Åh nej, inte svärmor också!!!!

Sv: Åh nej, inte svärmor också!!!!

Sådant gör mig faktiskt ingenting.
Eftersom det inte stör mig och tar varken tid eller kraft.
 
Sv: Åh nej, inte svärmor också!!!!

Jag hade blivit väldigt förvånad om de inte frågat först, men jag hade nog inte blivit arg. (Lätt att säga det nu när man inte har barn :D)

Min pappa använde en hemsk bild på mig en jul när jag har 500meter kvar till mål när jag åker tjejvasan, först så blev jag på gränsen till sur, men jag insåg att han gjort det för att han var stolt över mig och tyckte att det var en bra bild, inte för att vara elak. Skulle tro att det är samma sak som gäller hos er svärmor och alla andra också. :)
 
Sv: Åh nej, inte svärmor också!!!!

Har du barn själv?

Man ÄR extremt känslig som nybliven förälder. :smirk:

Jag har reagerat jättekonstigt på endel grejjer som jag inte ens trode att jag skulle bry mig om övht...

Nej, jag har inga barn, men jag har hormoner ;) och jag förstår att det är känsligt. Samtidigt ligger ju det problemet egentligen hos dig, tycker jag, oavsett ny förälder eller ej. (Det är ju inte omgivningens fel om jag snedtänder när jag har PMS, till exempel). Jag förstår också att det inte är bara hormoner, utan även förändringen i sig som det innebär att bli förälder som spelar in, som skapar känslighet. Nevertheless, det borde inte vara en stor grej i långa loppet...
 
Sv: Åh nej, inte svärmor också!!!!

Det är klart de är det, och de är det av en biologisk anledning. Desto större anledning för omvärlden att inte bara ta en massa beslut som rör barnbarn över huvudet på föräldrarna, även om det rör sig om sånt som kanske anses vara bagateller i andra situationer.

Samtidigt är ju ganska många inlägg här från föräldrar som inte hade tagit illa upp alls. Det är inget beslut som rör barnbarnen på något sätt. Det handlar om motiv på ett JULKORT, for fuck's sake! De enda som tydligen tar julkort på allvar tycks vara småbarnsföräldrar...
 
Sv: Åh nej, inte svärmor också!!!!

Vem har hon skrivit att kortet är från då?

(Och ja, jag tycker nog det konstigt om någon annan än barnets föräldrar skulle skicka sådana kort)

Hon har skrivit att det är från farmor och farfar och skickat till MINA föräldrar. Ser itne det konstigt ut!
Min man ska snacka med henne.
Jag reagerade rätt starkt igår men som ni säger....får lägga fokus och energi på annat istället.

Men, för förtydligandets skull.

Både jag och min man tycker båda det är något som vi som föräldrar ska skicka ut och vi hade diskussionen i år och bestämde att vi INTE skulle sätta på henne en tomteluva och skicka ut ett kort för det känns så fånigt när hon är 2 månader gammal liksom! Det är inte vår grejj.

Vi tänkte föröska få till en bra bild på henne istället och skriva ut och rama in och ge som present men den glädjen har lite förtagits nu faktiskt!

Hon ville också sätta in födelseannons i tidningen men det lyckades vi stoppa.

Nu när jag tänkt efter så ville hon skicka tackkort från oss efter vårt bröllop också när vi var så sega med att få iväg dem.....visst....hon vill hjälpa till men det blir för mycket!

Det ligger massa mer skit bakom det här såklart som jag inte orkar dra allting nu! Måste käka....
 
Sv: Åh nej, inte svärmor också!!!!

Hon har skrivit att det är från farmor och farfar och skickat till MINA föräldrar. Ser itne det konstigt ut!
Min man ska snacka med henne.
Jag reagerade rätt starkt igår men som ni säger....får lägga fokus och energi på annat istället.

Fast det reflekterar ju bara illa på henne, inte på er.
 
Sv: Åh nej, inte svärmor också!!!!

Jo, det är sant!


Åååh, det här i kombination med mina problem med min mamma och en grinig bäbis som inte vill sova mer än 10 minuter åt gången just nu gör att jag har lust att ställa in hela julen och alla släktbesök!
 
Sv: Åh nej, inte svärmor också!!!!

Skiter högaktningsfullt i julkort personligen, fast jag har tre barn, det är principen jag diskuterar.
 
Sv: Åh nej, inte svärmor också!!!!

det är principen jag diskuterar.

Det är också löjligt. Det är fortfarande bara julkort det handlar om. Om folk vore mindre hårda på principer och valde att fria hellre än att fälla lite oftare hade världen varit en bättre plats.
 
Sv: Åh nej, inte svärmor också!!!!

Åååh, det här i kombination med mina problem med min mamma och en grinig bäbis som inte vill sova mer än 10 minuter åt gången just nu gör att jag har lust att ställa in hela julen och alla släktbesök!

Det får man väl? Man ska ju må bra själv också! Jag drar mig inte längre för att känna efter vad JAG vill, och sedan får omgivningen faktiskt ta och acceptera det när det är mig det gäller. Jag har gjort avkall på min person tillräckligt i mitt liv och aldrig fått något tack för det, därför är det viktigt för mig att välja sådant som är bra och närande för mig. Trista och tärande saker skalar jag bort i den mån det är realistiskt.

Fast just detta med julen vevrkar vara sjukt känsligt... Min äldste sons far med tillhörande släkt har alla hamnat i martyrträsket för att sonen vill åka till sin tjej på annandagen och vara borta tills skolan börjar (han åker bort med mig och min man över julafton). Han är 17 år och det är första tjejen. hon bor sisådär 90 mil härifrån, det är klart att de vill träffas när de har chansen. Familjen träffar han ju ändå jämt, ändå skall han skuldbeläggas för sitt val.
 
Sv: Åh nej, inte svärmor också!!!!

Jag tror inte att det är så lätt att sätta sig in i hur det känns när man är nybliven mamma. Har du djur? tänk dig att en släkting skulle bete sig lite egenmäktigt med dem utan att fråga dig.

Visst, det är farmor och mormor, men det är man själv som tagit det högst privata beslutet att skaffa barn och burit det i 9 månader. Att få barn betyder inte per automatik att släkten har mer anledning än tidigare att inkräkta på ens familj. Men som sagt, i det här fallet får man nog blunda och tänka att ingen egentligen lider av det. Och hade det hänt när TS dotter var drygt 1 år och uppåt hade det säkert varit en annan sak.
 
Sv: Åh nej, inte svärmor också!!!!

Jag tror inte att det är så lätt att sätta sig in i hur det känns när man är nybliven mamma. Har du djur? tänk dig att en släkting skulle bete sig lite egenmäktigt med dem utan att fråga dig.

Nej, det kan jag förstå inte veta. Jag tänker att det inte är så lätt att sätta sig in i hur det är att bli farmor och mormor heller. De har förmodligen väntat på sina älskade barnbarn i många år och kanske förivrar sig lite. Generellt tycker jag ändå, även när det gäller mina älskade djur, att ju mer omgivningen bryr sig om dem, desto bättre. Tvärtom är så mycket värre.
Annars håller jag med dig om att det bara är att bita ihop.
 
Sv: Åh nej, inte svärmor också!!!!

*knapplån*
Jag frågade min sambo om saken. Och vi är nog båda rätt tveksamma till hur vi skulle känna. Lite konstigt skulle det nog kännas och framförallt trist om man själv tänkt sig göra samma sak och mormor/farmor hinner före. :crazy: Men som han sa: "jag skulle inte göra någon större affär av det". Och så känner nog jag också.

Våra föräldrar har ju fått mängder av digitala bilder som vi tagit på vår son. Och om de skulle förstora upp och hänga upp dem på väggen skulle jag bara känna att det vore kul. Men; det är ju litegrann en annan sak än att de använder korten till att skicka runt till andra.

En sak skulle dock göra mig ganska så upprörd: om de satte ut ett kort på vårt barn på någon sajt på internet. Det har vi själva valt att INTE göra. Så; DET skulle jag nog säga till dem om.
 
Sv: Åh nej, inte svärmor också!!!!

*knapplån*
Jag frågade min sambo om saken. Och vi är nog båda rätt tveksamma till hur vi skulle känna. Lite konstigt skulle det nog kännas och framförallt trist om man själv tänkt sig göra samma sak och mormor/farmor hinner före. :crazy: Men som han sa: "jag skulle inte göra någon större affär av det". Och så känner nog jag också.

Någonstans där hamnar jag också. Mina föräldrar ställer till trassel (och så gör även jag) dagligen, så att just en sådan här sak skulle utlösa krig är för mig otänkbart. I så fall hade vi legat i skyttegravar varje dag... :D
 
Sv: Åh nej, inte svärmor också!!!!

Men om din svärmor också är farmor/mormor till ditt
barn så är det kanske inte så konstigt ?

Jag tror faktiskt inte att svärmor kunde ha förutspått att
du skulle ta illa upp av att hon skickat en bild på sitt kära barnbarn som julkort utan att först fråga om lov.

Vi äger väl inte våra barn? För mig känns tilltaget som en helt naturlig grej för en farmor/mormor med ett älskat barnbarn att göra.

Om det hade varit grannfrun eller någon vilt främmande som valt ditt barn som motiv på sitt julkort så hade jag förstått din reaktion, men är det barnets mormor/farmor eller din syster, mamma, brorsa eller nån annan släkting så tycker jag nog att man får finna sig i att dela med sig av sitt barn.

Är det din personliga integritet som har kränkts, eller handlar det om en underliggande konflikt mellan dig och svärmor?

Liten fundering som kom upp i mitt huvud efter att ha läst det här inlägget.

Hade det varit lika ok om barnbarnet som figurerade på julkortet varit 17 år gammalt och inte tillfrågat?
Hade DU blivit irriterad om dina morföräldrar/farföräldrar skickat ut julkort till hela släkten med DIG på utan att kolla med dig först om det var ok?

Det är upp till föräldrarna att prata för sitt barn om barnet inte är gammalt nog att tala själva. Därför borde föräldrarna ha blivit tillfrågade även i det här fallet.

"Det är ju bara julkort..." Bara? De cirkulerar på posten, sorteras, bärs ut, sätts upp. Jag tycker inte att det är så bara. Faktiskt.

Respektlöst av svärmodern att göra så här.
 
Sv: Åh nej, inte svärmor också!!!!

"Det är ju bara julkort..." Bara? De cirkulerar på posten, sorteras, bärs ut, sätts upp.

Du får det att låta som om en pedofilring distribuerat bilderna. Jag tycker inte att det är något att uppröras över, i så fall dör man ju av en hjärtattack när det verkligen hettar till och krisar....
 
Sv: Åh nej, inte svärmor också!!!!

nu har jag inga barn själv, men jag hade nog blivit riktigt irriterad.
Sedan har jag inte någon förståelse för varför man skulle vilja få julkort på någon annans barn eller barnbarn heller >_<
 
Sv: Åh nej, inte svärmor också!!!!

Du får det att låta som om en pedofilring distribuerat bilderna. Jag tycker inte att det är något att uppröras över, i så fall dör man ju av en hjärtattack när det verkligen hettar till och krisar....

Jag vet inte hur du tolkar det jag skriver? Pedofilring... :confused:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Detta är första gången vi slår hö så jag ber er ha överseende med frågor som för andra kan tyckas självklara 😊 Idag slog vi gräs på...
Svar
15
· Visningar
1 326
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 074
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 420
Senast: Oh_really
·
R
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
12
· Visningar
1 103
Senast: Raderad medlem 149639
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp