Åh lögnaktiga bonusbarn!

Sv: Åh lögnaktiga bonusbarn!

Jag tänkte mest att det kanske finns risk att flickan känner sig oälskad och oönskad om hon bara är välkommen hem till sin pappa på vissa tider och villkor.

Men att det skulle innebära tillgång till huset då det stor tomt tycker inte jag.
Att vara välkommen "hem till pappa" blir det ju bara när han också är hemma.
Och i det läget så var hon ju välkommen hela tiden.

Hon är hela tiden välkommen hem till både pappa och styvmor.
Men inte välkommen att vara ensam i huset för att ställa till tok.
Att vänta ut att huset skulle bli tomt för att åka dit och använda det är definitivt att ställa till tok.

Jag tycker att du ska vara lite mer kompis med dottern när det gäller sexet faktiskt. Jag vet av erfarenhet med irländska tonåringar att de faktiskt inte vet så myckte som de ger sken av, speciellt inte de med mammor som låtsas om som att de ska vara oskulder tills de gifter sig och pappor som inte vågar ha diskussionen. Dessutom måste jag fundera på vad de är för föräldrar egentligen. Som du vet har jag bott ganska länge på Irland och den synen som du anser vara normal i landet anser jag vara gammal och förlegad och endast ett fåtal konservativa som håller fast vid, oftast i den äldre generationen. Dvs inte de som har en dotter på 17 år! Jag kan förstå om hon vill skydda dottern från den hon själv upplevt med en frånvarande pappa och att behöva förklara varför hon inte är tillsammans med pappan till dottern, vilket hon säkerligen fått göra ett antal gånger, men hon gör det ju helt fel. Att förbjuda sex är ju inte en regel som kommer att hållas, ungen behöver ju utbildas och förses med kondomer samt p-piller!! Någon vuxen med ansvarskänsla som fattar hur världen fungerar behöver ta det ansvaret och se till att hon skyddar sig, för blir hon gravid med en sådan mamma lär ni få ha henne på heltid hemma hos er och det vet du nog också!

Sen ska hon givetvis sköta sig när hon är hos er och jag tror nog att en redig diskussion om att hon gärna få ha sex i sitt sovrum, men inte i eran säng då det är eran privata sfär. Skaffa henne ett eget rum så att hon får en frizon där hon kan ha sex privat utan att behöva smussla med det eller skämmas för det. Sex före äktenskapet är helt ok, så tycker även normala irländare. Gud vet att du och din sambo inte är gifta och det är acceptabelt. Det handlar inte om ett katolskt land, det handlar om en neurotisk mamma!!

Jag kan till viss del hålla med dig om att det är gammalt och förlegat, men som du vet har jag också bott här ett bra tag och träffat på en hel del människor, och tycker fortfarande att denna förlegade synen på sex är mer utbredd än vad den är i Sverige. Jag tycker verkligen inte att det är något gammalt och glömt. Visst kommer hon ha sex om hon vill, men jag är rätt så säker på att hon inte haft det än och det kommer nog inte hända denna veckan heller.

Jag tänker verkligen inte tillhandahålla ett sexrum för henne, när hennes mor klart och tydligt uttryckt att hon inte får ha sex. Jag tänker inte heller försöka övertala mamman att ändra sin syn på sex eller ändra sitt sätt att uppfostra sin dotter på.

Jag tänkte mest att det kanske finns risk att flickan känner sig oälskad och oönskad om hon bara är välkommen hem till sin pappa på vissa tider och villkor. Då blir det nog en ond cirkel av allt.

Enligt mamman ska dottern ha sagt att hon gillar att vara här, trivs jättebra med oss och känner sig välkommen. Och för det mesta kommer vi ju bra överens.

Men kan man inte minimera riskerna i hemmet? Låsa de utrymmen hon inte får tillträde till. Lägga undan pengar och annat man är rädd om, mm.

Fast är inte det ännu värre? Då ska jag behöva låsa rum och gömma grejjer var gång jag går hemifrån - ifall hon skulle dyka upp med sina polare?

Till alla - hon är på internat från måndag morgon till fredag eftermiddag. Hela helgen har hon hemma med sina kompisar. Ikväll har jag pratat med mamman som är helt på min linje och inte tror på ett ord av vad dottern ljugit om, vilket känns jätteskönt för mig. Hon är aldrig utestängd från sitt hem, hon måste bara arrangera innan så att mamman antingen lägger ut en nyckel eller så att någon är hemma. Jag har alltid sagt till sambon att hon skulle få egen nyckel hit, eller att vi skulle lämna en nyckel så att hon alltid kunde komma in, men nu vet jag inte om det känns så kul. Det är inte så att jag vill att hon ska försvinna, men det känns knappt lönt att ställa till med värsta hitlerregimen här om vi bara träffas ett par gånger i månaden och hon för det mesta uppför sig helt ok.

tycker fortfarande att denna förlegade synen på sex är mer utbredd än vad den är i Sverige.
Klart att den är mer utbredd än vad den är i Sverige. Men Sverige måste ju vara ett av de mest frisläppta länderna på så vis att vi kan ha sex och prata om det. Sen beror det nog på i vilka kretsar man rör sig i Sverige. Det finns många frireligiösa, muslimer etc i Sverige som anser att sex före äktenskapet är fel och står på sig för det.

Visst kommer hon ha sex om hon vill, men jag är rätt så säker på att hon inte haft det än och det kommer nog inte hända denna veckan heller.
Hon är 17 år gammal! Jag tror att hon har haft sex utan att känna henne. Det är inte många 17-åringar på Irland som inte har haft sex, speciellt inte om hon går på internat. Är det en all girls-school, eller är den mixad? Oavsett så har de sex på internat. Jag har flera kompisar (svenska och utländska) som gått på internat och alla säger samma sak - det pippades med det flesta.

Jag tänker verkligen inte tillhandahålla ett sexrum för henne, när hennes mor klart och tydligt uttryckt att hon inte får ha sex. Jag tänker inte heller försöka övertala mamman att ändra sin syn på sex eller ändra sitt sätt att uppfostra sin dotter på.
Övertala mamman är nog svårt, men att se till det bästa för dottern hade i alla fall jag gjort. Det är mycket bättre för tjejen att veta att hon är väl omhändertagen och att du bryr dig om henne. Att förbjuda henne att ha sex kommer ju inte att fungera, det leder bara till mer problem. Tonårsgraviditeterna är höga på Irland och eftersom man behöver åka till England för att göra en abort så föder tonåringarna barnen och tar hand om dem. Det är jätteviktigt att hon får utbildningen hon behöver för att klara av att ha sex på ett säkert sätt!! Skit samma vad hennes mamma tycker, hon är ju uppenbarligen inte med i matchen och tänker rationellt och klart i frågan. Tjejen behöver någon som hon kan ventilera med, någon som hon kan prata om sex med och någon som förklarar för henne hur man skyddar sig. Att bli gravid är inte det värsta som kan hända henne, barn kan man ta hand om, men det är värre med Hepatit C, HIV, livmodershalscancer etc.

Hon bor på internat och är 17år - nästan vuxen.
Så hon behöver inte kunna komma in hur som helst hos mamma och pappa.
För hon har ett eget hem på internatet.

När min dotter gick hästgymnasium bodde hon på internat, men hon var lika fullt skriven på familjens adress. Hennes hem, hon hade nyckel!

När min dotter gick hästgymnasium bodde hon på internat, men hon var lika fullt skriven på familjens adress. Hennes hem, hon hade nyckel!
Fast man måste skilja på Sverige och Irland i nyckelfrågan. Jag tror inte att min fd sambo någonsin har haft en nyckel till sina föräldrars hus. Ärligt talat tror jag inte att det finns fler nycklar än de som sitter i dörrarna och som man tar in på kvällen. Man låser inte huset på samma sätt som man gör i Sverige. I alla fall inte på landet. Dessutom är de flesta dörrar konstruerade så att de låser sig när man stänger dem, vilket innebär att du måste ha en nyckel för att öppna dem. Så bor man i ett hus där man vill komma in genom ytterdörren så sitter nyckeln i hela tiden.

Ingen jag känner på Irland går omkring med en nyckelknippa som man gör i Sverige där man har nycklar till allting. De har bara ett fåtal nycklar på sina knippor. Det är inte många barn som har nyckel till föräldrarnas hus, eftersom man inte har så många nycklar ens en gång till huset. Utan är det ingen hemma lägger man ut nyckeln på ett "hemligt ställe".

Sen har de på de flesta ställen på landet på Irland någonting som heter "Neighbourhood Watch", som går ut på att grannarna håller koll på varandras hus och vem som kommer på besök. Hade vi varit borta över dagen, tex på tävling, så kunde grannen komma in och säga att det var en grön VW Polo och kollade om vi var hemma vid 15-tiden.

Jag antar att två av dessa, eller i alla fall ett, kriterie var uppfyllt.

1. Hon skötte sig och åkte inte hem för att hitta på sattyg på ett "tomt" ställe.
2. Hon behövde nyckeln för att komma in när hon enligt planen skulle vara där.

Vindvisslas styvdotter varken sköter sig eller behöver nyckeln.
För när hon behöver komma hem så kommer någon att vara där och öppna för henne.

Oavsett hur bra eller dåligt mitt barn sköter sig så är detta hennes hem. Man kan väl inte vräka ett barn pga uppförande! Man får ta itu med regler och problem runt dessa hemma, att kasta ut ett barn/tonåring hjälper väl inte. Vem ska då lära henne rätt och fel?

Tjejen är 17 år och saknar uppfostran. Dags att någon orkar bry sig om att ge henne en social kompetens tycker jag. Bättre sent än aldrig.

Men hon är inte vräkt.
Hon får bara inte vara hemma ensammen.
Som med barn som är för små för det.

Vill hon komma hem så är det ju bara för henne att tala om det, så ser ju någon till att vara hemma och ta hand om henne.
Och den tid ingen utav föräldrarna kan ta hand om henne så är hennes tillsyn ordnad på internatet.
Som med dagis/fritids/nattis o.s.v.

Sedan så kan man ju ifrågasätta hur bra internat är i ett sådant fall.
Men det verkar ju inte vara det som flickan protesterar emot.
Utan hon är bara ute efter att få ha det FöräldraFritt och det är inget som man måste bjuda henne på.
Barn och ungdomar har ingen rättighet till att ha tillgång på tomma hus.
Om det är låst och hon vill komma in så kan hon antagligen bara ringa för att bli insläppt.

Hon är inte portad utan bara satt under vuxen kontroll.
Och det verkar ju behövas.

Det är bara töser på skolan, och de har stenkoll på dem. Man kommer varken in eller ut i veckorna så om hon inte haft ormgrop med sina tjejkompisar så har hon inte haft sex där. Sen är hon rätt så omogen för övrigt också så jag är rätt säker på att mamman har rätt i oskulsfrågan.

För övrigt tycker jag att jag har fått en del att fundera på, tack för allas synpunkter. imorgon kommer hon hem och då ska jag prata med henne,

Hon bor på internat och är 17år - nästan vuxen.
Så hon behöver inte kunna komma in hur som helst hos mamma och pappa.
För hon har ett eget hem på internatet.

Har du bott pa internat som tonaring? Det har jag, och det är definitivt inget hem. Du far inte ga utanför omradet, du far inte äta när du vill, du far inte sova när du vill, du far inte ha pa dig dina egna kläder. Vi hade tva timmar om dagen där vi fick göra "vad vi ville" - men vi fick inte ga utanför skolgarden. Resten av tiden är det nagon som talar om för dig vad du ska göra och hur du ska göra det.

Sa nagot hem är det minst av allt, det är en anstalt. Precis som ett fängelse eller ett sjukhus inte är nagot hem. Givetvis finns det människor som blir institutionaliserade och inte klarar av ett normalt liv ute i samhället, utan bara känner sig hemma pa anstalten, men det är ju inte vad man strävar efter med en ung människa.

Just när man bor pa internat sa behöver man faktiskt känna att det finns nanstans där man alltid är välkommen, att det finns ett hem som star öppet, med vuxna som inte behöver fa betalt för att bry sig (på en internatskola finns av naturliga skäl inga sadana människor - de enda vuxna som finns är de som jobbar där).

Om dottern inte kan sköta sig hemma sa är det väl det man ska lösa genom att prata med varandra, inte genom att låsa henne ute.

Men hon är inte vräkt.
Hon får bara inte vara hemma ensammen.
Som med barn som är för små för det.

Barn som är för små brukar man se till att de far en barnvakt. Man löser väl (förhoppningsvis) inte saken genom att låta dem vänta i trädgården tills någon av föräldrarna kommer hem? :crazy:

Det låter ärligt talat fruktansvärt. Visst, när jag var liten hade jag ingen nyckel, och var sällan ensam hemma, men det var ju för att jag inte skulle behöva vara ensam, inte för att jag inte fick vara i huset. Vad föreslar du att att barn ska göra på eftermiddagen innan föräldrarna kommer hem från jobbet, sitta framför dören och vänta på att få komma in?:crazy:

Barn och ungdomar är också människor - när det gäller en vuxen så tycker man ju normalt att det är hemskt när folk är hemlösa. Det är inte roligare att vara hemlös bara för att man är liten. Eller tvingas driva runt på stan för att man inte får vara hemma.

Det är bara töser på skolan, och de har stenkoll på dem. Man kommer varken in eller ut i veckorna så om hon inte haft ormgrop med sina tjejkompisar så har hon inte haft sex där. Sen är hon rätt så omogen för övrigt också så jag är rätt säker på att mamman har rätt i oskulsfrågan.

Jag har gått på en sådan engelsk (tror inte det är så stor skillnad mot en irländsk) internatskola, och min erfarenhet var att de flickor som vuxit upp där hade otroligt dåligt omdöme och förmåga att ta eget ansvar. På en sån skola behöver du nämligen inte göra det, eftersom det finns regler och nån som säger åt dig hela tiden. När mina klasskompisar (som då var i samma ålder som den här tjejen) väl fick lite frihet så var de helt omdömeslösa, provade droger, söp, klädde sig som jag-vet-inte-vad, skötte inte skolan. De var helt enkelt inte vana vid att ta eget ansvar.

För övrigt var det också en all-girls-school, och icke en chans att det nagonsin pippades där. Vi bodde på tredje våningen, och enda ingången som var öppen kvällstid gick genom rektorns bostad. Jag såg aldrig en kille på skolan öht, än mindrre att någon skulle ha kunnat ha sex där. Därmed inte sagt att tjejerna var oskulder, men det var på loven i så fall. Unde terminerna, när vi var inlåsta - absolut inte.

Så det kan faktiskt ligga väldigt mycket i hennes uppfostran också, i Sverige lär man sig mycket tidigare att ta eget ansvar för läxläsning etc

Senast ändrad:

Problemet med den här tjejen är ju att hon medvetet slinker undan och väntat ut sin pappa så att hon kan vara ensam hemma. Hon har inte ringt och bett att få komma hem bara för att få höra att hon inte får komma hem. Hon har inte varit tvungen att vänta i trädgården på att någon ska komma hem och öppna.

Hon har medvetet "myglat" sig in när pappan var borta trots att hon visste att hon inte hade det förtroendet, att vara ensam hemma. Det handlar inte om att hon blir nekad att vara i sina hem när hon vill komma hem för det har hon såvitt vi vet inte blivit.

Kan man inte hantera ansvaret att vara ensam hemma ska man inte vara ensam hemma. Här har föräldrarna löst det så att flickan bor på internet under veckorna och på helgerna är hon hemma (med någon av föräldrarna). De har mao. fixat "barnvakt" till henne under veckorna. Tjejen försöker dock komma undan genom att ljuga.

Barn och ungdommar har rätt till ett hem. Alltid. Även då ingen annan har tid att vara där.
Visst.
Men de har inte rätt att vara där ensamma om de inte kan klara utav det.
Barn som går på fritids får inte gå hem själva innan deras föräldrar kommer och hämtar dem.
Så de har inte alls rätt att vara i sitt tomma hem när mamma och pappa jobbar.

Denna flicka är på den nivån att hon inte kan vara betrodd att "gå hem själv".
Utan får vänta tills att någon kan vara hemma med henne.

Man kan inte låta barn vara hemma ensamma om de inte kan klara utav det.

Nej men min mamma har.
Och efter hennes berättelser så skulle jag aldrig skicka något barn på internat någonsin.
Men det är en annan diskussion.

Jag antar dock att ni inte alls fick avvika från internatet för att göra spontana hemresor utan att föräldrarna var vidtalade?
För det är vad den här tjejjen har gjort.

Barn som är för små brukar man se till att de far en barnvakt.
Den här flickan har barnvakt - på sitt internat.

Vad föreslar du att att barn ska göra på eftermiddagen innan föräldrarna kommer hem från jobbet,...
Stanna kvar där föräldrarna har ordnat omsorg för dem.
På fritids, hos barnvakten eller, som i detta fallet, på sitt internat.

Hon är inte utkastad på gatan eller till att driva runt utan någonstans att ta vägen.
Hon är placerad på internat.

Och hon är alltid välkommen hem när det finns någon hemma som kan ta hand om henne.
Men inte till att använda vare sig mammas eller pappas hem för att ha föräldrafritt och leva rövare.

Knapplån

Jag blir så ledsen när jag läser den här tråden.
Det är väl självklart att tösen smyger med vad hon gör! hon har ju aldrig fått chansen att visa att hon kan ta hand om sig själv utan blivit skickad på internat.

Nu vet jag inte hur normalt det är på Irland att skicka bort sina barn men aldrig i h***te att jag skulle skicka något av mina barn till ett ställe som inte alls förbereder dem på vad livet är.

Jag har aldrig hört någon med självinsikt som kunnat säga att det var bra för dem med internat, när kan man ha en normal relation med ett barn som bara är hemma några timmar i månaden?
När får barnen tryggheten att våga tänja på gränserna?
När vågar man bryta sig loss från föräldrarna med allt vad det innebär om man inte ens träffar dem varje dag?
När föräldrarna redan har valt att bryta genom att skicka iväg dem?

Att växa upp är en smärtsam process, en process där man behöver någon som står pall och som alltid älskar en villkorslöst, som man vet finns för en oavsett när, hur och var.

Jag kan förstå tösen fullkomligt att hon ljuger och smyger, när ska hon annars kunna utforska den riktiga världen som hennes föräldrar förvägrar henne genom att förvara henne på en instution?

Visst har de ordnat att hon ska bo någonstans, men är det rätt ställe att förvara en människa på som behöver sina föräldrar? För det är dem och deras kärlek och omtanke hon behöver, inte någon som är anställd.

TinyWiny/ utkastad som 13 åring för att jag avslöjade föräldrarnas fina välputsade fasad.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 813
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 635
Relationer Ååååh. Sliter mitt hår av frustration. Behöver råd utifrån, från oberoende personer som inte känner varken mig eller min pojkvän...
2
Svar
28
· Visningar
5 746
Senast: Got2Be
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar