Åh denna förbannade allemansrätt.

Jag vet inte exakt hur det ser ut hos dig eller vilka marker det gäller :)

Men i överlag så är vissa duktiga på att beträda hagmarker tex som de förvisso har fullt rätt att göra i många fall även..men jag tycker det är totalt onödigt och de skulle lika gärna kunna gå brevid hagen i stället för att ha tillgång till exakt samma närmiljö eller vad man ska säga. Då blir jag också väldigt irriterad och tycker helt klart att allemansrätten borde i vissa avseenden omformateras lite, spec när det går djur på marken och det är sådan miljö att gå utanför stängslet skulle ge samma möjlighet till naturen som i.
Boskapsdjur borde liksom inte vara anledningen till att beträda marken, men i många fall är det rätt uppenbart att det är därför..

Så för mig borde det vara så att markägare inte får begränsa hur mycket som helst men samtidigt för besökare att de också väljer lämpligast ställe och inte stör oavsett om "de får" passera marken.
Hos mig är faktiskt så att gå över min mark och min gårdsplan är en omväg, för jag gränsar på två håll till kommunens strövområde, där det till ock med finns utmärkta vandringsleder. Så man kan mycket enkelt följa dessa och gå runt min mark så att säga.

Om man har djur i hagarna så borde man kunna sätta upp skyltar som varnar för folkilsken häst/tjur/bagge/etc. Det borde ju avskräcka iallafall någon. I övrigt är jag inne på linjen att det skjuts för lite i Sverige. :angel:;)
Jag har djur i hagen och sa det till dom. Men dom gick på egen risk ändå in i hagen och när jag tänker efter undrar jag inte skylten för lösgående tjur sitter kvar också. Vi hade tjur i fjor och har nog inte tagit ner dom.

Hos mig är faktiskt så att gå över min mark och min gårdsplan är en omväg, för jag gränsar på två håll till kommunens strövområde, där det till ock med finns utmärkta vandringsleder. Så man kan mycket enkelt följa dessa och gå runt min mark så att säga.

Då förstår jag din frustration.. Jag tycker tipset om att sätta upp paragrafer samt info om vilken mark de kan /inte kan beträda är en bra idé i det fallet.

Vi var så fräcka ett år faktiskt att vi sätte upp en skylt till en hage"obs, privat mark tillträde förbjudet" även fast vi inte hade rätten till det fullt ut till en hage, men det sket vi i för vissa vägrade låta bli att störa djuren och det var faktiskt rätt effektivt..folk valde att gå utanför/längst med hagen i stället.

Det människor tycks missa är att allemansrätten är lika mycket en skyldighet och ansvar som en rättighet - och inte endast en rättighet.
Samma begreppsförvirring gäller också yttrandefriheten, som också den är lika mycket skyldighet och ansvar "till skydd för annans goda namn och rykte", som rättighet.

Visst är de fel på folk men eftersom folk inte kan "lära" sig är jag som boende på landet väldigt trött på den och skulle inte önska något heller än att vi fick det som det är i stora delar av Europa. Att en markägare verkligen äger sin mark.

Det vore en fantastisk förlust för ett fritt och öppet Sverige om markägare fick rätt att neka människor tillträde. Dessutom borde en sådan ändring betyda att markägare beskattas med 100-200% för sin förstärkta rätt - vilket nog inte alla tycker är världsbäst.

Som i många andra frågor; kunskap är nyckeln. Mer information till folket.

Markägare behöver för övrigt också utbildas i allemansrätt. Till exempel i att om brukandet är kommersiellt eller inte, inte spelar någon som helst roll. Reglerna gäller slitage, skada och störning helt oavsett vem som beträder marken. Där finns STORA missuppfattningar att informera bort - hos markägare.

Det vore en fantastisk förlust för ett fritt och öppet Sverige om markägare fick rätt att neka människor tillträde. Dessutom borde en sådan ändring betyda att markägare beskattas med 100-200% för sin förstärkta rätt - vilket nog inte alla tycker är världsbäst.
Fast i Sverige är det så illa att även om allemansrätten togs bort eller inskränktes så äger du som markägare egentligen bara precis det allra översta lagret. Det som alla har rätt att gå på då. Resten kan vem som helst muta in och börja gräva ut t ex för att leta gas eller guld. Samma om du som markägare skulle hitta det själv är det inte ditt ens då.

Fast i Sverige är det så illa att även om allemansrätten togs bort eller inskränktes så äger du som markägare egentligen bara precis det allra översta lagret. Det som alla har rätt att gå på då. Resten kan vem som helst muta in och börja gräva ut t ex för att leta gas eller guld. Samma om du som markägare skulle hitta det själv är det inte ditt ens då.

Det är liksom inte illa. Utan ett faktum. Det är vad markägaren har betalt för. Samma med tillträdet. Allemansrätten är känd. Det vi behöver göra är att arbeta mot det missbruk som förekommer; och där tror jag kunskap och pilotfall som dras till rätten är rätt väg.

Men så länge missuppfattningarna fortsätter att vara lika stora på markägarsidan, blir det konstiga konflikter, om fel saker. Exempelvis gällande kommersiell verksamhet - som inte har med saken att göra överhuvudtaget.

Vi har satt en skylt med "obehöriga äga ej tillträde" vid vår grind, samt sökt tillstånd för kameraövervakning med tydliga skyltar om att sådan finns.

Kameraövervakningen var dock för att råda bot på skumma bilar som åkte runt på gården mitt i nätterna, men det har fungerat lika bra på människor som tvunget ska gå över gårdsplanen… ;)

Allemansrätten innebär att man får gå på mark som inte är inhägnad. Är det staket runt så räknas det som privat mark.

Man får inte beträda annans tomt, vilket väl kan vara lika med gårdsplan. Man får sätta upp skylt för att förhindra motortrafik på enskild väg. Skogsområde med nysatt trädplantering får man väl heller inte gå i och inte åkermark om markägaren odlar t ex säd eller potatis.

@Migo Helt galet, ilskna kor o bitande hästar är inte att leka med.

Man får inte beträda annans tomt, vilket väl kan vara lika med gårdsplan. Man får sätta upp skylt för att förhindra motortrafik på enskild väg. Skogsområde med nysatt trädplantering får man väl heller inte gå i och inte åkermark om markägaren odlar t ex säd eller potatis.

@Migo Helt galet, ilskna kor o bitande hästar är inte att leka med.

Det stämmer, men bara för att en mark är inhägnad betyder det inte att man inte får vistas där.
(som jag dock i vissa avseenden beroende på mark/läge etc är lite mot eftersom att det sommartid när djuren går på bete kan störas oerhört av de som "måste" vara i hagen i stället för att tex gå runt stängslet för att nå samma ställe, eller röra sig lite längre bort om miljön ändå är lika dan utanför hagen)

Inträde i hagar sker alltid på egen risk.

Men all mark som odlas eller är extra känslig som skogsplantage är sällan involverad i allemansrätten.

Skylt med texten "här slutar vägen, du kliver nu in på min tomt och jag äger rätt att avlägsna dig enligt paragraf x kap. x" ?

Ha ett antal lappar utskrivna med text om allemansrätten att dela ut till personerna som lämnade hjärnan och vettet hemma samt uppsatt på väl valda ställen på vägen?

När du skriver detta kommer jag ihåg hur överjävla jobbigt det var att bo på gård med alla galningar som for omkring, blockerade vägarna med sina bilar och glömde stänga grindarna till hagen i jakt på svamp osv. Pappa var så vansinnig vid något tillfälle att han gjorde en fuling på en som blockat vägen till en av våra hagar så han drog i handbromsen och la i backen och körde fullt ös så leran skvätte ner den blanka bilen. Det var sista gången vägen var blockerad :angel: innan det hade han skällt ut gubben efter noter och gubben frågade försiktigt om han fick plocka svampen, haha. "Det kan jag inte säga nåt om men jag tycker INTE om det!" :o senare generationen gjorde dock besök på gårdsplanen och fick två schäfrar rusande mot sig. Återsågs inte.

Hoppas du får rätt på problemen. Lider med dig!

Om man har djur i hagarna så borde man kunna sätta upp skyltar som varnar för folkilsken häst/tjur/bagge/etc. Det borde ju avskräcka iallafall någon. I övrigt är jag inne på linjen att det skjuts för lite i Sverige. :angel:;)

lite ot

Jag hade "varning för tjur, ingång sker på egen risk" och det hjälpte inte barnfamiljen som tyckte de skulle gå in i hagen med orden "men vi ska bara titta på kalvarna och inte gå nära tjuren".

lite ot

Jag hade "varning för tjur, ingång sker på egen risk" och det hjälpte inte barnfamiljen som tyckte de skulle gå in i hagen med orden "men vi ska bara titta på kalvarna och inte gå nära tjuren".

Vi hade en skylt med "Välkommen in, baggen hjälper dig ut" när vi hade får som gick på en liten ö med körbro från fastlandet. Stor rejäl grind och stor tydlig skylt på svenska, tyska och engelska. Den var supereffektiv.

Vi hade en skylt med "Välkommen in, baggen hjälper dig ut" när vi hade får som gick på en liten ö med körbro från fastlandet. Stor rejäl grind och stor tydlig skylt på svenska, tyska och engelska. Den var supereffektiv.

Hm funkar ena hästen kan både bitas å sparkas, speciellt barn?

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 552
Senast: Liran
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 766
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 099
Senast: Jadzia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar