Åh denna förbannade allemansrätt.

Då på den tiden var djuren även vana vid daglig kontakt med människor, var vana vid att ledas en och en mm. Nuförtiden blir ju djuren mer vilda än tama beroende på att just den sortens kontakt försvunnit mer och mer.
<snip>

Anda hade min mormor och morfar ett par folkilskna kor och tjurar ... under den tid nar de leddes eller gick i flock, man ledde sjallkon, mellan hagar och ladugard dagligen.

<snip>
Jag har lite mark. Folk parkerar på min parkering ibland, när de ska promenera i skogen (delvis min) tex. Vad är problemet? I stan festar de utanför mitt sovrumsfönster. Typ samma sak. Folk finns. Jag tycker det är helt ok. Jag önskar inte att leva i isolat.

Jag undrar om du skulle vara lika forstaende om du inte hade en uttalad parkeringsplats utan att de parkerade i ditt gronsaks land eller hallonhack i stallet? Det ar val mer det scenariot vi diskuterar har?

Ingen har sagt att allemansratten ska upphora, men manga vill att allmanheten inte ska forstora for dem. Om det inte ar tillatet men folk fortfarande forstor med hanvisning till allemans ratten behovs kanske offentlig fortydligande av vad man har ratt att gora.

Jag undrar om du skulle vara lika forstaende om du inte hade en uttalad parkeringsplats utan att de parkerade i ditt gronsaks land eller hallonhack i stallet? Det ar val mer det scenariot vi diskuterar har?

Ingen har sagt att allemansratten ska upphora, men manga vill att allmanheten inte ska forstora for dem. Om det inte ar tillatet men folk fortfarande forstor med hanvisning till allemans ratten behovs kanske offentlig fortydligande av vad man har ratt att gora.

Ja, fast då har det inte med allemansrätten att göra. Och ja, mer kunskap åt medborgare, både brukare och markägare är en del av lösningen som måste till. Samt att vi måste komma åt missbruket på båda sidor, både vad brukar och markägare har rätt och skyldighet till. Själva allemansrätten behöver inte utredas igen (nyss genomfört en stor och dyr sådan).

Allemansrätten är fantastisk. Att kunna rida, gå med hundarna, plocka bär, tälta, uppleva vår vackra natur är en oerhörd förmån. Något vi är så vana vid att vi glömmer bort hur det skulle vara om den rätten inte fanns. Tänk om vi fick ta barnen till en park för att få närkontakt med Moder Natur? Betala entré för att ta ett kvällsdopp?

Men som med allt annat finns det alltid människor som tänjer på gränserna och missbrukar förmånerna. Rätten förutsätter att man tar hänsyn, visar respekt, uppför sig, tar ansvar... det är där det brister och där det behöver styras upp.

Nej nej - vi på landsbygden HATAR människor. Som det äldre paret som åkte förbi igår - vi har allmän väg som delar vår tomt rakt av och det har jag växt upp med och det är oftast helt ok. Dom åkte förbi 6-7 gånger - och körde fort....verkade inte kunna ta någon hänsyn alls till dålig sikt och djur o människor. Tyvärr hann jag aldrig ut. Jag brukar ställa mig precis i vägkanten mitt emot vår brevlåda så dom får köra riiiiktigt saaaakta för att kunna passera. Självklart HATAR jag dom - eller INTE.

Sen har vi motionärerna. Vi har två stora vakthundar - och staket där dom är. Häromdagen hade jag varit till vetrinären med den ena och då hon var lite ovillig att gå ur bilen direkt då hon varit sövd lät jag bakluckan stå öppen och gick ner för att öppna för hönsen - tar två minuter. På vägen tillbaka ser jag två tjejer komma gående.
Jag hejjar och säger att jag ska hålla vovven så hon inte hoppar ur.
Den ena tvärnitar och skriker: -Jag vill inte hälsa på någon hund.
Jag säger; -Nej det behöver du inte heller.
Hon kommenterar då upprört; -Dom brukar skälla när vi går förbi.
Jag svarar; - Ja, dom bor här och är vakthundar som ska larma när någon går på vår tomt.
Hon frågar då i en upprörd ton om dom brukar vara lösa?
Jag vill ju inte ljuga så jag svarar att det händer någon gång ibland men att dom inte går fram till folk. Att det är Sveriges fånigaste hundar som älskar när det kommer någon trots skället var ju inte lönt att förklara.
DÅ får hon syn på en orm på vägen och skriker;- DET ÄR EN ORM DÄR.
Då sa jag helt enkelt; -Ja och han bor också här, sen tog jag min jycke och gick in...
Somliga kanske ska hålla sig i stan.

@honung Självklart ser olika personers sätt att skydda sin integritet olika ut. Men man kan ju också arbeta med sin inställning till sina medmänniskor, istället för att bygga gated communities (enmansvarianten) för att hålla dem borta.

Att folk väljer att bo på landet för att slippa andra människor, ser jag som rätt sorgligt och problematiskt. Jag tror att det mesta blir lättare om man kan leva utifrån något mer positiva drivkrafter.

Det skrämmande för mig är just det att det är andra människor som ses som hot mot sinnesfriden. Jag tror att den inställningen är potentiellt rätt farlig för alla inblandade.

Anda hade min mormor och morfar ett par folkilskna kor och tjurar ... under den tid nar de leddes eller gick i flock, man ledde sjallkon, mellan hagar och ladugard dagligen.

Jag undrar om du skulle vara lika forstaende om du inte hade en uttalad parkeringsplats utan att de parkerade i ditt gronsaks land eller hallonhack i stallet? Det ar val mer det scenariot vi diskuterar har?.
Noga räknat är det snarare på min uppfart. Alternativet är i mitt dike, och det förstår jag att man vill undvika.

Verkar dumt att ha grönsakslandet precis vid vägen med tanke på avgaserna.

Och som sagt, okunskapen om allemansrätten gäller även markägarna.

<snip>
Men som med allt annat finns det alltid människor som tänjer på gränserna och missbrukar förmånerna. Rätten förutsätter att man tar hänsyn, visar respekt, uppför sig, tar ansvar... det är där det brister och där det behöver styras upp.

Och darfor borde det finnas satt att "komma at" de som inte visar hansyn och respect for de som lever pa landet. De som buskor med sina 4-hjulingar eller motorcyklar tillexempel ... eller de som bara vandrar ivag pa tomter, odlad mark eller hagar med djur.

Jag kan ju bara saga att jag skulle bli vansinnig om folk plotsligt stod i min hasthage och matade hastarna med saker de inte tal ...

Att folk väljer att bo på landet för att slippa andra människor, ser jag som rätt sorgligt och problematiskt. Jag tror att det mesta blir lättare om man kan leva utifrån något mer positiva drivkrafter.

Jag har valt att bo på landet för att jag inte vill ha grannar (1km till närmaste hus), det kan lugnt erkännas. För mig är det ett mycket trivsammare boende än det här villakvarteret i stan (som vi bodde i innan). Däremot vill jag inte slippa andra människor - vi välkomnar människor till vår gård i vår verksamhet. Det är i sammanhanget att ha folk som har åsikter om trädgårdsskötsel, sneglande på hur man tvättat bilen, springande ungar på gatan som just jag/vi inte trivs med. Då är det väl tur att det finns många alternativa sätt att bo?

Jag ser inte det som en negativ drivkraft att trivas med mycket natur omkring sitt boende.

Nej. Det är inte en negativ drivkraft. Men andra tycks ha mer negativa drivkrafter än så.

Även i städer finns det ju människor som tex vill bo i gated communities. Även det verkar sällan vila på positiva drivkrafter.

Det skrämmande för mig är just det att det är andra människor som ses som hot mot sinnesfriden.
Vad är det för skrämmande med det? Alla är vi olika vad vi behöver för att trivas. Somliga trivs i lägenhet, på campingar, i kollektiv. Själv behöver jag space. För mig är mitt hem min oas i världen, där jag kan hämta kraft. Jag njuter av avskildheten, privatlivet, avståndet till grannarna, att kunna strosa runt i trädgårn och bara vara.

Det skrämmande för mig är just det att det är andra människor som ses som hot mot sinnesfriden. Jag tror att den inställningen är potentiellt rätt farlig för alla inblandade.

Jag ser det väl knappast som ett hot mot sinnefriden, men jag vill ha folk springandes runt tomten på landet lika lite som jag vill ha främmande folk springandes i mitt trapphus i Stockholm…

Nej. Det är inte en negativ drivkraft. Men andra tycks ha mer negativa drivkrafter än så.

Även i städer finns det ju människor som tex vill bo i gated communities. Även det verkar sällan vila på positiva drivkrafter.

Ibland får man helt enkelt acceptera att människor inte alltid är som du och att man trivs i olika miljöer. Jag bor just nu i kedjehusområde. Jag vill inte ha varken bärplockare, grannar eller andra människor på min tomt och hade varit rosenrasande om någon idiot parkerat på min uppfart som jag betalat för att mina fordon ska stå på precis som att jag inte hade varit ett dugg intresserad av att ha människor på mina åkrar och gårdsplan/tomtmark om jag bott på landet. Jag har även, när jag bodde hemma på mammas gård, talat om för grannarna att jag inte accepterar att de matar mina hästar med massa saker heller pga fånghäst och tävlingshäst. Att de går i hagen är en sak vi inte kunde säga nåt om men jag informerade i samma veva om att ena hästen ogillar barn och har vid olika tillfällen jagat barn (föräldern släppte in barnen i hagen och stod själv kvar utanför). Grannarna höll sig sedan utanför hagen.

Stökiga människor är störande.
Ofta är det de stökiga som åker ut på Landet för att få plats för sitt stök.

Jag vill inte att någon parkerar sin bil bredvid min hästhage för att kunna släppa ut sina hundar lösa till att leka med hästarna.
Det innebär inte att jag hatar människor.
Att ha ett behov att att få vara i fred i sitt hem på sin lediga tid innebär inte heller att man hatar människor.
Inte heller att man själv vill använda sina anlagda parkeringar till sina egna fordon och inbjudna besökare.

Jag ser problemet som att de som kommer ut på Landet och stör inte förstår att även på Landet måste man ta hänsyn till dem som bor där.
Landet är INTE en fristad för Stadsbor att åka till för att låta illa, skräpa ner och vara allmänt i vägen.
Och ja hunden måste vara kopplad på sommaren och nej man får inte köra cross i skogen alls. - Även om det är på Landet.

Här i grannskapet flyttade det in en storstadsbo i ett torp med mark till och började mota med folk och bete sig riktigt illa mot dom som gick i hans skog. Kontentan av deras uppförande blev att ingen drog loss hans traktor när den sjönk på sur-ängen, ingen plogade hans väg när hans andra traktor inte startade, ingen öht. ville ha nåt med dom att göra och efter 3 år var stället till salu igen. Det bor fortfarande storstadsbor där som är som vilka människor som helst, kan samsas och beter sig som man ska och har noll revirtänkande.

Det brukar gå så att vissa straffar ut sig själva i gemenskapen och då blir det riktigt tungt,,,,och dyrt för dom. :devil:

Det beror på at andra människor inte kan uppföra sig.
Om man slapp att bli störd och fick vara ifred när man så önskade så fanns där inget problem.

Men att vilja vara ifred och ha lugn och ro är ingen "ond" egenskap.
Att inte stå ut med andra människor är en problematisk egenskap, både för en själv och för andra. Du visar ju exempel på exakt den svårigheten i tråd efter tråd, så du borde förstå vad jag menar.

Om problemet är att "alla andra är dumma", så är det en bra ide att tänka ett varv till.

Att inte stå ut med andra människor är en problematisk egenskap, både för en själv och för andra. Du visar ju exempel på exakt den svårigheten i tråd efter tråd, så du borde förstå vad jag menar.

Om problemet är att "alla andra är dumma", så är det en bra ide att tänka ett varv till.

Fast bara för att jag inte trivs med att ha andra människor omkring mig hela tiden, betyder det inte att jag har en åsikt om att de är dumma. Inte någon åsikt alls faktiskt om dem, utom att jag just då inte vill träffa dem. Oavsett om det är en sjoberga-klon, HMK, Zlatan på träningsjogg, en smygrasist eller en person som gör intrång på min tomt. Då kan jag minimera sannolikheten att träffa andra människor genom att aktivt välja miljö att bo i och finnas i.

Nej. Jag tänkte inte på dig överhuvudtaget. Du visar dig enbart resonabel och social i sammanhanget, tycker jag. Jag kan ärligt talat inte ens föreställa mig dig beskriva ett problem som "alla andra är dumma".

Du verkar ju också överlag stå ut med människor.

@honung Självklart ser olika personers sätt att skydda sin integritet olika ut. Men man kan ju också arbeta med sin inställning till sina medmänniskor, istället för att bygga gated communities (enmansvarianten) för att hålla dem borta.

Du menar att dessa människor har fel och behöver jobba på sin inställning? Den trodde jag inte skulle komma från dig!

Valet mellan att bo enskilt eller i princip kollektivt är för somliga inte ens ett val. Däremot kan man välja att respektera sina medmänniskor, vare sig de finns i stan eller på landet. Men bosättningsfrågan är knappast relevant egentligen för frågan om allemansrätt, men för att första vinklar på den måste man tydligen koppla in resonemanget om var man bor eller varför inte. Allemansrätten gäller även i stan, men där regleras parker, grusplaner, torg av de lokala allmänna ordningstadgan som då täpper till vad allemansrätten hävdar i glesbygd. Det är heller inte okej att väsnas på din gata utanför ditt sovrumsfönster heller, lika lite som det är det att kliva runt inne i någons trädgård på landet. Ingen av exemplen har något med alemansrätten att göra heller.

Här är en till som är trött på folk som börjar prata om allemansrätt när man säger till dom att inte gå på vallen.

Någon med ett bra förslag hur man kan lösa problemet med att många inte vet vad som gäller.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 552
Senast: Liran
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 766
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 099
Senast: Jadzia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar