Akademisk ridning?

Sv: Akademisk ridning?

Anledningen till att jag tog upp "forskning" överhuvudtaget som en del av AR är att när man säger att AR bygger på filosofin från de gamla ridakademierna, vilket den gör, så låter det som att den inte är under utveckling vilket är väldigt vilseledande. AR bygger absolut på filosofin och läran efter de gamla ridakademierna men tar hela tiden till sig modern forskning som gör att den utvecklas. Som exempel så red man inte på halsring (så vitt jag har kunnat utröna) på de gamla ridakademierna men på grund av modern forskning kring hästens mun och bettets inverkan så är detta nu något som börjar bli vanligare inom Akademisk Ridkonst och också godkänt hjälpmedel på tex Bents kurser. Så det var den typen av utveckling som jag ville peka på, som bygger på forskning.

Då förstår jag ditt första inlägg mycket bättre! :bow:

men det som skrevs var att AR ryttare använder sig mer av forskningsresultat än andra ryttare.

Jag kanske har missat detta men jag har inte sett att detta skrivits utan gissar att detta kan vara en tolkning av mitt svar på grundfrågan och definition och jag menade INTE att de som rider AR baserar sin ridning MER på forskningsresultat än andra ryttare utan bara att forskning och utveckling som baseras på forskning är en viktig del i filosofin bakom AR och därför också i definitionen. Jag var inte alls ute efter att säga att Akademiska ryttare gör detta MER än andra utan bara att det finns med som en del i grundfilosofin inom AR.

Skönt att höra, då hoppas jag att jag förklarat mina tankar lite bättre:)

Jag kanske har missat detta men jag har inte sett att detta skrivits utan gissar att detta kan vara en tolkning av mitt svar på grundfrågan och definition och jag menade INTE att de som rider AR baserar sin ridning MER på forskningsresultat än andra ryttare utan bara att forskning och utveckling som baseras på forskning är en viktig del i filosofin bakom AR och därför också i definitionen. Jag var inte alls ute efter att säga att Akademiska ryttare gör detta MER än andra utan bara att det finns med som en del i grundfilosofin inom AR.

Nej, det var andra som skrev det. På första sidan :angel:

Okej, då tar jag tillbaka det senaste inlägget. Vill dock poängtera att det inte var vad jag menade i mitt;)

Det sker just nu mycket forhetskning inom AR. Bla med höghastighetskamera och man forskar mycket på biomekanik. Allt för att ridningen ska gynna hästen så mycket som möjligt.

Den forskningen har väl inte ett dugg med AR att göra:cool: Den forskning jag har läst om sker på bla dressyrhästar på hög nivå.

Kanske lite utanför ämnet men ändå inte............ och lite knapplån.
Appropå Lars R så var jag för nåt år sedan på en föreläsning med honom. Detta var på Distansgalan och han pratade om sin forskning om hästens rörelseapparat, skador mm. Kommer nu inte exakt ihåg men en mycket förkortad och förenklad version av detta kom senare i en tidsskrift, kanske Hästmagazinet.

Hur som helst har han ju filmat hur hästen sätter ner hoven på olika underlag. Hääääälp! Knappt så man vågade rida efter det och absolut inte på en ridbana! Hoven vickade åt alla möjliga håll.
Vad som diskuterades mycket var ju naturligtvis hästens uppbyggnad och hur man får den hållbar och stark. Och jag måste få säga att jag faktiskt aldrig hört från nån annan diciplin eller inriktning än distansridningen att man talar om att stärka hästen, mer än muskulärt. Vad man där talar om, förutom musklerna, är hur man stärker skelettet - ökar densiteten, stärka leder mm. Det är inte nåt man gör bäst genom att alltid rida på en ridbana. Det är ju det hela början och uppbyggnade av distansträningen går ut på, hållbarhetsträning.

Vad han också talade om var när de olika benen i kroppen växt färdigt och vikten av att rida unghästar i en fri och ändamålsenlig form utan hjälptyglar. Han sade att unghästarna nuförtiden klarar av att gå i en för åldern för hög form. Alltså de är byggda så att de går att rida i en högre form än vad kroppen klarar av innan den är färdigväxt och stärkt. Också hopphästarna klarar att hoppa för höga höjder i för ung ålder. Ett exempel var ungeför så här: förr var man tvungen att hoppa ca hundra språng på 50 cm medan man nu hoppar 140 cm vid samma ålder. Då har hästen gått miste om den stärkning av leder och skelett alla hundra sprången gett.

Ja vad vill jag nu säga med detta svamliga inlägg? Det vet jag knappt själv! Visst finns det forskning. Tycker väl själv inte att jag upplevt mer prat om forskning inom AR än nåt annat.
Jag tror det är viktigt att hålla ögon och öron öppna vad gäller alla dicipliner. Och att enformighet i träningen och på vilket underlag inte är bra, också enligt Lars. Där kan jag tycka vissa AR-ryttare misssat lite - säger jag och håller mej för huvudet.

Har pratat en del med Lars när han varit verterinär på våra distanstävlingar och jag varit funktionär. Mycket kunnig och intressant, man lär sig massor. Både av att bombardera karln med frågor under en hel helg och att lyssna på veterinärernas diskussioner och hur och vad dom tittar på hos hästarna.

Nog svamlat och punkt.

*Knapplån*

Och det var just DETTA som förklaras HÄR, som jag ville förklara med mina förklaringar. Men självklart väljer folk att missförstå mina förklaringar, för att jag är för didaktisk i mina förklaringar och det blir bara "kludd".

Men då tror jag att alla är överens igen.

:bow:

För att återgå till den ursprungliga frågan så vill jag bara tala om vad akademisk ridkonst är för mig.

BB's bok Akademisk Ridkonst förklarar ju en hel del jag har precis bara börjat läsa den (kan varmt rekommendera den) på framsidan står det "En ridlära för anspråksfulla fritidsryttare" det tycker jag var en väldigt bra beskrivning.

För mig är AR en rolig form av ridning som är mer hästvänlig än vanlig dressyrridning. En livsstil, en glädje, hästhantering, roligt markarbete, trevligt umgänge med likasinnade, god kamratskap, nya kunskaper, nytt inlärningssätt (endagars kurser) som ger mkt hemläxa som jag kan träna på själv = jag blir inte lika instruktörsberoende som tidigare.

Ja för mig är det ett helt koncept från morgonfodring till piaff, hoppas ni förstår vad jag menar.

Det enda negativa som jag har hittat med AR är att det inte är lika roligt längre att titta på dressyrtävlingar :eek: :D

Med detta inlägg vill jag inte alls hoppa på de som rider "vanlig dressyr" jag tycker att var och en får vara salig i sin tro. Men det är ändå glädjande att höra att en av våra dressyrproffs delar AR's filosofi men erkänner att de måste rida annorlunda på tävling för att vinna poäng. Det är kanske där det största felet ligger. Tids nog hoppas och tror jag att det blir en ändring.

Ett citat ur ovan nämnda bok:
"Det saknades alltså inte ridkunnande i västerlandets kultur utan endast i att kunna formulera densamma. Först genom formulerandet uppstod den akademiska ridningen där teori och praktik knöts ihop. Detta skedde under renässansen, där man kände sig förbunden med det klassiska Grekland och återuptäckte Xenophons skrifter."

Lite senare i samma kapitel står:
"Hela den europeiska kulturen vilar på fyra hovar som vi återigen vill känna under oss. Vi är en del av dem eftersom de har format vår kultur. Det finns inget som är så karaktärsdanande som att vara tillsammans med och utbilda hästar. Med deras hjälp hittar vi tillbaka till våra rötter. Fler och fler männsikor söker deras umgänge i olika ridstilar och många funderar mer över ridningen än man någonsin gjort förut. Dessa männsikor blir arvtagare till ridakademierna, till tänkande ryttare. Det kan alltså finnas ett tänkande huvud under varje hatt, oavsett om det är en cylinder, en stetson eller en sombrero."

Tack för ordet, hoppas att det inte blev för flummigt, klockan är kvart över 6 på morgonen och jag ska snart åka hem och sova (sitter på jobbet och flummar) :) Mårran

Jag blir så otroligt imponerad av Bent alltså. Hur kan man rida så illa och ändå bli en känd och firad ryttare. det är för mig en gåta. Mannen måste ha ett marknadsföringshuvud utav sällan skådat slag.....
Såg några fler filmer av honom när jag ändå var på Youtube....Hans hästar galoperar inte ens rent och samtliga kör upp huvudet i varje steg....Oftast i stegfrekvensen när han dunkar dem i ryggen.....:crazy:Spelar ingen roll vilken gångart eller vilken rörelse han rider i, det ser lika jäkligt ut hela tiden....

Många instruktörer som rider rysansvärt illa, men som själva är ena hejare på att förklara, så att andra rider bättre i alla fall.

Om jag inte minns helfel, så har du sagt det om dig själv någon gång att du inte är för rolig att se till häst. Kommer jag ihåg fel, ber jag om ursäkt. :bow:

Senast ändrad:

Jag rider ganska illa, därför håller jag mig ifrån uppvisningar, piaffer och stångbett, sporrar och annat.............

Många instruktörer som rider rysansvärt illa, men som själva är ena hejare på att förklara, så att andra rider bättre i alla fall.

Håller med om det här, men med BB blir det lite paradoxalt - eftersom man (läs:jag) hört historier om hur han suttit upp på ganska oskolade hästar och de plötsligt börjat dansa fram svårare rörelser.

Kanske är det snarare så att hans "stil" är såpass speciell/icke-forcerande att hästarna kan utföra massor- men på "sitt" sätt som inte alltid ser så bra ut? Förstår ni hur jag tänker? :p Att hästen fortfarande HAR brister i grunderna eller riktigt taskig exteriör så den får svårt för sig, men att han ändå lyckas locka fram det dom inte -borde- klara och att man då självklart ser brister kvalitetsmässigt. Tänker också på hur man filosoferar att det inte alltid är en perfekt rörelse som är det viktiga utan att det är konstruktivt, ger en bra effekt på sikt i hästen och att hästen är "med".
Hästen kanske har någon låsning som gör att den har grymt svårt att länga hela överlinjen, men att han då lyckas plocka fram dom delar hästen kan ge utan att det skapas en massa spänning.
Ridningen ska ju vara rolig och stimulerande för hästen inte bara skolande, då kan man inte sitta och traggla på samma rörelser i evighet även om de snäppet högre inte är perfekta- till någon viss gräns givetvis.

Spånar bara! Jag har inte BB som någon idol och jag har också blivit besviken på hur det sett ut för honom eller hans duktigare elever ibland men försöker vara öppen att ta reda på varför det blir så. För att BB -är- en skicklig ryttare även personligen tvivlar jag inte på (beroende på hur hög nivå man har på "skicklig ryttare").

Senast ändrad:

en fråga, vad är skillanden på barock och akademisk ridning?

Klassisk Ridkonst, barockridning är så att säga ridhistorien bakåt utifrån ridningens vagga med Xenofon, Alexander den store och de gamla ridakademierna.

Akademisk Ridning är ett uttryck och sammankopplad ridfilosofi och arbetstänk som Bent Branderup har skapat, utifrån historiens vingslag och olika hästinriktningar och ridgenrer, samt drömmen om att återinföra ridakademier i "modern tappning".

I "slarvigt vardagstal", så kan man säga att Klassisk Ridkonst (nu blir det ramaskri... :bump::rofl:), barockridning och Akademisk Ridkonst är samma sak, kärt barn har många namn.

Klassisk Ridkonst, en liten faq.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
moderator

Senast ändrad:

Hmmm.

För mig är akademisk ridkonst = Bent Branderups "varumärke". Med tanke på att det hans metod klassas som ganska kontroversiell av de flesta utanför hans klick så skulle jag knappast vilja sätta likhetstecken mellan akademisk ridkonst och klassisk dressyr...

Barockridning är för mig = reenactment, att man försöker efterlikna 1700-talets ridning, utrustning och klädsel.

Klassisk dressyr = en strävan att anpassa sin ridning efter de grundprinciper som överlevt och visat sig användbara genom århundradena.

Alla de här kan överlappa varandra - en person som anser sig hålla på med klassisk dressyr kan använda metoden akademisk ridkonst för att kunna utöva barockridning.

Däremot är begreppen inte synonyma. Det finns många som anser sig hålla på med klassisk dressyr som aldrig skulle visa sig levande i barockkostym, och som skulle bli grovt förorättade om man skulle påstå att de ägnade sig åt akademisk ridkonst.

Liknande trådar

Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
250
Senast: MiaMia
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 648
Senast: Hedinn
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 469
Senast: Roxy
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 800
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar