Åka utan frambom???

_carmenzita_

Trådstartare
Har en fråga och endast den....

Har någon här provat att köra sin häst i transporten med mellanvägg, bakbom men INGEN frambom på hästens sida, men på den tomma sidan finns bommen.?

Enligt Umesläps personal är det OK ur släpets synspunkt, men någon som gjort det?

Sv: Åka utan frambom???

Det låter inte som något jag skulle vilja prova ens.
Kan du inte ställa hästen på den sidan med bom?

Eftersom jag inte är bekant med släpets konstruktion, undrar jag över hur stabiliteten i skåpet påverkas? I vårt t ex skulle det inte fungera.

Vad hjälper hästen att stå kvar vid en häftig inbromsning/kollision? I vårt skulle hästen riskera att bryta nacken.

= 2 orsaker till att jag inte gjort eller gör det.

LIA

skulle aldrig få för mig att köra utan bom, varken bak eller fram, och absolut inte fram.
Ställ hästen på sidan med bom, så svårt kan det ju inte vara att lösa.

Senast i helgen fick en kompis till mig köra sin häst på det viset (i ett umesläp där hästen åker baklänges).
Hästen i fråga gick över bommen direkt vid ankomsten till en tävling, och gick över igen när hon lastade för hemfärd. Det enda som fanns att göra var att ta bort bommen på hästens sida, och sedan binda honom som när man ställer upp dem på gången, med ett grimskaft på var sida. Jag vet inte hur man skulle ha gjort annars, nu hade han ju ingen bom att klättra över i alla fall.
Kanske nån annan som har ett bra tips?

Jag kan inte sänka bommen tillräckligt för min shettis, så jag brukar vända på henne och binda henne i bakbommen istället.

nä, skulle inte heller köra utan frambom, bakbomen är ju knappat nödvändig, beroende på vad för häst man har såklart.. men utan frambom kan väll mycket hända, jag tänker på krock rakt fram i rutan vid inbromsning tex... om den klättrar kan man ju göra som någon här föreslog,, vända den!

Det är inte lagligt att köra utan frambom heller. Utan det är krav på att sådan ska finnas på de hästar som åker uppbundna iaf (vet inte om det gäller föl som åker lösa, tvivlar på att det gör det).

jags kulle inte göra det om det ens var lagligt, men soms agt det är inte ens tillåtet.

Enda som hos mig åker utan frambom är föl (under året), som åker lösa och i 'strippat' släp.

Att köra hästen utan bom fram är livsfarligt för hästen. Bommen är till för att stötta hästen vid inbromsningar, utan den kan ju hästen komma ut genom framväggen på transporten vid en inbromsning, så glöm det!!!!!!!!
Sen ska hästen bindas så kort att den inte kan klättra över bommen, det är ju därför man binder ! Om hästen tar sej över - då har man gjort fel!!!!!!!!

*kl*
en fråga till ALLA som svarat TS:
om ni läser mitt inlägg här ovanför om problemet med hästen som går över bommen så är jag är mycket intresserad av hur NI skulle ha gjort i den situationen - du måste ju få hem hästen på något vis.

Ni är ju väldigt snabba med att fördömma - men kom med något konstruktivt istället. Självklart är det bäst när saker och ting fungerar som det ska men om det inte gör det då?

Det spelar ingen roll hur rätt du binder. En orolig häst kan hitta på vad som helst - har man hållit på med hästar tillräckligt länge vet man att ingenting är omöjligt för en häst.

*kl*
en fråga till ALLA som svarat TS:
om ni läser mitt inlägg här ovanför om problemet med hästen som går över bommen så är jag är mycket intresserad av hur NI skulle ha gjort i den situationen - du måste ju få hem hästen på något vis.

Ni är ju väldigt snabba med att fördömma - men kom med något konstruktivt istället. Självklart är det bäst när saker och ting fungerar som det ska men om det inte gör det då?

Jag skulle varit så elak att jag knutit den så den inte kunnat ta sig över bommen. Ja det går. Nej det är inget man regelmässigt ska åka runt med. Men det löser en akut situation att få hem hästen, om nu köra den är enda alternativet.

För mer rutinerade bomhoppare fanns det förresten iaf förut en form av 'överklättrningsskydd' som fästes i transporten och sen fälldes ner så den låg strax ovanför manken på hästen, och förhindrade att de kunde ta sig över bommen. Ingen aning om de fungerar, eller en finns kvar. Men iden verkade smart.

Men, för att lösa en akut situation där hästen måste transporteras hem, så skulle jag binda så den inte kunde komma över bommen, och köra försiktigt kortaste vägen hem, och sen försöka lösa problemet.

:bow: :bow: :bow: exakt.

jag har själv stått i släpet och sett ett stort halvblod dyka helt över bommen med hela kroppen. hon va bunden från båda sidorna i grimman och i halsring -genom grimmanframåt/nedåt. max 10 cm kort. hon sköt på bakifrån, sköt rygg och sedan slog hon upp frambenen hur lätt som helst. eftersom hon slog helt runt så blev det ganska rejäla kotförskjutningar och nervskador så hon va tvungen att tas bort.

vill dom så kan dom :crazy: tyvärr

Vadå fördömma? :eek:

För att svara på frågan... Skit i bommen.
För mig fyller den ingen funktion (och nej, jag tänker inte medverka i någon ny bom-diskussion) och tydligen inte för kompisen eller kompisens häst heller.
På lite längre sikt, bör kompisen berätta för sin häst att man inte kryper över bommar eller dylikt. För SÄKERHETS skull. ;)

LIA

finns även "grindar" att sätta över bommen där "öppningen" bara släpper ut hästens huvud. som ett u ungefär, benen får inte plats jämte huvudet vid ev. hoppförsök.

ett annat tips som vi bla. fick göra under halvblodets utrednings resor till klinik är att lägga hårdpressad halm framför, ända upp till bommen. säkra ordentligt, men inte så hästen kan fastna i nåt. hoppar dom upp så kan dom inte gå runt utan måste "gå ner" igen. har gjort så ibland med vissa unghästar oxå.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 300
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 802
Senast: Svartkatt
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka