Åh nej, inte svärmor också!!!!

Sv: Åh nej, inte svärmor också!!!!

Oj, ja det kan ju tyckas ha varit onödigt av människan, speciellt födelseannonser sätter föräldrarna, om det inte står farmor/farfar eller att det handlar om barnbarnet.
 
Sv: Åh nej, inte svärmor också!!!!

Men om din svärmor också är farmor/mormor till ditt
barn så är det kanske inte så konstigt ?

Jag tror faktiskt inte att svärmor kunde ha förutspått att
du skulle ta illa upp av att hon skickat en bild på sitt kära barnbarn som julkort utan att först fråga om lov.

Vi äger väl inte våra barn? För mig känns tilltaget som en helt naturlig grej för en farmor/mormor med ett älskat barnbarn att göra.

Om det hade varit grannfrun eller någon vilt främmande som valt ditt barn som motiv på sitt julkort så hade jag förstått din reaktion, men är det barnets mormor/farmor eller din syster, mamma, brorsa eller nån annan släkting så tycker jag nog att man får finna sig i att dela med sig av sitt barn.

Är det din personliga integritet som har kränkts, eller handlar det om en underliggande konflikt mellan dig och svärmor?

Att skaffa barn innebär ju ofta att relationerna till både ens egna och ens partners släktingar förändras. Man blir mer insyltade i varandra och det kan vara svårare att hålla tex. svärföräldrar på avstånd, eftersom de i allmänhet gärna vill ta del av sitt barnbarns uppväxt.
Det är ju naturligtvis också värdefullt för ditt barn.

Jag tror att man som förälder faktiskt måste kunna vara mogen och sätta sig själv och sina eventuella problem med en svärförälders sätt att vara åt sidan och lämna möjlighet för dem att skapa sin egen relation till våra barn.

Se till att få en fungerande dialog med din svärmor där du kan ta upp saker som är viktiga för dig och samtidigt lyssna på vad hon tycker, så kan ni säkert förebygga fler missförstånd och besvikelser er emellan.
 
Sv: Åh nej, inte svärmor också!!!!

Jag går emot strömmen, jag hade blivit sur faktiskt. :(:mad:
Sådannt vill man ju göra själv som nybliven förälder & inte att andra ska skicka runt julkort på MIN bebis....

Min svärmor har tagit ett av våra kort på våran son via FL (där jag lagt ut massor av kort) och ramat in & hängt på väggen & såklart har hon tagit det bästa, det som vi förstorat upp och ska ge bort till släktingar.

Säkert en bagatell, men jag blev skitarg & sur över detta. Sambon tyckte att JAG agerade barnsligt... Hon menade inget illa. Men jag tycker man kan fråga först innan man tar andras kort faktiskt. :confused: Hoppas att hon kommer & känna sig lite dum då hon kommer & få samma kort av oss inramat i julkalpp....
 
Sv: Åh nej, inte svärmor också!!!!

Stackars dig, vilket kontrollbehov era mödrar har. Vid en första anblick skulle man ju vilja säga upp kontakten men så enkelt är det inte. Men det är inte måttligt vilka friheter de tar sig.....

Vari ligger kontrollbehovet? Handlar det inte bara om ett uttryck för kärlek? :crazy: Det är inte måttligt vad du dömer, skulle jag säga.
 
Sv: Åh nej, inte svärmor också!!!!

Säkert en bagatell, men jag blev skitarg & sur över detta. Sambon tyckte att JAG agerade barnsligt... Hon menade inget illa. Men jag tycker man kan fråga först innan man tar andras kort faktiskt. :confused: Hoppas att hon kommer & känna sig lite dum då hon kommer & få samma kort av oss inramat i julkalpp....

Jag håller med din sambo, barnsligt agerat av dig. Det verkar sannerligen onödigt att irritera sig så på andras goda avsikter när det finns så mycket värre saker att bli arg på.
 
Sv: Åh nej, inte svärmor också!!!!

*knapp*

Min svärmor hade som svar när sambon frågade varför
"Alla vet ju inte att jag blivit farmor"

Och ja, jag blev lätt putt. Jag skickar ju själv ut julkort på Saga till våra släktingar. Dagen efter hon berättade att hon skickat kort på tjejen till sina vänner så ringde hon igen och frågade vilket kort vi hade skickat till sambons pappa. "Så hon inte skickade samma".

Då sa jag att hon fick ta egna bilder, jag är fotograf och vill ha mina bilder för mig själv. Hon får gärna fråga och då är det såklart okej. Men inte om hon agerar utan att fråga om lov först..

Imorgon kommer hon hit och i sedvanlig ordning flyr jag boet. Jag orkar helt enkelt inte höra alla fel vi gör och att hon minsann inte visste vad som var fram eller bak på en bebis när hon fick sin första... Jag är utbildad pedagog och har vart med min syster från dag 1 med hennes pojk. Jag känner att jag har lite kött på benen och dessutom är jag inte osäker i min mammaroll.

Hon ifrågasatte också en gång varför jag hade skrivit ut en bild på systersonen och Saga och satt upp på väggen "Han är väl inte ert barn eller?"
Nej, men dom är på samma bild och dessutom avgudar jag min systerson mer än något annat i världen!

:mad:
 
Sv: Åh nej, inte svärmor också!!!!

Imorgon kommer hon hit och i sedvanlig ordning flyr jag boet. Jag orkar helt enkelt inte höra alla fel vi gör och att hon minsann inte visste vad som var fram eller bak på en bebis när hon fick sin första... Jag är utbildad pedagog och har vart med min syster från dag 1 med hennes pojk. Jag känner att jag har lite kött på benen och dessutom är jag inte osäker i min mammaroll.

Det låter som om det är fler saker som felas än bara några kort...
 
Sv: Åh nej, inte svärmor också!!!!

Jag hade inte gillat det men kanske tillåtit det om hade frågat först. Isåfall hade det fått bli ett kort på barnet tillsammans med svärmodern.
Det finns vissa saker som är föräldrarnas privilegium, födelseannonser, dop, julkort etc. Svärmor har haft alla chanser att skicka ut kort på SINA barn när de var små. Jag tackar sannerligen min lyckliga stjärna som har en snäll och fin svärmor (som dessutom klarar att rodda två st 2-åringar vid 75 års ålder:bow:).
Det enda vi har haft en kontrovers om var att jag tyckte att hon försökte ta över förberedelserna för dopet och då röt min sambo till.
 
Sv: Åh nej, inte svärmor också!!!!

Vad hade ni tyckt....om er svärmor tryckt upp kort på ERAT barn och skickat ut som julkort till hela släkten utan att fråga er först?!?

Jag skulle nog inte brytt mig speciellt mycket faktiskt, men det är ju jag det :cool:
 
Sv: Åh nej, inte svärmor också!!!!

Jag förstår helt din reaktion och det var klumpigt gjort av svärmor. Man bör fråga innan man skickar ut bilder på andras barn, särskilt helt nya bebisar. Det måste få vara föräldrarnas sak att sprida första bilderna i sin takt, ingen annans.

Jag tror dock att du på sikt kommer tycka att detta var en bagatell, det är ju trots allt inget din dotter lider av. Men det är obegripligt att släkten inte kan vara mer hänsynsfulla mot nyblivna föräldrar.
 
Sv: Åh nej, inte svärmor också!!!!

Jag förstår dig, och skulle nog vid första reaktionen känna som du. En del saker vill man ha ensamrätt på som förälder, eller i alla fall få vetskap om innan det sker.

Men försök att se det som att hon verkligen är stolt över sitt barnbarn :)
 
Sv: Åh nej, inte svärmor också!!!!

fast att man har kort på sitt barnbarn eller syskonbarn hemma är väl inte konstigt? Både mina föräldrar och jag har kort på min systers tre barn hemma, vem som tagit korten har jag inte koll på. Semesterkort osv tar vi från varandra lite hej vilt.
 
Sv: Åh nej, inte svärmor också!!!!

Nej, det är absolut inget konstigt alls & det får hon och alla andra i släkten självklart ha. MEN man kan väl fråga först innan man tar andras kort, tycker iaf jag?

Men jag kan ju bara utgå ifrån hur jag själv hade gjort & jag hade frågat först. Men som sagt, alla är vi ju olika...
 
Sv: Åh nej, inte svärmor också!!!!

Men det är obegripligt att släkten inte kan vara mer hänsynsfulla mot nyblivna föräldrar.

De tyckte nog att de var det. Men det verkar som om nyblivna föräldrar är extremt känsliga och misstolkar alla goda avsikter som onda. Det är ju inte lätt att göra rätt då.
 
Sv: Åh nej, inte svärmor också!!!!

DMen det verkar som om nyblivna föräldrar är extremt känsliga

Det är klart de är det, och de är det av en biologisk anledning. Desto större anledning för omvärlden att inte bara ta en massa beslut som rör barnbarn över huvudet på föräldrarna, även om det rör sig om sånt som kanske anses vara bagateller i andra situationer.
 
Sv: Åh nej, inte svärmor också!!!!

Men det verkar som om nyblivna föräldrar är extremt känsliga

Har du barn själv?

Man ÄR extremt känslig som nybliven förälder. :smirk:

Jag har reagerat jättekonstigt på endel grejjer som jag inte ens trode att jag skulle bry mig om övht...
 
Sv: Åh nej, inte svärmor också!!!!

Hade min svärmor skickat julkort på sonen så hade jag inte misstyckt ett dugg. Min mamma har skickat julkort med bilder på min son i år och jag tycker det är helt ok. Nu visste jag ju om detta innan eftersom mamma bad mig fixa julkort med bilder på honom. Det finns värre saker att hetsa upp sig över tycker jag.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 614
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 630
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 282
Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
2 927
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • E-coli hund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp