Åh lögnaktiga bonusbarn!

Sv: Åh lögnaktiga bonusbarn!

Var inte det lite å ta i? Att bete sig idiotiskt mot sina barn? Vad mamman väljer att göra är inte min ensak och inget jag kan lägga mig i. Vi bor i ett katolskt land där sex fortfarande är skam och tabu. Eftersom dottern missbrukat nyckelinnehav tidigare och även missbrukat andra förtroenden och ljugit för sin mor många gånger så har hon valt att ha det såhär.

Jag kanske ska förklara också att vi bor ute på landet och det finns ingen möjlighet för dottern att ta sig mellan hus utan hjälp av bil. Så förutom när hennes polare med bil hämtar henne måste hon få skjuts - alltså är nyckelproblemet inte lika stort som det verkar.

Det var min åsikt, som jag står fast vid.

och det handlar fortfarande inte om vad dotten gör, utan om vad ni INTE gör. i min mening. och det handlar inte enbart om mamman, utan även om er. och nej jag tycker inte att det är ett bra sätt att komma åt problemet och jag tycker inte att det verkar vara konstruktivt och hjälpande. Nyckel handlar i min värld om respekt - självklart ska man ha en nyckel till sitt hem, oavsett funktionalitet. till sitt HEM har man en nyckel.

Vill du bli av med nycklen till ditt hem? nej skulle du säga och skylla på funktionella saker som man säkert kan ordna med ändå. Men hur skulle du MÅ utav det? hur respekterade skulle du känna dig ? omtyckt? förnedrad ? skulle du känna att det var DITT hem som du respekterade och vårdade när du väl "fick" vara där?

Om ett barn inte klarar av ansvaret att vara ensam hemma och har missbrukat förtroendet tidigare, varför ska h*n ha egen nyckel hem? Klarar man inte av att vara ensam hemma ska man inte vara ensam hemma och då finns inget behov av en egen nyckel.

Jag hade aldrig egen nyckel till min pappa och inte tog jag skada av det. Jag bodde inte där annat än under vissa helger och då när han var hemma. Vad skulle jag med en egen nyckel till? Meningen var inte att jag skulle vara hos honom ensam utan att jag skulle vara där med honom (och resten av familjen).

men va? får man rota hur som helst bara för att man är sprängkåt och vill börja köra på i sin farsa säng?

jo, vi har nog väldigt olika syn på vad som är privat och inte.

Har jag fattat det hela rätt, hon har ingen nyckel till varken sin mamma eller sin pappa? Varför detta? Jag hade blivit väldigt ledsen om jag inte hade fått komma hem.

Har jag fattat det hela rätt, hon har ingen nyckel till varken sin mamma eller sin pappa? Varför detta? Jag hade blivit väldigt ledsen om jag inte hade fått komma hem.

Att man inte har egen nyckel till huset är inte detsamma som att man inte får komma hem. Det tyder dock på att föräldrarna inte anser att barnet ska vara ensam hemma och det kan finnas många goda skäl till det.

-kl-
Jag tycker det låter förskräckligt att som tonåring inte ha tillträde till sina hem när man så önskar. Sen kvarstår naturligtvis problemet, att hon inte respekterar de gränser som finns.
Men kan man inte minimera riskerna i hemmet? Låsa de utrymmen hon inte får tillträde till. Lägga undan pengar och annat man är rädd om, mm.

Det finns mig veterligen inget sätt för en läkare att avgöra vem som är oskuld eller ej.

Kulturskillnader är en sak. Men en 17-åring behöver också vuxna som bryr sig om. Jag förstår att du är arg för att hon rotat bland era privata saker, men det låter litegrann som om ni mest tycker att hon är till besvär och längtar efter den dag hon försvinner iväg på sin utbildning. Självklart känner en 17-åring av det, om det nu är så.

Jag tolkar det som om du är väldigt indignerad över att hon ljuger och lägger skulden på dig. Men jag tror inte att det är personligt egentligen. Du är vuxen och hon är ett barn, så du är the bigger person.

Om hon känner sig misstrodd och oönskad är det nog roten till det onda och där man borde sätta in insatser snarare än att koncentrera sig på de enskilda konsekvenserna.

Fast fan, jag förstår att det är svårt i praktiken.

Tjejjen beter sig som ett småbarn - och sådana har inte egen nyckel hem.
De skall dessutom stanna på de platser som man har placerat dem på.

I denna flickas fall på det internat där hon bor och går i skola.
Hon bor alltså inte varken hos maman eller hos pappan - hon bor på internat.
Och rent krasst så är hon faktiskt på rymmen därifrån när hon är någon annanstans.

Att inte ha nyckel är inte lika med att "inte få komma hem".
Utan bara att man måste synka sig med resten av familjen innan man åker hem.

Att inte få komma och gå som man behagar utan att det skall vara under kontrollerade former.

Jag tycker det låter förskräckligt att som tonåring inte ha tillträde till sina hem när man så önskar.

Hon bor på internat och är 17år - nästan vuxen.
Så hon behöver inte kunna komma in hur som helst hos mamma och pappa.
För hon har ett eget hem på internatet.

En 17-åring är (eller skall i alla fall vara) stor nog att ta ett vuxet ansvar.
Och det innebär inte att leva rövare i pappas säng eller leta kondomer i hans sovrumslådor.
Faktiskt.

Hon bor på internat och är 17år - nästan vuxen.
Så hon behöver inte kunna komma in hur som helst hos mamma och pappa.
För hon har ett eget hem på internatet.

Men nu är du väl ute och seglar ordentlig I_U?

Även om barnen är på internatskola så är deras hem fortfarande hos föräldrarna(i detta fall hos modern) naturligtvis.

Jag tror att hon har hamnat i litet dåligt sällskap jag.
Och att den där kompisen med bilen liksom sätter press på henne att "fixa ett ställe".
Kanske är det bilägaren med flicka som letat kondomer och nuppat i er säng?

Jag anser att du skulle skällt ut dem alla för räkning när du hittade dem.
Därför att vännerna är ordentigt medskyldiga i denna oreda.

Nej hennes hem i veckorna är internatet och hon har ingen anledning att lämna det så att hon behöver någon egen nyckel någon annanstans.
Detta som det handlar om är Irland och där så är skolkulturen med internat och så på ett annat sätt än det är här i Sverige.
Hon bor på internatet.

Det finns internat även i Sverige men elevernas hem är det likväl inte.
Dock inte sagt att hon ska bete sig som hon gjorde med lögner om vad de gjort hos Vindvissla och hennes far. Sådant löser man genom kommunikation med barnet som förslagsvis är förankrat hos ansvariga vuxna.

Om man beter sig på ett vis som inte fungerar i ett tomt hus.
Så kan man inte ha tillgång till tomma hus.
Och då så stannar man på internatet om man är placerad där av sina föräldrar.
Man kan ju vara placerad där för att det skall finnas vaktande vuxna hela tiden.
Och då så är det inte okej att dra iväg därifrån för att söka upp det hem som för tillfället är tomt.
I det läget så skall man inte ha någon nyckel.
Man är ju inte utslängd utan bostad utan man har en bostad på internatet.

En 17-åring är (eller skall i alla fall vara) stor nog att ta ett vuxet ansvar.
Och det innebär inte att leva rövare i pappas säng eller leta kondomer i hans sovrumslådor.
Faktiskt.

Självklart får hon (och hennes kompisar) inte uppföra sig på det viset. Självklart ska TS bli arg och tillsammans med föräldrarna se till att ett sådant beteende får konsekvenser.

Jag tänkte mest att det kanske finns risk att flickan känner sig oälskad och oönskad om hon bara är välkommen hem till sin pappa på vissa tider och villkor. Då blir det nog en ond cirkel av allt.

Sen känner väl varken du eller jag till alla omständigheter i den här familjen, vad som redan har prövats och inte. I mitt arbete med tonåringar har jag i alla fall märkt att föräldrars/vuxnas inflytande spelar mycket större roll i tonåringars liv än vad föräldrarna själva tror.

Jag tycker i alla fall att det är bra att TS tar situationen på allvar, det är också att bry sig om!

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 813
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 635
Relationer Ååååh. Sliter mitt hår av frustration. Behöver råd utifrån, från oberoende personer som inte känner varken mig eller min pojkvän...
2
Svar
28
· Visningar
5 746
Senast: Got2Be
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ännu en kvinna
  • Motionscykel?