Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Då på den tiden var djuren även vana vid daglig kontakt med människor, var vana vid att ledas en och en mm. Nuförtiden blir ju djuren mer vilda än tama beroende på att just den sortens kontakt försvunnit mer och mer.Att man får gå genom hagar är även en relik från en annan tid, när var man var van med djur, och hade hjärna att hålla sig undan!
Att man får gå genom hagar är även en relik från en annan tid, när var man var van med djur, och hade hjärna att hålla sig undan!
I grund och botten handlar det ju om att få en kick av att kunna mästra andra har jag förstått. Inget som gamla bönder som bott på gårdarna i generationer ägnar sig åt, tack och lov.Många av markägarna verkar ju närmast hata sina medmänniskor och verkar snarare önska sig ett eget territorium än att äga mark.
Trend? Vilken trend - var ser du den??@sjoberga Jag håller med om det mesta du skriver. Tråden visar dock tydligt att även markägare missbrukar sina rättigheter. Inte alls bara allmänheten.
Många av markägarna verkar ju närmast hata sina medmänniskor och verkar snarare önska sig ett eget territorium än att äga mark. Tur att folk i städer klarar av att samsas om utrymmet på ett mindre hatiskt sätt. Markägare i tråden skapar snarast skräck hos mig. Så hatiska människor vill jag helst slippa.
Den här trenden är verkligen obehaglig.
Trend? Vilken trend - var ser du den??
Jag kan förstå och inte förstå. Dels för att jag varit markägare och för att jag bor på landet. Jag har bott i stan också. Flera städer.
Jag har haft människor som parkerat på min gård. Jag hade en vätskekontroll vid mitt garage en gång. Det är inte behagligt.
För mig funkar det ungefär som om någon skulle ha min hall i lägenheten som sin att disponera. Ställa dit leriga skor när jag precis städat och vara fri att äta min mat ur mitt kylskåp. För den som inte haft mark kanske det känns som en korkad jämförelse, men för mig är det inte det.
Jag sköter det som är mitt, gladdes åt det som växte, slet hårt med stängsel och fix till djuren.
Om då nån går och plockar det jag planterat och gödslat så blir jag förbannad. Samma sak om nån ställer en bil mitt på min tomt. För att inte tala om det som förstörs. När snöskotern kört rakt igenom min trädgård och över mina rabatter så kändes det. Ungefär som den som haft inbrott känner det för faktumet att någon rotat runt i det privata.
En bekant har just nu stora bekymmer med att hennes tidigare grusgrop är lekplats för män med crosscyklar. Bekymret är bara att hon rullat ut halm och planterat tusentals skogsplantor, en efter en. Som crossåkarna kör över och sönder. De leker, och för henne är det stora pengar som går till spillo och hon har inte någon stor ekonomi som klarar det.
Hon vill vårda sin skog, återställa det som tidigare generation förstört genom grustäkten (den är sedan länge övergiven).
Är hon hatisk??
Men inget av det där är lagligt. Det är skadegörelse alltihopa. Har knappast med allemansrätt att göra!
Ifrågasättandet - på felaktiga grunder - av allemansrätten och de vidhängande ropen efter inskränkningar och/eller stärkt sk äganderätt. (Och hatiskheten.)Trend? Vilken trend - var ser du den??
Vad är problemet? I stan festar de utanför mitt sovrumsfönster. Typ samma sak. Folk finns. Jag tycker det är helt ok. Jag önskar inte att leva i isolat.
Problemet är att allemansrätten gör det otydligt med vad man får göra och inte får göra.Vad är problemet?