Akademisk ridning?

Sv: Akademisk ridning?

Det är roligt att rida uppvisning, och det går ju dessutom att göra på olika nivåer och använda dräkter och musik och olika teman.

Själv har jag som mål att öva in några enklare ryttarlekar till nästa sommar, så att jag kan göra något inslag på museet där jag jobbar. Hugga sönder kålhuvuden, fånga ringar med lans och lite sånt. Det skulle passa bra när det är temadag som handlar om ryttartorpet på området.

Det skulle också vara kul att få rida lite undervisande demos, visa basics och försöka förklara på ett enkelt sätt hur man kan göra ridningen lite mer okomplicerad.

Och nån gång i en avlägsen framtid vill även jag rida uppvisning till musik med fina kläder! ;)

Samma tränare, som har en ganska underfundig humor har också sagt:
"De som håller på med ridsport är de som är sportiga, vilket betyder att vi som håller på med ridkonst är...?" :grin:

Skämt åsido.
Min tolkning av begreppen för att öka förvirringen i diskussionen:
Klassisk dressyr: motsvarar den gamla historiska typen av dressyridning som representeras av t ex Spanska Ridskolan i Wien, eller den spanska kungliga ridskolan i Jerez och som är aktuell än i dag.
Portugisen Julio Borba för att nämna ett namn på en tränare som är verksam i Sverige.
Akademisk ridkonst: är BB:s lära och i hans anda undervisar de flesta av hans riddare. Jag inbillar mig att BB är inspirerad av och har hämtat kunskap från den klassiska dressyren och dess historia och därifrån utvecklat sin ridfilosofi och sin "egen skola"

Sen har Akademisk ridning blivit ett lite förenklat uttryck för det som för några år sedan kallades barockridning som i sin tur var något slags populärnamn för Akademisk Ridkonst, som ju låter lite pretantiöst i mångas öron...
Som sagt, endast egna tankar, inget vetenskapligt inlägg.;)

// Smirk

Det är roligt att rida uppvisning, och det går ju dessutom att göra på olika nivåer och använda dräkter och musik och olika teman.

Själv har jag som mål att öva in några enklare ryttarlekar till nästa sommar, så att jag kan göra något inslag på museet där jag jobbar. Hugga sönder kålhuvuden, fånga ringar med lans och lite sånt. Det skulle passa bra när det är temadag som handlar om ryttartorpet på området.

Det skulle också vara kul att få rida lite undervisande demos, visa basics och försöka förklara på ett enkelt sätt hur man kan göra ridningen lite mer okomplicerad.

Och nån gång i en avlägsen framtid vill även jag rida uppvisning till musik med fina kläder! ;)

Ja sånt vore jättekul! :)
Om man kan göra lite uppvisning av det på ett inte alltför seriöst utan mer underhållande sätt skulle jag gärna göra det redan nu.

Annars är det nog roligare när man känner att -nu är vi duktiga, nu vill vi visa upp hur fina vi är!
Än så länge nöjer jag mig med att få lite av den känslan när man åker bort på clinics! :p

Liknande trådar

Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
250
Senast: MiaMia
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 648
Senast: Hedinn
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 469
Senast: Roxy
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 800
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar