Åh lögnaktiga bonusbarn!

Sv: Åh lögnaktiga bonusbarn!

Enya, jag citerar inte hela ditt inlägg men: :bow::bow: Du är klok som en bok! Jag håller med till 100%

Jag kan bara hålla med Sastra, du är så klok Enya! Och skriver lugnt och sakligt utan att anklaga någon. Jag ska läsa igen och försöka komma ihåg. Kanske är det inte en dum idé att vi gör nåt ihop, jag och bonusen. Eller varför inte jag, mamman och bonusen? Stärka lite band på en shoppingtrip kanske :D

Jag har inte träffat henne idag, de blev hämtade på internatet av killen med bil och har inte kommit hem än.

I_U, jag vet inte vart hon skulle varit på söndagskvällen eftersom jag inte träffat henne på hela helgen. Hon var ute och åkte bil med sina kompisar.

Ja det kan ju vara bra om hon inte blir vare sig gravid eller får någon könsjukdom.
Kondomer är förbjudna inom Katolska kyrkan.
Jag vet då ingen på Irland som inte använder kondom för att katolska kyrkan sagt att man inte ska använda preventivmedel. Så att dra in sådana gamla förlegade synsätt är lite absurt. Det är 2008 nu, så även på Irland!! De bor inte i någon stenåldersmiljö där de inte tänker själva utan följer kyrkans lagar i varje detalj. Visst går många i kyrkan, men det är ju knappast för att de tror, utan för att det är en social grej. Det är väldigt få människor som faktiskt är så troende att de bryr sig om "reglerna".

Men hon måste utbildas. Irland är inget förlegat u-land, men de har verkligen en dålig bild på hur ungdomar ska lära sig någonting om sex och samlevnad. Att hon ljuger och inte klarar av att uppföra sig som folk är en ännu större anledning till att se till att hon vet vad det finns att använda och vad som är ok och inte när det kommer till sex! Det blir inte roligt om hon ljuger om och förnekar att hon är gravid när hon är det. Det har varit ett par fall på Irland där ungdomar med neurotiska föräldrar tex fött barn i sin egen säng på sitt rum och sen gömt bebisen i garderoben för att föräldrarna inte skulle få reda på det. Eller där föräldrarna är så inne på att ungdomarna är oskulder att de inte kan förstå varför dotterns mage växer och hon spyr på morgonen. Det är galet illa när ungdomar till sådana föräldrar får klamydia eller någon annan sjukdom som enkelt går att bota inte säger någonting till någon eftersom de vet att de har gjort någonting de inte fått göra och istället går med sjukdomen tills de blir sterila eller får andra men. Som vettig vuxen som inser att ungdomar är ungdomar oavsett vart de bor måste man se till de är såpass utbildade att de inte skadar sig själva eller andra!

Jag kan bara hålla med Sastra, du är så klok Enya! Och skriver lugnt och sakligt utan att anklaga någon. Jag ska läsa igen och försöka komma ihåg. Kanske är det inte en dum idé att vi gör nåt ihop, jag och bonusen. Eller varför inte jag, mamman och bonusen? Stärka lite band på en shoppingtrip kanske :D

Jag har inte träffat henne idag, de blev hämtade på internatet av killen med bil och har inte kommit hem än.

I_U, jag vet inte vart hon skulle varit på söndagskvällen eftersom jag inte träffat henne på hela helgen. Hon var ute och åkte bil med sina kompisar.

Tack till dig också, vindvissla!
Jag funderade när jag stod och diskade över hur jag skulle skriva för att få ner det jag menade och kände i skrift, ibland är det svårt att förklara hur man menar utan att snurra in sig. Jag är glad att du inte tog det som kritik, det var det inte menat som, utan mer som en liten tankeväckare. Att man kan se det här på olika sätt och inte enbart ur nyckel och internatfrågornas håll.

Att hitta på något med bonusen är absolut värt att testa tycker jag. Se henne som just en bonus. I den ålder är väl nästan alla mer eller mindre i ett inre kaos, men när man kommit ur det där kaoset så kan man ha en djup relation, om man bara har stått ut med kaoset.

Jag hoppas att du och bonusen får en sådan relation!! :)

Hon bor på internat och är 17år - nästan vuxen.
Så hon behöver inte kunna komma in hur som helst hos mamma och pappa.
För hon har ett eget hem på internatet.

Jag tycker det är konstigt att man ser iinternatet som hemmet. Att säga att mammans eller pappans bostad inte är hemmet utan att det är internatet som är hemmet låter hemskt i mina öron. Om mina föräldrar resonerat så när jag var 17 så är risken stor att de aldrig fått se mig.

KL
Jag har bott på 4 internat - under gymnasietiden, som 20-åring, som 22-åring och som 30-åring.
Låt mig säga det såhär - dom som knullar och super på internat skulle ha gjort det utan internat.
Och då har jag ju erfarenheten att både levt som tonåring i det och som vuxen och sett tonåringarna leva internatliv.

Vindvissla - Om det hade varit någon annan än din plastdotter - hade du då reagerat annorlunda? Jag hade blivit flytokig om säg en kompis till mig som iochförsig hade mitt förtroende att gå in mitt hus klampade in i mitt sovrum osv.
Sluta behandla henne som "NÅGOT UNDERLIGT" - behandla henne som en medmänniska - någon man kan prata med, skratta med och bli arg på.
Enyas tips var jättebra. Lär känna tösen.

Men hon är inte "hemlös" om hon inte får komma in i mammas och pappas hem när de står tomma.
Hennes boende är ordnat på internatet.
Och om jag förstå det hela rätt så skall hon stanna där och sköta sin skola.

En 17-åring är nästan vuxen och skall absolut kunna klara av att bo på annat ställe än hos mamma och pappa.

Av din beskrivning så får jag känslan att det är en generationsväxling på gång.
Sådär var det i Sverige för 50år sedan.
Då abort fortfarande var förbjudet.

Nu 2008 så är världen och även Sverige betydligt mer pryda än på 70-talet när jag var tonåring.
Så jag tycker liksom att det går baklänges jag.

En liten utbildning i vad som Lilla Fröken kan råka ut för vore nog på sin plats.
Och en Syndig Svenska verkar väl bra för uppgiften.
Då modern verkar vara så som jag uppfattar Irländare vad gäller sex och tonåringar.
Men jag var där senast för 14år sedan och det är ju ett tag.

Av din beskrivning så får jag känslan att det är en generationsväxling på gång.
Den har nog varit igång sedan 10-15 år tillbaka. När jag var där första gången för dryga 10 år sedan var det redan i full gång. Sen har ju MASSOR med irländare bott i USA i perioder i livet, då de fortfarande får green cards utan problem.....eller skiter i det och jobbar olagligt. Jag har massor med irländska kompisar som så fort de var utbildade flyttade till New York eller Boston och bodde där i 3-4 år innan de flyttade tillbaka till Irland. Deras föräldrar är kanske lite mer konservativa, men även föräldrarna har varit i USA och jobbat för det mesta. Och vi är ju i 30-40 års åldern nu, så vi är ju inte purunga heller precis. Visst är det så att det finns konservativa på Irland, precis som det finns konservativa i Sverige. Men de konservativa på Irland har kyrkan bakom sig vilket gör att de för mer väsen. Och sen ska det tilläggas att ju "lägre" samhällsklass man tillhör, ju mer konservativ rent religiöst är man på Irland. Och då följer ju även sex-grejen. Ju mer arbetare, ju mer konservativ liksom.

En liten utbildning i vad som Lilla Fröken kan råka ut för vore nog på sin plats.
Inte bara på sin plats, utan nödvändigt för att det ska gå bra för henne i framtiden. Tyvärr har jag sett flera fall av neurotiska eller konservativa föräldrar som i all välmening sätter käppar i hjulen på sina barn genom att neka dem rätt utbildning. Det slår fel sen när frihet kommer! Och det är verkligen inte bara på Irland det händer, utan även här i Sverige.

Jag tycker det är konstigt att man ser iinternatet som hemmet. Att säga att mammans eller pappans bostad inte är hemmet utan att det är internatet som är hemmet låter hemskt i mina öron. Om mina föräldrar resonerat så när jag var 17 så är risken stor att de aldrig fått se mig.

:bow:
Håller med dig. Verkligen.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 813
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 635
Relationer Ååååh. Sliter mitt hår av frustration. Behöver råd utifrån, från oberoende personer som inte känner varken mig eller min pojkvän...
2
Svar
28
· Visningar
5 746
Senast: Got2Be
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar