Masse
Trådstartare
Hos mig är faktiskt så att gå över min mark och min gårdsplan är en omväg, för jag gränsar på två håll till kommunens strövområde, där det till ock med finns utmärkta vandringsleder. Så man kan mycket enkelt följa dessa och gå runt min mark så att säga.Jag vet inte exakt hur det ser ut hos dig eller vilka marker det gäller
Men i överlag så är vissa duktiga på att beträda hagmarker tex som de förvisso har fullt rätt att göra i många fall även..men jag tycker det är totalt onödigt och de skulle lika gärna kunna gå brevid hagen i stället för att ha tillgång till exakt samma närmiljö eller vad man ska säga. Då blir jag också väldigt irriterad och tycker helt klart att allemansrätten borde i vissa avseenden omformateras lite, spec när det går djur på marken och det är sådan miljö att gå utanför stängslet skulle ge samma möjlighet till naturen som i.
Boskapsdjur borde liksom inte vara anledningen till att beträda marken, men i många fall är det rätt uppenbart att det är därför..
Så för mig borde det vara så att markägare inte får begränsa hur mycket som helst men samtidigt för besökare att de också väljer lämpligast ställe och inte stör oavsett om "de får" passera marken.