Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"
Det jag blir mer och mer trött på är att idag verkar alla ungar få allt servade..
Ingen tycks anstränga sig det minsta längre?
Jag har inga hästvana föräldrar..ingen inom familjen eller ens någon i min släkt annars som är ett dugg intresserade av hästar, jag är helt ensam om att ha häst och ett hästintresse, något som jag slitit hårt för..
Jag och så många fler fick kämpa för att kunna få komma i närheten av en häst ens som liten, spec med helt oinsatta föräldrar..I början var tom ridskola överskattat och dyrt..det kom på tal senare och då var man överlycklig över att få rida 1 dag i veckan! Idag ska tydligen hästen stå färdig, glänsande ren med sadel på så att man bara kan hoppa upp för en liten tur?
När jag började vara i stall som 7-8 åring fick man klättra sig uppåt..man fick börja med att mocka, göra foder, lära sig kring det och sedan borsta en häst, om man hade tur! Det var inte tal om någon ridning överhuvudtaget om man inte hängt med lite i stallet innan..före det skulle man kunna hantera en häst från backen, minst kunna ta den till/från hagen.
Vissa kanske ser på det som ett utnyttjande ..men det gör inte jag. Idag har jag så mycket fördelar av det, främst genom att ta ansvar för djuret och att nöjet kommer i sista hand. Framförallt förstår jag hur mycket tid, pengar och engagemang som måste ligga bakom om man ens ska kunna ha häst..
Så det är inte konstigt idag om någon blir lite anti mot att andras barn ska komma för att få gratisridning tycker jag.