Åh nej, inte svärmor också!!!!

Sv: Åh nej, inte svärmor också!!!!

Jag vet inte hur du tolkar det jag skriver? Pedofilring... :confused:

Jag överdrev, givetvis! Det var en liknelse. Men som sagt var, nej, jag kan inte förstå hur den irriterade falangen tänker. För mig är all omtanke och allt engagemang ändå positivt, även om det inte alltid blir optimalt.
 
Sv: Åh nej, inte svärmor också!!!!

*knapplån*

Har självklart INGET emot att farmor/mormor skriver ut coh sätter upp bilder på henne på väggen. Inga problem.

Det är att hon skickat till andra som gör att det känns konstigt och något som vi förväntades tydligen göra men inte gjorde.
 
Sv: Åh nej, inte svärmor också!!!!

Mja, du dissar min principdiskussion, men jag håller inte med dig. Visst vore världen en trevligare plats om man såg lite mer friande än fällande, men det tycker jag inte innebär att man måste svälja allt som andra gör mot en, även om det känns respektlöst och obehagligt. För att kunna ta ställning i principfrågan så räcker det ju inte att säga "det var ju bara ett julkort". familjen twinstar har ju uppenbarligen känt sig kränkt i någon grad och då bör man, för sin egen skull, fundera kring var man vill sätta sin gräns.

Jag förordar inte att twinstar skall säga upp kontakten eller ens göra någon affär av det. Däremot kan jag aldrig tänka mig att förminska hennes känslor, som hon har all rätt till och som är verkliga för henne, genom att påstå att hon överreagerar. Det är bra att fundera kring vad vi tolererar och inte. Om fler människor gjorde det oftare så skulle världen också vara en trevligare plats.
 
Sv: Åh nej, inte svärmor också!!!!

Jag tycker att det är fint gjort, men det hade ju varit extra trevligt om hon nämnt det innan.
 
Sv: Åh nej, inte svärmor också!!!!

Tänk om din mamma skulle skicka runt julkort med dina hakkorskakor i blodpölar nästa år? Skulle du bli glad då va? Vavava?

;) :rofl:
 
Sv: Åh nej, inte svärmor också!!!!

*
Det är att hon skickat till andra som gör att det känns konstigt och något som vi förväntades tydligen göra men inte gjorde.

Där kanske du har nyckeln. Hon skickar kort på ert barn, ni tolkar det som kritik mot att ni själva inte skickat kortet.

Du som känner henne, skulle hon verkligen kritisera er på det sättet? Eller skulle hon framföra sin kritik muntligt i stället, fråga "varför skickar ni inte julkort på bebben, det brukar man ju"?

Om du svarar nej på första frågan och ja på den andra så tycker jag att du kan försöka släppa din irritation. Ta det inte som kritik om det inte var menat som det.
 
Sv: Åh nej, inte svärmor också!!!!

Varför inte? Om det är ett fint julmotiv?

nu har jag inga barn själv, men jag hade nog blivit riktigt irriterad.
Sedan har jag inte någon förståelse för varför man skulle vilja få julkort på någon annans barn eller barnbarn heller >_<
 
Sv: Åh nej, inte svärmor också!!!!

Där kanske du har nyckeln. Hon skickar kort på ert barn, ni tolkar det som kritik mot att ni själva inte skickat kortet.

Du som känner henne, skulle hon verkligen kritisera er på det sättet? Eller skulle hon framföra sin kritik muntligt i stället, fråga "varför skickar ni inte julkort på bebben, det brukar man ju"?

Om du svarar nej på första frågan och ja på den andra så tycker jag att du kan försöka släppa din irritation. Ta det inte som kritik om det inte var menat som det.

Jag svarar ja på första frågan!
Vi hade nämligen samma issue med våra tackkort från bröllopet!!!
De höll hon sig dock från att skicka ut!:)
 
Sv: Åh nej, inte svärmor också!!!!

Sedan har jag inte någon förståelse för varför man skulle vilja få julkort på någon annans barn eller barnbarn heller >_<

Trots att jag är nybliven mamma så förstår inte jag heller faktiskt.... ibland får jag julkort på (för mig) helt "okända" barn och det känns rätt ointressant. :o:angel: samtidigt så är det ju så att personen ifråga ansträngt sig lite extra (det kostar lite mer i tid, pengar och engagemang att ordna såna julkort) och att DE tycker barnet är världens sötaste förstår jag ju!
Däremot tycker jag det vore superkonstigt om inte en mor- eller farförälder inte är intresserad av ett sånt julkort .... eller foton av sitt barnbarn överhuvudtaget.

Vi ger i år bort ett fotoalbum till mor- och farföräldrar med kort på vår lilla son som bara är en månad gammal. Jag tror att det kommer uppskattas jättemycket! Däremot skickar jag inte kort på honom till "alla". De som uppvaktat vid hans födelse har fått varsitt kort med honom på som tackkort, men andra är väl knappast intresserade?
 
Sv: Åh nej, inte svärmor också!!!!

Trots att jag är nybliven mamma så förstår inte jag heller faktiskt.... ibland får jag julkort på (för mig) helt "okända" barn och det känns rätt ointressant. :o:angel: samtidigt så är det ju så att personen ifråga ansträngt sig lite extra (det kostar lite mer i tid, pengar och engagemang att ordna såna julkort) och att DE tycker barnet är världens sötaste förstår jag ju!

Vi tycker likadant. Det var därför vi bestämde att INTE exponera henne ut på massa julkort - för vi själva tycker det är rätt fånigt att bara för vi fått barn - måste hon vara på julkort!

Vi skickar ju aldrig julkort annars heller!
 
Sv: Åh nej, inte svärmor också!!!!

familjen twinstar har ju uppenbarligen känt sig kränkt i någon grad och då bör man, för sin egen skull, fundera kring var man vill sätta sin gräns.

Så kommer "rätten-att-känna-sig-kränkt"-kortet i vanlig ordning, som rättfärdigar vilken synpunkt som helst. Det kan fortfarande vara helt moraliskt okej även om familjen Twinstar råkar känna sig kränkt. Jag förminskar inte hennes känslor, men jag tycker att förståelsen för mor/farföräldrarna inte är lika stor. Jag tycker inte att allt lämpar sig för principdiskussioner. Vissa här hade brytt sig, andra inte. Så det tycks inte finnas något ja eller nej i den här frågan.
 
Sv: Åh nej, inte svärmor också!!!!

Jag svarar ja på första frågan!
Vi hade nämligen samma issue med våra tackkort från bröllopet!!!
De höll hon sig dock från att skicka ut!:)

Ja, fast gör hon det för att kritisera er? Det är det som är den springande punkten. Ni tar det som kritik fast hon inte kanske inte alls menar det så.
 
Sv: Åh nej, inte svärmor också!!!!

Du har ju gett dig DEN på att TS har fel, bara för att du inte tycker att det är något att göra en grej av.

Har man som förälder bestämt att man inte vill ha sitt barn på julkort då ska även farmor/mormor rätta sig efter detta. Man äger inte sina barn, men man ansvarar för dem och har rätten att bestämma över dem till det att de är 18år gamla. Och bestämmer jag att mitt barn inte ska vara julkort, så ska det inte det. Och i detta fall antar jag att barnet själv inte kan säga sin åsikt och då är det absolut jag som förälder som avgör och INTE farmor/mormor.

Hade detta hänt mig så hade jag blivit tokig, farmor/mormor har ingen rätt att gå emot mina principer och vad min familj bestämt. Jag kan inte komma hem till henne och ändra på hennes principer och regler och då ska inte hon göra det hos mig heller.
 
Sv: Åh nej, inte svärmor också!!!!

Har man som förälder bestämmt att man inte vill ha sitt barn på julkort då ska även farmor/mormor rätta sig efter detta.

Ja, då har vi svaret där! Varför över huvud taget debattera saken?

Och bestämmer jag att mitt barn inte ska vara julkort, så ska det inte det. Och i detta fall antar jag att barnet själv inte kan säga sin åsikt och då är det absolut jag som förälder som avgör och INTE farmor/mormor.

Ett citat som är intressant. Det är alltså ett ställningstagande mot mormor/farmor för att visa vem det är som bestämmer? Oavsett vilken oviktig fråga det rör sig om?
 
Sv: Åh nej, inte svärmor också!!!!

Ja, då har vi svaret där! Varför över huvud taget debattera saken?

För att TS frågade hur andra hade reagerat...eftersom hennes svärmor gjort detta över hennes huvud och TS kände sig överkörd.
 
Sv: Åh nej, inte svärmor också!!!!

För att TS frågade hur andra hade reagerat...eftersom hennes svärmor gjort detta över hennes huvud och TS kände sig överkörd.

Så TS reaktion är inget som ska diskuteras, alltså.
 
Sv: Åh nej, inte svärmor också!!!!

Ja, då har vi svaret där! Varför över huvud taget debattera saken?



Ett citat som är intressant. Det är alltså ett ställningstagande mot mormor/farmor för att visa vem det är som bestämmer? Oavsett vilken oviktig fråga det rör sig om?

Man behöver inte ställa sig för eller emot någon men eftersom JAG har ansvar för MITT barn tills det fyller 18år så är det också jag som fattar besluten.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Detta är första gången vi slår hö så jag ber er ha överseende med frågor som för andra kan tyckas självklara 😊 Idag slog vi gräs på...
Svar
15
· Visningar
1 326
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 074
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 420
Senast: Oh_really
·
R
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
12
· Visningar
1 103
Senast: Raderad medlem 149639
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp