridkonst är något som man "hittat på" ska vara något MER än dressyren. Missförstå mig inte nu - jag tycker inte att begreppet ridkonst innebär något dåligt. Bara det är allt det som många påstår ingår i ridkonsten för mig redan ingår i dressyr. Alltså: bygga upp hästen och göra det trivsamt och lätt för den.

Absolut! Det e ju oxå därför det inte kommer bli nån faq "så att alla förstår och kan skriva under på den", som IngelaH skriver. Jag tycker inte ens det e nödvändigt. Den som e intresserad kommer ändå att så småningom skapa sig en egen bild av vad som ingår i det begrepp som passar de.

Tycker inte att ridkonst e ett begrepp som begränsas till enbart "icke-tävlingsridning" eller vad man nu ska kalla den ridning som inte syftar till tävling i första hand :) Goda förebilder finns, som sagt, överallt!

Lite som att jämföra en nybakad journalist på P4 med Janne Josefsson typ.

Alltså två mycket lättviktiga mot varandra:angel: Snarare Janne J mot Guillou om man ska jämföra undersökande journalister, där Janne J är ett skämt. Bara en parentes. I övrigt håller jag med om att BB måste har en otroligt bra marknadsföringsförmåga.

Klassisk dressyr har ingenting med BB:s sk ridkonst att göra som jag ser det. Där blir det Janne J mot Janne G.:rofl: Inte ens på samma planhalva. (Men den lättviktiga är bra på att marknadsföra sej även där)

(Sen gillar jag inte någon av Jannarna men rätt ska vara rätt:cool: )

Klassisk dressyr har ingenting med BB:s sk ridkonst att göra som jag ser det. )

Och detta, är väldigt lustigt tänkande, med tanke på att BB i sina clinics ofta och gärna nämner många klassiska dressyrtränare och författare i synnerligen trevliga ordalag, som nämns i forumet överlag, samt samarbetar och har samarbetat med flera av de tränare som nämns i forumet överlag.

I övrigt, kan jag säga att jag inte varit på clinic eller kurs för BB, utan bara för hans lärjungar. Däremot har jag varit på en otroligt intressant föreläsning med BB, himself.

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Jag är inte heller helt förtjust i Janne J, använde mig mer av honom som symbol.

Det finns ju reportrar utanför Sverige också. :laugh:

Ridkonst, då tänker jag à la levnadskonstnär, att man rider för konstens skull (vilket väl egentligen för mig betyder med positiv attityd, icke-pressande, i så stor harmoni som möjligt). Det kan ju för vissa betyda samma sak som "god dressyr". Intressant med begrepp som sagt - eller hur mycket man kan läsa in i dom snarare. :D

oj oj, snurrigt värre börjar det bli i min skalle... :) är en glad ryttare som rider nån märklig blandning av dressyr och western, har länge varit nyfiken på akademiskt/klassiskt men det är få häromkring som jag känner utövar det på ett sätt som känns jordnära och vettigt enl mina övriga sätt att jobba med hästen+ att nästan ingen verkligen har kunnat förklara vad grunden i ar är och vad som gör det så mycket bättre än dressyr, så därav har jag stannat på planet nyfiken och försökt lära mig mer bara.

Hej!

Är ny här och kan inte så mycket men jag undrar; måste man vara historieintreserad för att rida Akademisk Dressyr. Det är värsta ämnet i skolan juu:crazy: Jag vill lixom bara rida, inte hålla på med massa årtal och gamla gubbar.

Precis som sagts tidigare så finns det många olika svar på detta men mitt svar skulle vara att Akademisk ridkonst är just en ridkonst och inte en tävlings form, en ridkonst som bygger på ridläran som uppkom i samband med att ridskolor började utvecklas för just ridkonst och inte bara för militärt bruk men som bygger på det militära bruket. Något som också är specifikt för Akademisk ridkonst är just den Akademiska biten, det är en ridkonst som är akademisk. Forskning är alltså en grundsten i den Akademiska ridkonsten vilket gör att den är i ständig utveckling och förändring.

Så lite kort så vill jag peka på två saker som är extra viktiga inom den akademiska ridkonsten:
1. Den bygger på ridkonsten som uppstod när adeln började att rida för konstens skull och inte bara för den militära anvädningen.
2. Forskning är mycket viktig och en av anledningarna till att den kallas just Akademisk vilket gör att den är i ständig utveckling och förändring.

Man kan göra lite som man vill.
Fast planerar du att rida på uppvisningar skulle nog folk uppskatta om du inte kommer i grottmännisko-utklädsel eller liknande! ;)

Så här säger min tränare om Akademisk Ridning och precis så här känner jag att Akademisk Ridning är och fungerar, för mig och jag är heller ingen historiker med årtal o gubbar. Även om jag villigt kan erkänna att det är lite roligt att läsa om ridkonstens ursprung. Och en del historia fastnar förhoppningsvis.

Akademisk ridning kännetecknar för mig dressyr med kunskapen som ledstjärna. Jag vill lära ut logiska samband som enkelt visar ryttaren och hästen vägen framåt. För varje häst, oberoende av ras, ålder och förutsättningar, finns en enkel väg till fulländning. /M.H.

Senast ändrad:

Man kan göra lite som man vill.
Fast planerar du att rida på uppvisningar skulle nog folk uppskatta om du inte kommer i grottmännisko-utklädsel eller liknande! ;)

Hur klär man ut sig till grottmänniska? :p
Gick inte dom nakna mest hela tiden?:rofl:

Tror inte att ja ska rida uppvisningar, ja har ju slutat att tävla för att det inte va kul att åka runt och hålla på hela tiden. Kommer väll att satsa på att åka på läger och träningar för att det är kuligt, men att visa upp sig för att andra ska ge en kred och tycka att man är bra och duktig, nja...

Hehe framförallt ska man ju ha något att visa upp! :p
Jag skulle tycka det var roligt att rida på uppvisning. Om kanske 3-4 år eller så! :D

Liknande trådar

Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
250
Senast: MiaMia
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 648
Senast: Hedinn
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 469
Senast: Roxy
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 800
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar