Airedaleterrier

Turali

Trådstartare
Någon med erfarenhet av rasen som kan berätta lite om dem?
-Mentalitet
-Sjukdomar
-Hur pass mycket aktivering de kräver?
-Jaktlust osv.

Jag har fastnat för rasen för att den verkar vara en trevlig allround-hund som hänger med på det mesta, smidig men ändå stark och sund exteriör.
Pratade med ett par ägare i rasmontern på Stora Sthlm, "tyvärr" var det nästan bara valpköpare som gärna berättade om sina egna individer, men inte visste så mycket om rasen som helhet.
Jag köpte samtidigt en väldigt bra bok om airedale (välskriven och kanonfina bilder :love:) som jag håller på att läsa. Det är intervjuer med duktiga uppfödare, kapitel om allt från jakt till utställning osv, som visar mångsidigheten - men det känns inte som problemen kommer fram.
Eller så är det ägarproblem, jag vill ex kunna ha mina hundar lösa utan att de tar upp spår. Jaktlusten verkar vara varierande?
Vet inte om det är varierande aktivitetsnivå beroende på hund och linjer, men en del verkar vara väldigt aktiva med sina hundar medan andra tycker de är sportiga sällskapshundar?

Om man vill hålla en airedale i utställningskondition hur mycket får man hålla på då? Det enda svaret jag fått är "då får man hålla på hela tiden" - är det ett par timmar i veckan, eller är det varje dag? Jag håller på att utbilda mig till hundtrimmare, så intresset finns.

Sv: Airedaleterrier

Jag har en bekant här med 2 st. En hane och en tik. Hanen är skarp och sedan tiken kom in i bilden vaktar han henne väldigt mot andra hanar. Han går dock fint ihop med min veka kastrerade hane. Han har oprovocerat attackerat en annans kastrerade tik när de var lösa men det är nog ett ägarproblem. Tyvärr är de här hundarna långt ifrån så snygga som man ser på alla vältrimmade bilder och inte lika röda. Så att hålla dem i fin päls kräver nog en del ja. De blir mycket mer bepälsade och får en tjockare helhet när de inte trimmas så ofta. Men de är stabila annars, inte skälliga.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 269
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 094
Senast: Sasse
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 486
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 422
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka