Då på den tiden var djuren även vana vid daglig kontakt med människor, var vana vid att ledas en och en mm. Nuförtiden blir ju djuren mer vilda än tama beroende på att just den sortens kontakt försvunnit mer och mer.
<snip>
Anda hade min mormor och morfar ett par folkilskna kor och tjurar ... under den tid nar de leddes eller gick i flock, man ledde sjallkon, mellan hagar och ladugard dagligen.
<snip>
Jag har lite mark. Folk parkerar på min parkering ibland, när de ska promenera i skogen (delvis min) tex. Vad är problemet? I stan festar de utanför mitt sovrumsfönster. Typ samma sak. Folk finns. Jag tycker det är helt ok. Jag önskar inte att leva i isolat.
Jag undrar om du skulle vara lika forstaende om du inte hade en uttalad parkeringsplats utan att de parkerade i ditt gronsaks land eller hallonhack i stallet? Det ar val mer det scenariot vi diskuterar har?
Ingen har sagt att allemansratten ska upphora, men manga vill att allmanheten inte ska forstora for dem. Om det inte ar tillatet men folk fortfarande forstor med hanvisning till allemans ratten behovs kanske offentlig fortydligande av vad man har ratt att gora.