Åh denna förbannade allemansrätt.

Här är en till som är trött på folk som börjar prata om allemansrätt när man säger till dom att inte gå på vallen.

Någon med ett bra förslag hur man kan lösa problemet med att många inte vet vad som gäller.

Sätta upp inplastade skyltar med info? Brukar det inte finnas såna där informationer som är nedkortade? Kanske skriva "stopp! känslig mark/odlingsmark..här gäller..." + informationen om allemansrätt

Det är heller inte okej att väsnas på din gata utanför ditt sovrumsfönster heller, lika lite som det är det att kliva runt inne i någons trädgård på landet. Ingen av exemplen har något med alemansrätten att göra heller.
Nej, knappt ett enda av klagomålen på andra människor i den här tråden har med allemansrätten att göra.

Det som uttrycks mot andra människor i samband med dessa exempel, tycker jag ändå känns rätt obehagligt. Jobbig människosyn, som jag tycker känns destruktiv för alla berörda. Mig skrämmer den, trots att jag aldrig har picknick på folks gårdsplaner.

Och jo, man får gärna festa på trottoaren nedanför mitt fönster i stan. Jag har heller inget emot det. Det verkar oftast vara rätt roliga ungdomar, tycker jag.

@sjoberga Jag håller med om det mesta du skriver. Tråden visar dock tydligt att även markägare missbrukar sina rättigheter. Inte alls bara allmänheten.

Många av markägarna verkar ju närmast hata sina medmänniskor och verkar snarare önska sig ett eget territorium än att äga mark. Tur att folk i städer klarar av att samsas om utrymmet på ett mindre hatiskt sätt. Markägare i tråden skapar snarast skräck hos mig. Så hatiska människor vill jag helst slippa.

Den här trenden är verkligen obehaglig.
Fast folk i städerna är inte mindre hatiska, tro inte det. Prova att gå in deras trädgårdar och campa på gräsmattan så får du se. Eller att ett gäng husvagnar med tillhörande familjer som inte ens pratar svenska parkeras på hyreshusets innergård. Inte sjutton hade hade hyresgästerna glatt delat med sig av det området. För att inte tala om vad de hade tyckt om du satte dig på deras uteplats och åt upp dina jordgubbar som växte i trädgårdslandet.
Men så förväntas folk på landet tillåta och helst helt utan klaga det minsta utan glatt samsas med allt och alla.

Nej, knappt ett enda av klagomålen på andra människor i den här tråden har med allemansrätten att göra.

Det som uttrycks mot andra människor i samband med dessa exempel, tycker jag ändå känns rätt obehagligt. Jobbig människosyn, som jag tycker känns destruktiv för alla berörda. Mig skrämmer den, trots att jag aldrig har picknick på folks gårdsplaner.

Och jo, man får gärna festa på trottoaren nedanför mitt fönster i stan. Jag har heller inget emot det. Det verkar oftast vara rätt roliga ungdomar, tycker jag.
Det är kanske roligt tills dom börjar förstöra och stjäla. Vi som bor på landet är ju inte undantagna för stölder och det är inte lätt att avgöra vem som råkar gå fel, missbrukar allemansrätten eller tänker plocka med sig lite saker ifrån gården. Men om det händer obehagliga saker så är det bra mycket längre till hjälp i form av polis, brandkår och ambulans.

Varför skulle måste störande eller påträngande beteende från andra accepterat just i stadsdelar då, eller var som?
Borde inte vara någon skillnad på om det är stads eller lantlig miljö..man stör inte andra människor genom att tränga sig in på deras bostadsområden hur som helst..Någon slags fredad miljö måste man ju få ha och troligen om man väljer att bo på landet vill man ha ännu mer sånt, tex längre från grannar etc.
Jag skulle då inte acceptera ett gäng med människor utanför mitt fönster oavsett som lever om eller gör så att jag känner mig bevakad/störd, utan jag skulle nog vänligen be dem placera sig en bit bort.

För mig säger det sig självt i alla fall att jag rör mig inte objuden på tomter eller i närheten av bostadshus och spec inte vägen förbi heller om inte ens är högst nödvändigt för att det absolut inte finns en annan väg och jag måste ta mig förbi för att nå andra sidan och då menar jag måste (plus att jag troligen ursäktar mig för min passage)..inte för att jag är ute och promenerar, men lever om det gör jag inte.

Senast ändrad:
Kl

Jag förstår inte hur det kommer sig att vissa drabbas av allt. Jag har bott på landet och i stan, och jag tycker de flesta visar stor hänsyn.
Beteenden som de i tråden har jag aldrig stött på tror jag.

Fast folk i städerna är inte mindre hatiska, tro inte det. Prova att gå in deras trädgårdar och campa på gräsmattan så får du se. Eller att ett gäng husvagnar med tillhörande familjer som inte ens pratar svenska parkeras på hyreshusets innergård. Inte sjutton hade hade hyresgästerna glatt delat med sig av det området. För att inte tala om vad de hade tyckt om du satte dig på deras uteplats och åt upp dina jordgubbar som växte i trädgårdslandet.
Men så förväntas folk på landet tillåta och helst helt utan klaga det minsta utan glatt samsas med allt och alla.

Jag tror inte heller att folk i städerna är mindre hatiska. Skillnaden är ju dock att i staden, eller i villaförorter, är det i de allra flesta fall väldigt lätt att avgöra vad som är tomtplats och hemfridszon. På landsbygden är gränsdragningen svårare. Ofta har markägarna en helt annan uppfattning om hur stor deras hemfridszon är jämfört med nyttjare av allemansrätten (för att inte tala om Länsstyrelsen).

Att sitta på folks uteplatser eller plocka i folks trädgårdsland har väldigt lite med allemansrätten att göra, och är lika märkligt beteende oavsett om det sker i villaförorten eller på landsbygden.

Jag pratade just med grannen har, som berattade om hur standsborna kom ut hit till landet och gick in I dears stall, "tittade pa" rykt och andra hast grejor som da spreads ut I hela stallet sedan dukade upp Fika utanfor stallet, mindre an 100 meter fran ytterdorren. Och inte en buske som skymde sikten. Inte en enda motor interesserad person skulle fa for sig att ga in I nagons garage I Stan, vare sig dorren ar open eller inte, for att "titta pa" vad de kan ha dar.

Jag pratade just med grannen har, som berattade om hur standsborna kom ut hit till landet och gick in I dears stall, "tittade pa" rykt och andra hast grejor som da spreads ut I hela stallet sedan dukade upp Fika utanfor stallet, mindre an 100 meter fran ytterdorren. Och inte en buske som skymde sikten. Inte en enda motor interesserad person skulle fa for sig att ga in I nagons garage I Stan, vare sig dorren ar open eller inte, for att "titta pa" vad de kan ha dar.
Fast jag har bott på landet och haft häst i massor av stall och har aldrig varit med om det där beteendet. Det finns stall både i och kring alla våra storstäder och där beter man sig inte heller på det sättet. Det låter mycket märkligt.

Men du befinner väl dig där dessa skyltar är legio?
waringsurvivorswillbeshot.jpg

Sätta upp inplastade skyltar med info? Brukar det inte finnas såna där informationer som är nedkortade? Kanske skriva "stopp! känslig mark/odlingsmark..här gäller..." + informationen om allemansrätt

Att sätta upp skyltar var 10m runt åkern blir ju rena nedskräpningen så nä tack.

Tänkte mer i banorna att läsa det i skolan på högstadiet eller liknande.

Jag har haft häst - på landet - stor del av mitt liv och ridit ännu större del av livet. Det du beskriver har jag aldrig varit med om, inte ens på ridskolor.

Jag skulle då inte acceptera ett gäng med människor utanför mitt fönster oavsett som lever om eller gör så att jag känner mig bevakad/störd, utan jag skulle nog vänligen be dem placera sig en bit bort.
Ska jag be krogarna flytta sina uteserveringar, menar du? Hade du gjort det?

Jag har aldrig hört något liknande.

Det är kanske roligt tills dom börjar förstöra och stjäla. Vi som bor på landet är ju inte undantagna för stölder och det är inte lätt att avgöra vem som råkar gå fel, missbrukar allemansrätten eller tänker plocka med sig lite saker ifrån gården. Men om det händer obehagliga saker så är det bra mycket längre till hjälp i form av polis, brandkår och ambulans.
Om jag vore så otrygg där jag bodde, skulle jag flytta.

Fast jag har bott på landet och haft häst i massor av stall och har aldrig varit med om det där beteendet. Det finns stall både i och kring alla våra storstäder och där beter man sig inte heller på det sättet. Det låter mycket märkligt.

Vilken tur du haft som inte haft nagra som helst problem. Bade min granne och svagerskan's granne som har hastar har ofta problem med "sommar gaster" som vandrar in i stall och hagar, flyttar runt "verktyg" i stallet och matar/skrammer hastarna i hagarna.

Men du befinner väl dig där dessa skyltar är legio?
waringsurvivorswillbeshot.jpg

Jag ar pa semseter i Dalarna over sommaren ... jag gissar att en sadan skylt inte kan sattas upp har? ;)

Nå, det har ändå inget med allemansrätten att göra. Tråkigt nog får man ju inte skjuta folk som går in på ens gård i Sverige.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 552
Senast: Liran
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 766
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 099
Senast: Jadzia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar