Åh lögnaktiga bonusbarn!

Sv: Åh lögnaktiga bonusbarn!

Jag har tänkt mycket på det här, om jag borde reagerat på något annat sätt.

Det jag kan tycka är att du reagerar på fel saker.
Det är skiten som hon ställer till som är problemet.
Försök att hålla det där.
I värsta fall så får ni låsa ert sovrum när ni inte är där.
Med en nyckel som hon inte har.
Ni kan begränsa hennes yta till t.ex. köket.

Och så måste du koncentrera dig på de felaktiga handlingarna.
Om hon uppför sig som en 5-åring så måste hon ju också passas som en 5-åring.
Och 5-åringar lämnar man inte ensamma hemma.

Have mercy, tycker jag. Hon är 17 år och stenkåt. Såg en chans att få vara ensam med sin kille lite. När man är förälskad är man ju inte helt tillräknelig heller.

Hade hon haft ett eget rum hos er hade de säkert hållit till där.

Klart att hon borde ha tagit av sig stövlarna och låtit bli att rota runt. Men att bannlysa henne från hemmet låter inte som riktigt rätt väg tycker jag. Vill ni inte att hon ska vara i ert sovrum måste ni ju kunna säga det men jag tycker att hon verkar ha ett rätt mänskligt uppsåt.

Just att du inte är hennes mamma skulle kanske kunna göra att hon kan våga öppna sig lite mer för dig vad gäller kärlek och sex. Kan det inte vara så att hon tar till lögnerna för att hon känner sig osäker på vad hon har för befogenheter i er familj?

Nu är det ju så att hennes mamma har bestämt att hon inte får lov att ha sex med sin kille, och då är inte jag rätt person att erbjuda en tom säng. Pippa kommer de göra ändå men helst inte här. Och att vara i Våra sängar är totalt förbjudet. Oavsett. Jag trodde inte ens man skulle behöva säga något sådant.

Hon har alltid ljugit, allra mest för sin mor. Jag försöker välja mina gräl med henne så att jag inte alltid blir gnällig. Visst borde min sambo ta mer ansvar men han är av den konflikträdda sorten och ringer helst sitt ex och ber henne skälla. :crazy:

Sambons lösning är att låsa dörrarna så vi kör på det. Vi är nästan alltid hemma ändå.

Men, om jag förstått dig rätt så kom du hem, såg genom fönstrena att hon och pojkvännen var i sovrummet, såg att de rusade ner och satt och låtsades äta pizza när du kom innanför dörren. Du gick upp, såg röran och stövlarna (som hon väl måste tagit på sig igen innan hon gick?) och efter det så sa bonusdottern till att hon skulle åka?

Varför sa du ingenting till henne -och pojkvännen, redan då?
Varför ställde inte du dem emot väggen, lugnt och sakligt?
Du ringde istället senare till hennes mamma och berättade.

Det känns som att respekten för regler i ert hem skulle vara betydligt större om du (och din sambo) tog konflikter direkt med henne.

Alltså vårt sovrum är på nedanvåningen och genom de fönstrena ser man rakt in. Jag stod utanför i ungefär två minuter och kallade på hunden som inte skulle vara ute.

Jag konfronterade inte henne just då eftersom hon hade sina kompisar här och jag inte ville hon skulle inta försvarsställning. De var fyra stycken. Jag ringde inte hennes mamma, det gjorde min sambo fastän jag bett honom att inte göra det.

Jo, respekten skulle vara större om sambon kunde ta konflikter med henne själv. Men han gör inte det. Och jag tänker inte lägga mig i hans roll med dottern. Vanligtvis har hon respekt för mig, hon har t ex slutat kasta tuggimmin och använda tandpetare på golvet, hon tar av sig skorna (det var väninnans stövlar i min säng, som jag kastade ut innan jag stängde dörren för att lägga Sam) och för det mesta tar hon hand om köket om hon skulle göra något. Så för det mesta flyter vardagen på utan några större problem. Fast förra gången de var ensamma här, i maj någon gång, i en och en halv timme, drack deras killkompis upp en halv liter whiskey mitt på ljusa dagen. Sen ljög hon om det också.

Jag har pratat med mamman i alla fall och dottern har svurit att de aldrig var i våra sängar och hon förstod inte alls varför jag var så sur. Till helgen när hon kommer hem ska jag träffa henne tillsammans med mamman och försöka reda ut det hela. Jag är så arg för att hon ljuger.

Jo, respekten skulle vara större om sambon kunde ta konflikter med henne själv. Men han gör inte det. Och jag tänker inte lägga mig i hans roll med dottern.

Men ni lever ju ihop, självklart ska du lägga dig i då. Men jag tycker att det låter som om hon är en fullt normal 17 åring som hellre låter er veta att hon haft sex än att tala om det för sin mamma. Eftersom hon har ett starkare band till sin mamma så gör hon hellre er arga över att hon ljuger än gör sin mamma besviken över att hon inte respekterar regeln att inte ha sex.

Jo, respekten skulle vara större om sambon kunde ta konflikter med henne själv. Men han gör inte det. Och jag tänker inte lägga mig i hans roll med dottern.
Som jag ser det kan man inte bara bryta ut deras relation och roller ur sammanhanget, det handlar lika mycket om att din och tjejens roller skall funka. Som jag menade tidigare; det är ert hem och er familj (om än ingen kärnfamilj), och du och din sambo har ungefär lika stort ansvar och lika stora befogenheter för att få det att fungera. Om tjejen upplever att hon i praktiken har en fristad hos er genom att du i huvudsak skjuter över frågor kring henne till hennes pappa - som i sin tur inte är så tydlig och konsekvent som han kanske skulle behöva vara - så är det nog inte så konstigt om hon flyttar fram gränserna så långt hon kan.
Du har en vuxenroll i ert hem, och du kan gå ganska långt i den utan att komma i konflikt med mammans föräldraroll. Sedan är det en annan sak om du orkar, kan och vill ta den vuxenrollen fullt ut, kanske till och med i högre grad än din sambo. Men det är något som du och han får prata om.

Ur en "rättighetsaspekt" (ditt hem, din säng osv) anser jag att du definitivt har befogenheter att ta konflikten med din bonusdotter. Samtidigt är ju frågan vad du skulle uppnå annat än att få ha sängen ifred och axla rollen som den elaka styvmorsan. Tjejen är duktig på att spela ut de vuxna och sitter med alla trumf på hand så länge din sambo inte tar sitt ansvar och med det konflikterna. Behövs det att ni båda tar konflikter med tjejen så är det ju givetvis han som ska bana vägen.

Nä jag har faktiskt varken ork eller intresse av att uppfostra henne. Och tycker att när man är 17 kan man ha normal respekt för andras saker. Jag lägger hellre min tid på viktigare saker. Hade hon varit yngre hade det varit skillnad, men nu är hon nästan vuxen och ska snart iväg till universitet mm.

Och jag blir så trött på att hon inte förstår normala regler utan att jag måste låta som en gnällkärring. "ni får inte lov att knulla i våra sängar med skorna på" typ.

:rofl::rofl:

Vika konstiga regler ni har! haha... Men allvarligt, jag hade nog tagit den där nyckeln ifrån henne på en förutbestämd tid(säg 14 dagar) och förklarat vad det berodde på. Sedan får man ha en ny diskution innan nyckeln återlämnas.

Är man 17 år så är man inget BARN. man borde förstå att det inte är OK att rota runt i föräldrars lådor och vad det nu var....

Håller däremot med att hon och kompisarna borde konfronterats på en gång. De borde också veta att man tar av sig skorna innan man hoppar upp i någon polares styvmorsas säng:mad:.

Är man 17 år så är man inget BARN. man borde förstå att det inte är OK att rota runt i föräldrars lådor och vad det nu var....

Håller däremot med att hon och kompisarna borde konfronterats på en gång. De borde också veta att man tar av sig skorna innan man hoppar upp i någon polares styvmorsas säng:mad:.

Jag håller med många de är oansvarigt osv. MEN
Tänk om de faktiskt letade kondomer...? då blir de plötsligt ansvarigt!

I övrigt tycker jagd e är fördjävligt med ungar som ljuger och tror att allt blir bättre av det...:mad:

Tänk om de faktiskt letade kondomer...? då blir de plötsligt ansvarigt!

Blir det? De skulle ju faktiskt kunna KÖPA kondomer om dom vill pippa.

Nöden har ingen lag och allt är inte planerbart, jag tycker de är en godtagbar ursäkt. Å andra sidan kanske jag itne är lika fjantig med mina Privtata saker som andra...

Så som det låter på dig, tycker inte jag det är konstigt att hon inte repsketerar er.

Du är inte intresserad av hennes uppfostran ( säge att det är för att hon när 17, men hon har ju varit yngre? right, om ni hade varit konsekventa då hade idag kanske inte hänt ) Du säger att sambon inte vill ta ansvar ( se tidigare parantes ).

Självklart kan man samtala och ändra relation med och uppförande hos människor som är i denna åldern. Ja det krävs ansträngning ifrån eran sida, och det är väl helt självklart en ansträngning som ni ska göra! Oavsett om det inte är din dotter, så är det din sambos dotter och en del utav ditt liv! ( och framför allt hans! ). Med argumenten att "hon är så gammal att hon ska kunna" och sedan behandla henne som en fem åring " kanske sätta ett lås på dörren, eller säga till henne att hon inte klarar av att vara ensam hemma" är inte det tvetydligt? Hur ska hon kunna känna sig lugn trygg och tillfreds med att vara hos er och även lyssna på er när ni ger henne dubbla budskap? jag hade i den åldern inte heller haft någon respekt för människor som behandlade mig på det sättet. ( inte i dag heller för den delen )

Att hon inte respekterar er handlar ju om hur ni som familj, du, sambo och mamma, har uppfostrat henne. Då är det väl kanske dags att göra en konsekvent insats som kan leda till lite mer ömsesidig förståelse och respekt. och min slutpoäng är väl att jag inte tror att den insatsen är att låsa dörrar. Likaväl som att det inte löser en hästs form problem genom att dra ner huvudet på den, löser du inte repsket problemet genom att låsa dörrar, eller förbjuda henne i hemmet ensam. Vad är kärnan i problemet och hur löser ni den?

Nöden har ingen lag och allt är inte planerbart, jag tycker de är en godtagbar ursäkt. Å andra sidan kanske jag itne är lika fjantig med mina Privtata saker som andra...

Nej, jag tycker inte att kondomsök är en godtagbar ursäkt. Man rotar inte runt bland andras prylar. Det var inte så farligt länge sedan jag var 17 år men nog tusan kommer jag ihåg att man fick lägga band på kåtheten ibland för att man inte hade kondomer tillgängliga. Rota runt i mammas/pappas sovrum fanns öht. inte på kartan.

Jag förstår vad du menar och som Korrekt Styvförälder borde jag (och sambon) ta tag i problemen. Jag har egentligen ingenting att skylla på mer än svalt intresse och tidiga incidenter som gjort mig matt och ointresserad.

Jag pratade med hennes mamma igår, hon ville ta dottern till en doktor för att bevisa att hon är oskuld. Hon lämnar inte heller dem ensamma hemma i deras hus, dottern har ingen nyckel dit (och inte hit heller, huset stod olåst eftersom jag inte hade nyckel med mig) och om hon har killkompisar hemma får de åka hem innan mamman går och lägger sig. Så jag är nog inte helt ute och reser ändå.

Jag kan inte låta bli att tänka på en sak; OM det är så att regler och förväntningar på tjejen hemma hos sin mamma även i övrigt ligger på samma nivå som beträffande sex och pojkvänner (förbjuden att ha sex, förbjuden att ha killkompisar hemma när mamman inte är vaken) så kanske man behöver fundera på vad som är hönan och vad som är ägget. De reglerna framstår för mig som om inte orimligt så i varje fall anmärkningsvärt stränga. OM hennes uppväxt i stort präglats av lika stränga regler så kanske det kan vara en del av förklaringen till ett revolterande beteende.

Jag tycker det låter som att ni är ute och reser hela bunten. ( läs: hennes mamma ville ta henne till doktorn för att bevisa hennes oskuld, dottern har ingen nyckel till huset, bara det säger väl dig något ?! ) ( och då menar jag om att bete sig idiotiskt emot sina barn)

Mycket möjligt att det är en revolt. Jag tycker jättebra om hennes mamma och för det mesta delar vi åsikter angående barnuppfostran, men en del saker är vi jätteolika i.

Det som jag tog mest illa vid mig var att hon ljög. Hon svor att de aldrig varit i närheten av vår säng eller ens i vårt sovrum. Och då ser det ju ut som om jag ljuger.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 813
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 635
Relationer Ååååh. Sliter mitt hår av frustration. Behöver råd utifrån, från oberoende personer som inte känner varken mig eller min pojkvän...
2
Svar
28
· Visningar
5 746
Senast: Got2Be
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ännu en kvinna
  • Motionscykel?