"åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Min nuvarande häst är det bara tre personer som har suttit på i hela hans liv: jag själv, min tränare och en duktig kompis som skrittade av honom en gång när jag hade hoppat. Honom skulle jag aldrig sätta upp vem som helst på. Det skulle vara förenat med livsfara för alla inblandade.

Den förre däremot fick ställa upp på både pojkvänsridning och när hästskötarens fyraåriga lillasyster skulle rida. Med dåvarande pojkvännen galopperande han runt hejdlöst på ridbanan. En smula svartsjuk var han, gammelmannen. :angel: Med hästskötarens lillasyster var han däremot världens snällaste. Hon pratade om det i veckor efter varje gång hon hade fått rida.
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Jag tycker verkligen att det är helt otroligt att det kan vara så olika.

Jag tror ärligt att det inte har varit en enda bekant som frågat mig om den/dens barn/barnbarn/kompis eller dylikt får rida.
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Jag bor på en större gård i skärgården. På sommarna hyr vi ut ett par stugor, några har vi sålt. Men alla dessa människor liksom "bor" på gården. Första sommaren skulle ALLA barn rida, o jag förklarade snällt att det bara finns en häst som inte skulle bocka av dem men den är väldigt stor för dem och de måste fråga ägaren (nordsvensk). Nån unge satt upp o började lipa när hästen inte svängde när hon ville (hästen är alltså inte i mina ögon inriden utan bara snäll nog o nästan lyda), en annan blev bara ledd o var nöjd med det. Nu har en unge blivit mkt bättre så ibland får hon rida en annan häst i stallet som hon tycker om, säg 3 ggr om året. Detta året var dock det hemskaste, för när jag flyttade hit så visste ingen vem jag var, eller att det skulle komma hästar hit. Men nu vet dem, det ringer människor jag aldrig hört talas om, från stan såklart, som är här ute på sin semester eller en vecka här o var, vars barn så gärna vill rida. När de möts av en tystnad lägger de till "självklart kan vi betala"! JAg förklarar ännu en gång att vi har inga nybörjarhästar, jag har noll tid. Så om de ska ersätta mig och hästägaren för den tid vi lägger ner så blir det mkt billigare o säkrare att rida på ridskola. Inget svar de förväntar sig, men det är det svaret de får..
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Jag hoppas du inte är så egoistisk som du framstår i ditt inlägg! Jag blir uppriktigt ledsen när jag läser det! Kan du verkligen inte ge lite av din tid ibland för att låta ett barn få uppleva lyckan av en mjuk hästmule och känslan av att få sitta en stund på en varm hästrygg?!
Alla barn har inte hästintresserade föräldrar och alla barn har inte föräldrar som har råd att låta sina barn gå på ridskola. Det kan vara just den där första kontakten med en varm, mjuk hästrygg som lägger grunden till en livslång kärlek till dessa underbara djur och där en liten kille eller tjej sedan efter mycket tjat får börja på ridskolan!
Om inte farbror Gottfried hade låtit mig sitta på fina, trygga arbetshästens Frejs rygg och borsta hans långa man och svans när jag var 6 år hade jag sannolikt inte haft 5 egna hästar idag. Jag
ger gärna lite av min tid till för att låta en liten kille eller tjej få uppleva samma lyckan och njuta en stund av mina fina hästar!

Jag är både snål och generös... Närå, men svarar rakt av nej när tex vuxna ytligt bekanta anser det helt självklart att få komma och rida bara för att det "skulle vara så mysigt att rida islandshäst" Svarar rakt av JA när bekantas barn vill komma och mysa med min häst och kanske sitta lite på hans trygga rygg, tänk om nån hade låtit mej göra det när jag var liten lixom:love:
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Jag hoppas du inte är så egoistisk som du framstår i ditt inlägg! Jag blir uppriktigt ledsen när jag läser det! Kan du verkligen inte ge lite av din tid ibland för att låta ett barn få uppleva lyckan av en mjuk hästmule och känslan av att få sitta en stund på en varm hästrygg?!
Alla barn har inte hästintresserade föräldrar och alla barn har inte föräldrar som har råd att låta sina barn gå på ridskola. Det kan vara just den där första kontakten med en varm, mjuk hästrygg som lägger grunden till en livslång kärlek till dessa underbara djur och där en liten kille eller tjej sedan efter mycket tjat får börja på ridskolan!
Om inte farbror Gottfried hade låtit mig sitta på fina, trygga arbetshästens Frejs rygg och borsta hans långa man och svans när jag var 6 år hade jag sannolikt inte haft 5 egna hästar idag. Jag
ger gärna lite av min tid till för att låta en liten kille eller tjej få uppleva samma lyckan och njuta en stund av mina fina hästar!

Jag vill inte heller ha barn i mitt stall, egoist skulle jag inte kalla mig för det. Alla tycker inte att barn är intressanta och roliga att umgås med, och de barn som trots allt dykt upp här när jag är för dålig på att säga nej har behövt mycket passning. Just för att deras föräldrar inte är intresserade av djur alls, barnen vill rida men fattar inte skillnaden på en häst och en cykel. Att en häst blir trött, att en häst kan få ont osv det handlar inte om min tid att jag inte vill lära dem hästvett. Det handlar om att jag tycker mer om mina hästar än, mer eller mindre, främmande barn och inte vill att hästarna ska behöva utsättas för hårdhänt och oempatisk behandling under tiden barnen lär sig.

Att en del föräldrar dessutom inte drar sig för att bjuda in sig själva + barn och sedan dumpar barnen på mig medan de dricker kaffe med min man gör mig inte heller gladare. Jag kan inte veta innan vilka barn som är rara och jag kan heller inte gissa vilka föräldrar som tar hela armen när de får ett lillfinger, så nu får alla helt enkelt nej på frågan "kan inte mina barn få komma och rida nån gång".

Att ha islänning var ett tag samma sak som att man hade turridning, jag ha på allvar blivit stoppad av helt okända människor när jag varit ute och ridit. Som undrat om inte de kan få prova lite, för islandshäst kan ju alla rida... Och de flesta kan cykla också, men de ber inte att få låna min cykel när jag kommer cyklandes.

I slutänden handlar det om vad jag vill utsätta mina djur för och 9 gånger av 10 så ser jag gärna att de slipper nybörjare.
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

har en bekant med en liten tjejj på 6 år som älskar hästar. jag har bara hästar över 170 och mest unghästar, inte alls lämpligt. men efter en hel del tjat fick hon styra runt den lugnaste hästen lite i paddocken. som tur väl var överlevde pållan lektionsskänklingarna (hon höll andan länge):o
flickan tyckte som tur väl var att pållan var mkt stor och lite läskig.:D
men mamman tyckte det var super...hon han gå på kappahl och ville även lämna flickan på ridläger här..:devil:
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

*kl*

Min förra häst kunde man i princip sätta upp vem som helst på, så länge de bara skrittade, hon var genomsnäll och var mycket försiktig med sin ryttare oavsett vem som var ryttare. Perfekt nybörjarhäst. Men... Hon hade gångarter som var riktigt bra och gungade som ett skepp i halv storm och det gjorde att det sket sig för nybörjarna redan efter ett par steg i trav, hon stannade ju iofs när hon kände att de tappade balansen, men det var inte kul vare sig för henne eller ryttare om man skulle stanna efter tre-fyra steg i trav, så de fick hålla sig till skritt ändå. Var man för ostadig i galoppen kunde man få känna på lite svårare rörelser som t.ex. byten i varje (ngt hon aldrig blivit lärd utan bara gjorde om man inte hängde med eller hon blev för glad/exalterad).
Min nuvarande är en oerfaren 6-åring som rör sig minst lika bra och är lika snäll, dock är han som sagt oerfaren. Om jag kunde sätta upp vem som helst på den förra får jag vara lite mer eftertänksam med denna pga bristen på erfarenhet och mkt gång.

Till saken hör att jag är handikappryttare, så folk med handikappade barn, vänner eller släktingar tror att det är en lämplig häst för dem också, det faktum att jag ridit i närmare 30 år och tävlat både fälttävlan och hoppning innan är det ingen som tänker på.

Visst stör man sig på att folk tar för givet att det bara är att hoppa upp och rida mot solnedgången som i filmer och dessutom att man som ägare inte rider själv utan gärna leasar ut sin häst gratis till höger och vänster.
 
Senast ändrad:
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

efter att jag läsit detta blir jag lite rädd att fråga, jag har ridit hela mitt liv, och tycker jag rider ganska hysat( 16 år) börjar intressera mig mer för mark arbeten och skulle mer än gärna vilja lära mig hantera unghästar, och vad det innebär. men nu vet jag inte om jag vågar fråga.....
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

efter att jag läsit detta blir jag lite rädd att fråga, jag har ridit hela mitt liv, och tycker jag rider ganska hysat( 16 år) börjar intressera mig mer för mark arbeten och skulle mer än gärna vilja lära mig hantera unghästar, och vad det innebär. men nu vet jag inte om jag vågar fråga.....

Klart du vågar fråga någon om det! Det är ju en helt annan sak och en helt annan tråd :)

Jag kan också passa på att fråga något annat, vad betyder det när folk skriver KL i början på ett meddelande här på bukefalos?
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Klart du vågar fråga någon om det! Det är ju en helt annan sak och en helt annan tråd :)

Jag kan också passa på att fråga något annat, vad betyder det när folk skriver KL i början på ett meddelande här på bukefalos?

Man svarar inte till den personen specifikt utan allmänt.
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Jag vill inte heller ha barn i mitt stall, egoist skulle jag inte kalla mig för det. Alla tycker inte att barn är intressanta och roliga att umgås med, och de barn som trots allt dykt upp här när jag är för dålig på att säga nej har behövt mycket passning. Just för att deras föräldrar inte är intresserade av djur alls, barnen vill rida men fattar inte skillnaden på en häst och en cykel. Att en häst blir trött, att en häst kan få ont osv det handlar inte om min tid att jag inte vill lära dem hästvett. Det handlar om att jag tycker mer om mina hästar än, mer eller mindre, främmande barn och inte vill att hästarna ska behöva utsättas för hårdhänt och oempatisk behandling under tiden barnen lär sig.

Att en del föräldrar dessutom inte drar sig för att bjuda in sig själva + barn och sedan dumpar barnen på mig medan de dricker kaffe med min man gör mig inte heller gladare. Jag kan inte veta innan vilka barn som är rara och jag kan heller inte gissa vilka föräldrar som tar hela armen när de får ett lillfinger, så nu får alla helt enkelt nej på frågan "kan inte mina barn få komma och rida nån gång".

Håller med dig totalt, gillar inte heller att bli pådumpad barn i stallet, då hade jag startat ridskola/lekis.
Hästarna är visserligen snälla men de tröttnar till slut på att bli flyttade på hit och dit och bli dragna omkring i grimma planlöst fram och tillbaka i hagen, man ser hur de blir surare och surare av den konstiga behandlingen och när de börjar lägga öronen bakåt och vända rumpan mot ungen då får man försöka få ungen och mamman att förstå att hästarna behöver vara ifred.
Jag vill faktiskt bestämma själv vad jag vill syssla med på min fritid och det är inte att curla andras barn kan jag erkänna.
Har sommargrannar som tydligen anser de har hittat den perfekta barnpassningen när de är trötta på ungen, då ska de hälsa på hästarna /hunden hemma hos oss i timmar medan de själva ska "göra" något annat.
Att vi kanske också vill göra något vettigt fast vi är hemma det förstår de tydligen inte. I början sa vi ja när de ringde på dörren och ville hälsa på, grannsämjan vill man ju inte förstöra, men nu är vi så otroligt trötta på dem och kommer med alla möjliga undanflykter, men de fortsätter truga på oss sitt barns sällskap. Önskar jag skulle våga ryta ifrån som vissa här i tråden men tyvärr är jag en mes och vill inte bli ovän med grannarna.
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Ni måste sätta ner foten. Det där är inte okej.
En sak att låta barnen rida/pyssla OM föräldrarna är med. Men de kan ju inte dumpa barnen hos er och bara försvinna
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Ja men hur säger man när föräldrarna tydligen inte vill fatta och man inte vill bli ovän med dem :crazy:
De bor nära och barnet kommer bara cyklande när som helst och säger att hennes mamma skulle till stan eller bara att hon hade tråkigt.
Ibland är mamman med och säger att barnet så gärna ville leka med våra hundar och att själv ska hon göra ditt eller datt och
att barnet kan sköta sig själv och gå hem när hon tröttnat på att vara där.
Ungen går sedan som en skugga efter mej timme efter timme och går inte hem fast jag försöker föreslå det många gånger.
"Ridningen" har jag lyckats avstyra för hästen som fungerade som nybörjarhäst är lite knackig i benen och numera avskodd.
Mamman är övertrevlig när hon kommer med barnet så det är svårt att sätta ner foten. Kanske är det en medveten strategi? Nu är det ju vinter så de är inte i huset så ofta men det kommer ju en ny vår och sommar.
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Jag tror att det är en medveten strategi av mamman som utnyttjar att du inte vågar säga nej. Du får helt enkelt säga att du är ledsen men att det inte fungerar för dig att ha barnet där i tid och otid. Kanske kan barnet få komma över någon gång men då måste det bestämmas i förväg och mamman måste ringa dig.

Det finns människor som pressar och pressar tills de får ett nej rakt i ansiktet, medvetna om att alla inte orkar ge dem det. Helst vill de att du hämtar deras barn från skolan, bjuder det på mellis och/eller middag och underhåller barnet dessemellan. Helst ska du anpassa dina aktiviteter till barnets vilja. Betalning eller att återgärda tjänsten är det naturligtvis inte tal om.

Jag brukar vara vänlig och tydlig vilket de flesta uppskattar. Någon enstaka gång kan de ifrågasätta men då kommer jag med en motfråga så att jag inte behöver hamna i försvarsställning.
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

kl

Nu har jag en ilsken häst som inte funkar att låna ut, så jag säger alltid artigt nej oavsett vem som frågar. Det är ingen som fortsatt fråga/tjata efter att ha fått ett rakt besked.

Har aldrig förstått det där med att hästar skulle vara någonslags offentliga karuseller.
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

KL

Jag träffar väldigt många mammor (läs fd ryttare) som blir helt blanka i ögonen bara av att få klappa på en häst och låta sina barn klappa den snälla hästen. Jag bjussar gärna på det. I princip aldrig frågar någon av dessa om ridning, men kanske sår vi någonstans ett frö som får någon att hitta tillbaka till hästeriet. För egen del tycker jag att det känns bra. Skulle aldrig försöka skrämma någon med att hästen är farlig/elak. Han må vara stor/valpig och inte så smart men det finns det ju många tvåbenta som är också.
Vill man inte låta andra klappa/rida ens häst är det väl bara att säga vänligt nej. Och barn (eller vuxna) som inte sköter sig i stallet ber man gå ut därifrån.

Hade lite roligt åt pappan som kom in i stallet 3 gånger samma kväll (med olika (inte helt intresserade) familjemedlemmar) bara för att han var helt såld på att få klappa unghästen på gången. Och unghästen är en social typ och tyckte det var jättemysigt med all uppmärksamhet.
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Skulle man säga att "åh, det var så länge sen jag låg, kan inte jag få låna din pojkvän/flickvän? ;)


Tror ni man skulle kunna göra det, vilken underbar idé. :D



Nu har jag inte fått frågan på många år. Men jag brukade köra "Är du helt grön/ringrostig på detta med ridning, vad bra!! För det är hästen min oxå. Då kan du väl rida den och ta de första smällarna istället för mig." :laugh:
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Jag har shettis som gör det väldigt eftertraktat att små barn ska kunna få rida/åka häst och bara för att de små ponnyerna är söta ska de tydligen vara lika snälla.. Fördelen är att den shettisen som är inriden väljer sina ryttare och visar väldigt tydligt hurvida han gillar ett specifikt barn eller inte. Därför KAN inte alla rida/åka häst, för då hamnar de han inte gillar på backen. Jag har hittat två tjejjer som han gillar väldigt mycket håller mig således till att bara dom två får rida honom.

Jag brukar i stället erbjuda att de kan få åka i vagnen bakom ponnyn och det brukar uppskattas av både barn och vuxna. :)
 
Senast ändrad:
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Jag lät mina förra grannar följa med till stallet med deras äldsta son för flera år sen, numer rider killen på ridskola. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 797
Senast: Juli0a
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 983
Senast: mars
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 076
Senast: Elendil
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 937
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp