Åh jag vill ha!

MiniLi

Trådstartare
Brukar surfa runt på uppfödarsidor ibland, kolla in hundarna, planerade kullar osv.
Nu har jag verkligen fastnat för en kombination, som föds i vår. De har allt jag söker, JAG VILL HA!!

Men, vi skulle ju inte skaffa ny bebis förrän om ett eller två år.. Camaro är bara två år i sommar.. Hon är ju stabil och har inte så mycket tokigheter för sig, men det sägs ju att man bör vänta längre.
Har planerat att jobba hela sommaren, men.. Har egentligen pengar undanstoppade så att jag kan vara ledig..

Åh hur gör man?
När det dyker upp nåt som ni verkligen gillar - tar ni chansen eller hoppas ni att det dyker upp något lika bra senare?

Sv: Åh jag vill ha!

Jag är lite i samma sits, men har verkligen ingen möjlighet för valp det här året (långa dagar unde praktiken och många resor mellan Sverige-Tyskland). Tråkigt, men så är det. Man vill ju ha tid för valpen också och ge den en trygg start i livet!

Hade det varit så för mig, ja då hade jag fått glömma just den här kombinationen. Men nu har jag ju möjligheterna.. Även om det inte var planerat..

Men så har jag ju Camaro, många säger att man bör vänta länge innan man skaffar hund 2..

Senast ändrad:

det sägs ju att man bör vänta längre.

När det dyker upp nåt som ni verkligen gillar - tar ni chansen eller hoppas ni att det dyker upp något lika bra senare?

1) Gör det?? Jag ser till individerna och mig själv och inte vad "man bör" ;)
2) Jag greppar tillfället!

Pratar man med folk som har andra raser säger de flesta att 2 år är okej, att individen spelar störst roll. Men nästan alla jag pratar med som har samma ras säger att första hunden helst ska vara 3-4 år. En som känner min tiks linjer ganska väl menade att jag förmodligen inte sett hennes värsta fas än..

Men ser jag till min hund så är hon stabil, lydig och problemfri.

Tack för ditt svar!! :laugh:

Jag håller med Gnist här!
Var i samma situation som du för nästan 3 år sedan, min tik jag hade fyllde 2 på våren, uppfödaren planerade en kull efter linjer som jag inte ville säga nej till. Så jag tingade en valp! Har inte ångrat det en sekund!
Det har fungerat hur bra som helst!
Lite mer än ett och ett halvt år senare stormade dessutom en till valp in i flocken och "småungarna" är idag som syskon, de leker de jävlas med varandra tills den ena blir sur, sen leker man lite till och så krachar man utmattade ihop i samma bädd tätt intill varandra och somnar:)
Jag har inte haft några problem trots den lilla åldersskillnaden.
Däremot skulle jag aldrig skaffa två valpar samtidigt men det är bara för att JAG vill kunna koncentrera mig på EN i taget :)
Med andra ord: har du tiden och pengarna så anser JAG att inget hindrar dig:)

Om jag hade tid, möjlighet och pengar... så varför inte ;)?

KL.

Vågar man fråga vad det är för ras:angel:? Samma eller en ny?
:bump:

Känns väldigt bra för min sak att alla hittills har varit positiva. Nu är jag ännu mer övertygad och vill ännu mer :love:

Hur ser ni som har hundar med en del jakt i sig på saken?

Camaro har jag bra koll på, hon sticker inte utan avbryter och kommer på inkallning. 9/10 gånger iallafall.
Men om de är två ganska jämngamla.. Har blivit varnad för att det blir svårare då?

Det är det jag oroar mig mest för, vill så gärna kunna gå med båda lösa - precis som vi gör med Camaro nu.

Senast ändrad:

Min tik var bara 2 år när jag skaffade ny. Hon var stabil precis som du beskriver din, och det har aldrig varit några problem med den nya hunden eller dom två emellan! Kör på säger jag, du kanske aldrig får tillfället igen :)

Hej

Diezel var 1 1/2 år, när Viper flyttade in som 8 veckors valp.

Jag kan ha mina lösa på "säkra platser" där jag ser långt ;), har ju vinthundar.

Och angående inkallning, Viper är tio gånger bättre på det än Diezel, beror väl kanske lite på hur dom är som individer också.

Hur ser ni som har hundar med en del jakt i sig på saken?

:angel:

Alla mina är ju en del jakt i för att uttrycka sig milt och just nu har jag ju ett flertal hundar som är unga + en 5 månadersvalp + att jag ska spara en valp i den här kullen som nu är ca 4 veckor.

För mig är det inga problem, men det är ju olika från person till person givetvis.

Härligt att höra att det har funkat bra för flera av er!

Jag har inte nämnt nåt för sambo än. Han är ju med på att vi ska ha en till men inställd på senare. Får försöka överföra min övertygelse och fashination av kombinationen till honom :angel::D

Nu är jag extremt nyfiken! Berätta mer om kombinationen! :d
PMa om du inte vill lägga ut kennelnamn

Vad det gäller dina funderingar så skulle jag definitivt slå till nu! Min spontana tanke kring att ha hundarna lösa är att ge den nya vappen mycket egentid med dej/er så att ni kan befästa er roll som den som bestämmer och inte Camaro.
Så har iaf min tankar gått kring framtidens planer för en (ev) hund till.

Den största anledningen till att jag inte vill ha för tätt mellan hundarna är för att jag vill hinna meritera en hund innan jag börjar med nästa. Dvs om jag har en unghund så vill jag att den ska ha kommit en bit i klasserna så att jag inte har 2 stycken som ska tränas på vatten, 2 som ska gå anlagsprov, 2 som ska miljötränas osv.

Skulle jag däremot få en knäpp och skaffa typ en vavva så hade jag inte brytt mig när den hade kommit, den hade fått hänga på ska typ på sin höjd ställas ut.

Nu räknar jag ca 3 år innan jag kan skaffa nästa, min valp ska hinna ha SVCH, helst J, gärna SUCH, sen kan jag ta nästa. Nu har jag en valp som jag väntar kan komma när som inom de 3 åren, men den ska inte gå nåt fältprov:)

Den tanken kan jag absolut förstå när man har arbetande hund!
Mina hundar är ju mest tänkta som sällskap och allt vi gör är bara för skojs skull.
:laugh:

Känns det rätt och man har tiden och ekonomin för två hundar så hade jag kört på det! Har själv planerat för hund nummer två om 1-2år men skulle rätt individ dyka upp med all hast är den välkommen också:angel: Kör på:laugh:

Jag säger som Gnist :)

Ålder mellan hundarna struntar jag helt i. Här hemma finns hundar som är 10 år.. 6,5 år.. 4,5 år... 3,5 år... 3 år, 2 år och en på 8 månader :D

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 856
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 912
Senast: geting
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 749
Senast: cirkus
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 980
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka