Åh denna förbannade allemansrätt.

Jag har haft häst - på landet - stor del av mitt liv och ridit ännu större del av livet. Det du beskriver har jag aldrig varit med om, inte ens på ridskolor.

Inte jag heller. Och då har jag haft gård riktigt nära stan. Jag har bott på många olika delar av Sverige och inte upplevt det någonstans alls. Kanske har jag haft en otrolig tur.

Att stå ut med människor, har de med att göra, @TomasN. Det var vad jag svarade på en kommentar om. På landet får jag istället stå ut med traktorbuller och gödseldoft från jordbruket. Tror inte det är ondsinta stadsbor som far runt med traktorerna för att jäklas.

Liten fundering då det nämnts i tråden. Hur är det när vägen går igenom en gård?

När jag är ute och tränar (springer eller åker rullskidor) här i västmanland så är det ofta så att de mindre vägarna i princip passerar igenom någons gårdsplan (typ hus på ena sidan och stall/garage/ladugård på andra sidan vägen). Känner mig alltid som en inkräktare och tänker alltid att någon kommer att skälla ut mig :eek: Är det allmänt accepterat att använda dessa vägar?
Hade helst undvikit det såklart men i princip alla mindre vägar härikring har sådana passager. Passerar de dessutom rätt regelbundet, var vecka iaf. Är lite ovan vid detta fenomen, ytterst sällsynt i Luleåtrakten.

Typiskt stadsbor på väg ut till lantstället.
ffff_2516644c.jpg

Om jag vore så otrygg där jag bodde, skulle jag flytta.

Är det mindre inbrott och överfall i stan menar du?

Även om det varit en del inbrott hos grannar senaste halvåret och rymlingar från anstalten som viftat med kniv mot en när man går in i den byggnaden dom glömmer sig i så känner jag mej säkrare här än när jag bodde i stan.

Liten fundering då det nämnts i tråden. Hur är det när vägen går igenom en gård?

När jag är ute och tränar (springer eller åker rullskidor) här i västmanland så är det ofta så att de mindre vägarna i princip passerar igenom någons gårdsplan (typ hus på ena sidan och stall/garage/ladugård på andra sidan vägen). Känner mig alltid som en inkräktare och tänker alltid att någon kommer att skälla ut mig :eek: Är det allmänt accepterat att använda dessa vägar?
Hade helst undvikit det såklart men i princip alla mindre vägar härikring har sådana passager. Passerar de dessutom rätt regelbundet, var vecka iaf. Är lite ovan vid detta fenomen, ytterst sällsynt i Luleåtrakten.
Det regleras väl med servitut och liknande, dvs att om det finns följer med gården en skyldighet att låta folk passera.

Jag skrev om trygghet, alltså känslan. Och om att bo där man KÄNNER SIG trygg. Brottsstatistik är jag inte särskilt intresserad av. Du skrev ju om otrygghet på landet.

Det är ju bättre om det sitter familjen Petersson och fikar helt oförsiktigt på min gårdsplan när rånare Arne dyker upp än om Arne vet att det alltid är tomt för ingen vågar sig hit. Om det nu var trygghet man ville åt är det fantastiskt bra med människor som dyker upp lite random hela tiden....

Det beror väl lite på hur de är belägna? ;) Tex där svägerskan bor så går den allmänna vägen rakt igenom deras gård, men de har en rätt tydlig häck runt sin tomt och så är gårdsplanen på andra sidan vägen. Att någon passerar på vägen är det ingen som lyfter på ögonbrynet på, men om någon däremot ger sig in på gårdsplanen på andra sidan och börjar ta sig upp för den skogsvägen så kollar man lite extra just för att det har dels varit en del som har trott att det har varit en väg som leder någonstans, (den slutar mitt ute på ett gärde ;) ) och dels för att det har varit en del problem med inbrottstjuvar som är ute och rekar.

Det är rätt vanligt att vägen går igenom gårdar, speciellt mindre byvägar, det var ju de man använde när man tog sig från gård till gård och västmanländska gårdar kanske är mer vanligt att man bygger så? Men som sagt, ja det är vanligt här i Västmanland och jag tycker sällan att det är några frågetecken om man är ute på en allmän väg, börjar man passerar stängda bommar som leder in till hus kan det börjar vara mer tveksamt. ;)

Mer allmänt i tråden så är det sällan allemansrätten det är fel på utan det är fel på folk som tror sig ha rätt till saker som de inte har. Det är luddigt ibland och ibland är folk bara dumma i huvudet... Ett exempel från mig är att vi har grus och sandtag och det är våran verksamhet, i en av våra gropar är det tagit under vattenivån och det är numera en liten sjö, men vi arbetar fortfarande där och det är alltså en arbetsplats, men det har hänt både en och två gånger att folk ha försökt få oss att sluta köra sorteringsverket för att det dammar och låter när de försöker bada. När vi sedan förklarar att det är en arbetsplats och att de egentligen inte har något där att göra så har det vid ett par tillfällen hänt att de har försökt hota med polisen. :banghead: Varpå vid säger varsågod, ring gärna och tala om att ni är på en arbetsplats och markägaren och företagaren stör genom att arbeta.... En del fattar, en del ringer verkligen och droppar där efter iväg... :angel::D

Det skrämmande för mig är just det att det är andra människor som ses som hot mot sinnesfriden. Jag tror att den inställningen är potentiellt rätt farlig för alla inblandade.

Det som uttrycks mot andra människor i samband med dessa exempel, tycker jag ändå känns rätt obehagligt. Jobbig människosyn, som jag tycker känns destruktiv för alla berörda. Mig skrämmer den, trots att jag aldrig har picknick på folks gårdsplaner.

Jag skrev om trygghet, alltså känslan. Och om att bo där man KÄNNER SIG trygg.

@Petruska, i den här tråden ger du ett rätt skrämt intryck IRL, medan ditt väsen här på forumet har en betydligt mer offensiv touch.
Dessa divergenser gör mig lite förvånad. Är det så du är egentligen?

@MacGyver utfrysningsmetoden av dumjobbiga grannar funkar prima så länge inte dumgrannen trillar in på en räkmacka på partnerns arv och då blir involverad i ett etablerat företag med egen personal som gör skitgörat på gården. Då kan grannen surt predika om att man inte får rida i dennes skog (som inte är dennes utan dennes partners). Åtminstone är det förbjudet så länge man inte har en flådig status så dumgrannens status höjs ett par meter extra av att ha en som vän...

@Petruska ja, det är klart att du skulle flytta då men varför är det svårt att finna sig i att vissa accepterar läget? Och varför får man inte ha sin tomt och uppfart i fred bara för att man råkar bo på landet utan att man behöver "jobba med sin syn på medmänniskor"?

@Petruska, i den här tråden ger du ett rätt skrämt intryck IRL, medan ditt väsen här på forumet har en betydligt mer offensiv touch.
Dessa divergenser gör mig lite förvånad. Är det så du är egentligen?
Jag tror inte på att man är nåt alls "egentligen".

Människor som pratar om andra människor som hemska, skrämmer mig, ja. Det är dock något jag nästan bara kommer i kontakt med på buke.

Ska jag be krogarna flytta sina uteserveringar, menar du? Hade du gjort det?

Fast det är ju en helt annan sak än att någon står utanför ens fönster, på tomten.
Att man väljer att bo nära offentliga ställen så har man ju valt det och det är inte riktigt samma sak men oavsett så gäller ju samma där att man får inte störa eller leva om för mycket. Krogar har ju fått stänga för att ljudnivån är för hög tex eller att gästerna för oväsen kring sig för mycket.

Har man inte valt det vill man nog ha rätt till en mer fredad miljö ja.

Att sätta upp skyltar var 10m runt åkern blir ju rena nedskräpningen så nä tack.

Tänkte mer i banorna att läsa det i skolan på högstadiet eller liknande.

Kanske inte behövs på så många sätt, jag tycker det var effektivt i alla fall än att man ska stanna och påpeka eller skälla på varenda människa i stället.

Men ja, helt klart borde en sån här viktig sak tas upp i skolan. Tror aldrig jag ens hört om det i skolan faktiskt, har inget minne av det.

Seriöst?
Du tycker inte att det är problemet kan avlägsna sig/att andra människor kanske ska lära sig hyfs, försöka respektera andra (då känner jag väldigt mycket medmänsklighet). Någonstans måste man ju kunna räkna ut "här bor det folk och jag kanske inte ska slicka mig längs husväggen, gå nära byggnader, nära betesdjur eller störa på annat sätt" ??
Varför är skulle det vara svårare för besökare att försöka låta bli att störa, speciellt om man talar om att man vill ha privatliv och lugn och ro?

Tror inte många husägare som lagt ner miljonbelopp på både mark och drömhus håller med och "bara flyttar" sådär utan i första hand ber man nog folk dämpa sig och röra sig längre bort från hus och tomtmark.

Det beror helt på vad det är för väg, är den allmän eller privat?
I vissa fall får markägaren tåla att vägen nyttjas pga vägen är allmän men är den privat, då ska man låta bli att passera om man inte har tillåtelse.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 552
Senast: Liran
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 099
Senast: Jadzia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar