Åh lögnaktiga bonusbarn!

Sv: Åh lögnaktiga bonusbarn!

Nu tror jag att du lägger dina egna erfarenheter lite för mycket i dina åsikter. Tjejen har enbart bott på internat sedan september och ska bara göra det de här två åren. Största anledningen är att skolan ligger en timme bort med buss, så det blev alltså två timmars bussåkande om dagen. Eftersom de två sista åren i irländsk skola är de viktigaste tyckte hennes föräldrar att det var bättre om hon bodde där och kunde plugga de två timmarna. Vilket dottern naturligtvis tycker är skittråkigt eftersom hon hellre snackat skit med sina polare på bussen.

Sol du har helt rätt i det du skriver. Och jag blir så besviken när hon ljuger. Hon har gjort det så många gånger förut. Jag har pratat med en av hennes rumskamrater som även är min barnvakt (och mycket ansvarstagande och trygg trots att hon bott på internat sen hon var 12 (därmed inte sagt att jag skulle skicka mina barn till internat när de är 12)) och hon berättade att dottern ljugit ihop värsta historien där också, att jag började gråta för att de var i huset och att hon bara hade visat dem runt. . . Jag skiter egentligen i vad hon berättar för sina kompisar, men det är en så urdålig egenskap att ljuga igen och igen istället för att stå för det hon gör.
Det är relativt vanligt att skicka barnen på internat här, många skolor har både dag- och boendestudenter.

Min mamma mådde inte alls bra av sin internatvistelse.
Bl.a. så avverkade hon älskare på löpande band i livet efter internatet.
Men inte tror jag att det hade blivit bättre om hon fått härja fritt i ett tomt hus.
Det hon behövde var närvarande vuxna som brydde sig om henne.
Men det fanns inte att få.

Det verkar däremot Vindvisslas styvdotter ha.
De vill ju vara hemma när hon är där.
Och det är väl att närvara?

Många svenska 16-åringar väljer ju att bo på internat för att kunna gå den Gymnasie-utbildning som de vill ha.
Så det kan ju inte vara totalt förkastligt med internat i alla fall.
De som jag känner som gjort detta är i stället ovanligt ansvartagande och mogna som människor.

Min mamma var 13år då hon skickades på internat för vanartiga överklassbarn.
Och orsaken var att hon var så "besvärlig".
Vilket hon har fortsatt att vara, så inte hjälpte det.

Din styvdotter verkar lida av mytomani.
Och det problemet kanske borde tacklas på ett annat sätt?
Som det är nu så tror hon att hon kan luras hela tiden och att det bara är för henne att vara "smart" nog.
Så om ni låser dörren så kommer hennes nästa drag att vara att komma på hur hon skall fixa en egen kopia av nyckeln eller ta sig in på annat vis.
Har hon några andra problem också?

Senast ändrad:

Eftersom de två sista åren i irländsk skola är de viktigaste tyckte hennes föräldrar att det var bättre om hon bodde där och kunde plugga de två timmarna.
Sköter hon skolan? Har hon bra betyg i övrigt? Satsar hon på sitt LC eller skiter hon i vilket?

För bryr hon sig inte om att få ett bra LC-resultat så är det kanske inte någon mening med att ha henne på internatet heller, utan bättre att ta hem henne om hon vill.

Jag har pratat med en av hennes rumskamrater som även är min barnvakt och hon berättade att dottern ljugit ihop värsta historien där också, att jag började gråta för att de var i huset och att hon bara hade visat dem runt. . .
Men det är ju jättesynd om henne ifall hon blir känd som en mytoman som man inte kan lita på av sina kompisar! Det är ju förödande för hennes sociala sfär. Hon måste ju sluta ljuga och det omedelbart för att inte förstöra för sig själv!

Nu tror jag att du lägger dina egna erfarenheter lite för mycket i dina åsikter. Tjejen har enbart bott på internat sedan september och ska bara göra det de här två åren. Största anledningen är att skolan ligger en timme bort med buss, så det blev alltså två timmars bussåkande om dagen. Eftersom de två sista åren i irländsk skola är de viktigaste tyckte hennes föräldrar att det var bättre om hon bodde där och kunde plugga de två timmarna. Vilket dottern naturligtvis tycker är skittråkigt eftersom hon hellre snackat skit med sina polare på bussen.

Ja visst är jag färgad av min bakgrund!
Jag vet hur otroligt viktiga föräldrarna är i den åldern och kompisarna.
Varför ta ifrån henne de viktiga sakerna i hennes liv när hon hellre vill vara hemma?
När hon hellre åker buss de två timmarna?

De hade varit stor skillnad om hon själv velat bo på internat, men det vill hon bevisligen inte.

Jag kan inte förstå hur man kan tro att man höjer motivationen genom att göra så.

Jag anklagar inte dej på något vis, jag vet att man som bonusförälder tyvärr inte har mycket att säga till om.

Ja den där intjänade busstiden använder hon ju för att åka hem och försöka ha FF i stället.
Så det blev väl ingen direkt vinst.

Bättre då att hon flyttar hem och sätts under föräldrarnas kontroll i stället för att löpa lös på det där sättet.

Ja den där intjänade busstiden använder hon ju för att åka hem och försöka ha FF i stället.
Så det blev väl ingen direkt vinst.

Bättre då att hon flyttar hem och sätts under föräldrarnas kontroll i stället för att löpa lös på det där sättet.

Precis vad jag menar.

Barn som går på fritids får inte gå hem själva innan deras föräldrar kommer och hämtar dem.
Så de har inte alls rätt att vara i sitt tomma hem när mamma och pappa jobbar.

Det beror ju på att man vill veta var barnet är och att det eventuellt inte ska gå ensam hem, inte för att barnet inte får vara ensam hemma.

Fast detta hände i söndags kväll, så hon har inte varit ifrån skolan när hon inte skulle.

Jag tror inte det är fel att "tvinga" en 17-åring att plugga genom att sätta henne på internat med övervakad studietid. De är måna om hennes framtid och vill att hon ska få bra betyg i sitt Leaving Cert, som sedan kommer påverka resten av hennes liv. Jag hade förmodligen också tyckt det var piss att vara tvungen att plugga i den åldern, men å andra sidan hade jag nog lärt mig mer. Jag gjorde inte en enda läxa på 4 år och glassade mig igenom hela gymnasiet.

Fast detta hände i söndags kväll, så hon har inte varit ifrån skolan när hon inte skulle.

Jag tror inte det är fel att "tvinga" en 17-åring att plugga genom att sätta henne på internat med övervakad studietid. De är måna om hennes framtid och vill att hon ska få bra betyg i sitt Leaving Cert, som sedan kommer påverka resten av hennes liv. Jag hade förmodligen också tyckt det var piss att vara tvungen att plugga i den åldern, men å andra sidan hade jag nog lärt mig mer. Jag gjorde inte en enda läxa på 4 år och glassade mig igenom hela gymnasiet.

Men det är ju betydligt mer än betyg som kommer påverka hennes liv i framtiden.
Varför inte ge henne både en bra studie miljö och ett bra stöd hemifrån?

Alla är ju olika om du hade velat gå på internat är ju en sak men jag kan inte fatta varför någon tror att det är bäst att bestämma åt en 17 åring?

Ska föräldrarna välja väg och utbildning åt sina barn?

Om man lär barnen att de går i skolan för sin egen skull så kommer de sköta den biten utmärkt själva.
De kommer inse att det inte är för att slippa föräldrarnas ilska som de inte ska skolka eller strunta i att läsa läxor och till prov utan för sin egen skull.

Med stöttning och uppmuntran kommer man långt, man ska inte förverkliga sina drömmar genom sina barn utan guida barnet till en egen stark individ som kan ta egna beslut.

Jag förstår ditt problem. Det är inte alls kul att någon annans barn, som man inte har samma koppling till som sitt eget, och kanske inte känner lika väl, röjer runt i ens privata saker. Jag är noga med mina privata saker och skulle inte uppskatta att någon rotade i det, vuxen, tonåring eller ens barn. Är man dessutom 17 år gammal är man gammal nog at respektera och förstå att föräldrarna ( du är ju en sorts förälder till henne) inte gillar sånt beteende.
Hennes handlande är fel och det är hon gammal nog att både förstå och ta konsekvenserna för.

Eftersom föräldrarna är lite slappa med att ge henne rimliga konsekvenser och se till att reglerna efterföljs hamnar det på dig. Kan du om några år när det gått åt helvete för den här tjejen med gott samvete säga att du gjorde vad du kunde? Jag tycker att det ingår i ditt liv att uppfostra det bonusbarn du fått på köpet- hon kanske börjar se på dig på ett helt annat vuxnare sätt om du står pall för henne.

Jag förstår att du är arg och besviken på henne, men se bortom det en stund. Fundera ut hur du ska tackla det här, kanske ska du bara prata med henne om det och förklara vilka regler som gäller för ert hem. Denna gången. Upprepas det eller andra saker som går emot reglerna så sätt in konsekvenser då.

Jag ser det som en självklarhet att tösen ska ha ett rum hos er, ett andhål hos sina pappa och bonusmamma. Hon måste få känna att det är hennes hem också och inte att hon hälsar på.

Jag förstår att du inte vill lägga dig i vad hennes mamma har för värderingar kring sex, att gå bakom ryggen på mamman skulle inte jag heller göra. Kanske är det dock inte så dum idé att prata sex med henne i alla fall, även om du inte uppmuntrar henne til latt ha det, så att hon, som Ramona skrev, lär sig och blir utbildad.

Internatets vara eller inte vara är inget att hänga upp sig på, föräldrarna vill ha det så här och så får det bli, det går ingen nöd på tösen för att hon måste vara på internat, likt många många andra barn på Irland och i andra länder med samma system. Men även om hon kanske inte är så förtjust i att vara där så måste hon PRATA om det med sina föräldrar och inte strula runt och hitta på tok, hon är 17 år och kapabel till att prata- det har hon i alla fall bevisat med tanke på lögnerna hon berättar för alla.

Sätt dig ner och prata med henne om det också, bara du och hon, utan hennes pappa och utan din lille, så att hon känner att hon kan anförtro åt dig. Ha en tjejkväll, ät nåt gott och se en film.
Lägg dina egna känslor på hyllan ett tg och försök se bortom dem. Man måste inte älska sina bonusbarn, men alla barn är allas ansvar så eftersom du ser att det inte går bra för den här tjejen är det ditt ansvar att ta hand om det, även om du inte vill till 100% i ditt hjärta. Om föräldrarna inte klarar av det så får du rycka in. Det heter trots allt bonusförälder!:idea:

Nu har jag skrivit utifrån hur jag skulle handlat. Jag förstår att det är många känslor inblandat här, att situationen inte är så kul för dig, men jag tror att du har ett gott hjärta och vill väl. Du har en chans här att forma din dotter och få en livslång relation er emellan, som säkert kommer att bli väldigt stabil när hon vuxit klart och mognat. Försök se det målet framför dig! :)

Jag skulle själv vilja ha bonusföräldrar. Har bara en förälder kvar i livet, men jag skulle verkligen behövt andra vuxna runt mig när jag var tonåring. Nu också för den delen, inte vänner utan mer en person som är äldre än mig, visare, som kan ha en förälderroll. Jag tror aldrig man växer ifrån det behovet faktiskt. Mina vänner är alla visare än mig, men någon förälderroll känns det inte som jag vill att de ska ha, det är inte rätt mot vänskapen.

Jag hoppas att du inte tar illa vid dig av mitt inlägg, det är inte menat så! :love:

Det beror ju på att man vill veta var barnet är och att det eventuellt inte ska gå ensam hem, inte för att barnet inte får vara ensam hemma.

Det finns massor av föräldrar som inte vill ha sina barn ensamma hemma.
Efter att ha hittat hela hemmet i total röra några gånger när alla kompisar dragit dit för "leka" i ett tomt och ovaktat hem, så har de satt stopp för det.
Det går faktiskt inte alltid att ha barn ensamma hemma - det kostar för mycket.

Både i tid att städa upp röran och i pengar för det som blir förstört eller försvinner.

I vår By så får Polisen alldeles för ofta reda ut fester som gått totalt åt skogen i tomma hus.
Så de ber föräldrar att ha kontroll över sina barn och tonåringar.
Och det som du förespråkar är ju precis tvärt om.

Du tycker att de skall ha tillgång till det tomma hemmet även om det finns ett annat hem som är bemannat.
Men det tycker inte jag.
Jag tycker att både barn och tonåringar i första hand skall vara där det finns vuxna hemma.

Att vara ensam hemma är bara en nödlösning och något för den som klarar av det.

Senast ändrad:

Så de ber föräldrar att ha kontroll över sina barn och tonåringar.
Och det som du förespråkar är ju precis tvärt om.

Nej det är det definitivt inte. Men jag orkar inte lägga energi på att förklara för dig. Du är fullt kapabel att läsa och förstå vad jag menar bara du vill.

Nu så var det nog mest väninnan som hade rotat runt.
Och att dra hem utomstående som rotar runt bland privata saker är lika illa oavsett om man är en biologisk dotter eller en bonusdotter.
Man skall inte tillhanda hålla "tillhåll" för ungdomars önskan att vara obevakade.

Obevakade får de vara när de blir vuxna nog att ta hand om sig själva.
Vissa blir det vid 10 och andra blir det inte alls.
Denna tjejjen är det i varje fall inte.

Nej det är det definitivt inte.

Jo det är det.
För i det här fallet så handlar det om just en tonåring som inte kan sköta förtroendet.
Och i det läget så kan man faktiskt vara tvungen att skydda både hemmet, sig själv, ekonomin och flickan i fråga genom att sätta vuxen kontroll på henne.
Och som ett led i detta kan man bestämma att hon inte får vara ensammen hemma.

Varför är det ett problem?
Hon har ju hela tiden någonstans att vara som är bevakat.

Det är en svår balansgång att gå.
T.o.m i ditt inlägg blir det svårt.

Du skriver både om stöd och om att inte bestämma.
Bestämma kan ibland vara det stöd som behövs.
Så att i alla fall något av det som skall göras blir gjort.

Men det är ju betydligt mer än betyg som kommer påverka hennes liv i framtiden.

Ja det kan ju vara bra om hon inte blir vare sig gravid eller får någon könsjukdom.
Kondomer är förbjudna inom Katolska kyrkan.

Nu så var det nog mest väninnan som hade rotat runt.
Och att dra hem utomstående som rotar runt bland privata saker är lika illa oavsett om man är en biologisk dotter eller en bonusdotter.
Man skall inte tillhanda hålla "tillhåll" för ungdomars önskan att vara obevakade.

Obevakade får de vara när de blir vuxna nog att ta hand om sig själva.
Vissa blir det vid 10 och andra blir det inte alls.
Denna tjejjen är det i varje fall inte.

Det har jag absolut inte påstått att hon ska vara heller, inte någonstans i mitt inlägg.

Jag tycker inte att hon ska vara ensam hemma, kan man inte uppföra sig så behöver man inte få den "rätten". Men jag tycker att hon ska ge tösen en chans och prata med henne först, eftersom hon inte gjorde det direkt när hon kom på dem. Hon satte inte in en direkt konsekvens och det känns lite dumt att komma en vecka efter händelsen och komma med det.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 813
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 635
Relationer Ååååh. Sliter mitt hår av frustration. Behöver råd utifrån, från oberoende personer som inte känner varken mig eller min pojkvän...
2
Svar
28
· Visningar
5 746
Senast: Got2Be
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Lego 5 årig kille