"åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Jag låter gärna barn som vill borsta min gammelhäst. Just för att jag själv som liten hade blivit så glad om jag fått det. Jag har flera gånger önskat mig simplare hästar just av det skälet.

Min ponny är utdömd för lynnesfel för 20 år sen. Han är INTE lämplig att låta härja fritt med barn. Mig är han helt oförarglig med nu mer. Men han har IOM allt han gått igenom mycket försvar i sig. Han kan rent av attackera barn om de lämnas obevakade. Han har gjort det med en vän som tog med sin lilla dotter in i hagen. Alla vet hur han är och altar sig annars. Men hon glömde bort sig IOM att han verkat så bussig länge. Jag kan inte fostra bort det IOM att det inte framkommer då jag är med.

Min andra är unghäst med massor av nerv och energi. Han har levt lite skyddat och kan reagera på ljud. Då kan en unge åka av om den inte leds. Dessutom såldes han billigt IOM att han reste sig och alltid hade gjort. Jag vill inte att det beteendet triggas fram igen. Det är inte befäst nog att han inte gör så nu. Det kommer ta år IOM att det var hans enda sätt att reagera på allt.
IOM att han är så otroligt rörlig och snabb sätter man inte upp vem som helst. De kan ramla av i ett kast.

Jag har ju medvetet köpt två extremfall. Men
Oavsett tycker inte jag man ska vara naiv och lita för mkt på djuren. Det är då olyckor sker. Jag ser hur man leder runt barn på hästen som i förra veckan rååååkade springa omkull matte då han blev rädd - igen. Och det ger mig kalla kårar.
Ska små barn rida ska hästen vara safe. Samma vid borstning. Barn får bara inte skada sig för att vi inte är riskmedvetna!
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

*knapplån*

När vi hade shettisen kom det en eller ett par frågor av den naturen, jag förklarade att de fick absolut komma ut och köra/rida, men då ingick alla sysslor runtomkring. Ärligt och uppriktigt, jag bedriver ingen ridskola och tänker inte serva någon med färdiga hästar. Och inte en enda var intresserad. Inte en enda gång. Nä, var det inte ponnyridning på Skansken, och skulle föräldrarna behöva göra annat än lyfta kaffekoppen och äta kakan - då fick det var så.

Vad gäller vuxenridning har jag inte haft hästar som funkat för den sortens evenemang. Om man inte vill se det som en variant av självmord.
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Jag tycker att det mest är kul att få vara med och bidra till att barn får träffa riktigt snälla hästar. Dom får gärna borsta och pyssla och jag leder dom gärna en sväng också. Jag har vänner som är duktiga på "storhästar" och vill dom hänga med så är det jätteroligt. Kul att vara med när de får prova att rida islandshäst :) Några andra (typ vuxna nybörjare) har faktiskt aldrig frågat.
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Men det kan ju inte vara rimligt att privatpersoner som arbetar hårt för att kunna ha häst sen ska använda sin fritid för att agera gratis ridskola till traktens ungar?
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Men det kan ju inte vara rimligt att privatpersoner som arbetar hårt för att kunna ha häst sen ska använda sin fritid för att agera gratis ridskola till traktens ungar?


Nej det tycker inte jag heller. För mig är det väldigt stort att nu äntligen få egna hästar och då är jag inte så sugen på att börja låna ut dom det första jag gör.

Det första inlägget skrev jag med glimten i ögat men jag anser mig absolut inte skyldig att vem som helst ska få komma till mitt eget hem bara för att det kommer bo hästar där. Men precis som jag skrivit så kommer ju folk jag känner självklart få hälsa på hästarna när dom ända är hos mig osv..Jag VILL ju att något barn då och då ska rida dom så att dom inte tappar bort att bli ridna helt.
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Hänt ibland och jag har inte direkt sagt nej utan det har liksom runnit ut i sanden.. Tyvärr så har jag alldeles för fullspäckat schema för att ha tid med "ponny-ridning" så tillvida att man bokar upp en tid eller dag och då brukar det inte bli av helt enkelt.

Dotterns kompisar har varit med ibland (då de hängt på efter skolan när vi ändå ska iväg) och då har de fått prova sitta på lite när man ändå longerat, eller skritta fram och skritta av eller provat på att få tömköra. Nästan alla dotterns kompisar är dock ridskoleungar och ett par av dem har jag fått skälla ut efter noter då de envisas med att sparka hästen när jag redan hundra gånger sagt att det räcker med att smacka lite. Just de ungarna blev inte uppsläppta igen förrän ett par år senare då de faktiskt kunde ta instruktioner.
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

jag känner igen det där och har fått höra det några gånger, Jag brukar dra till med frasen "javisst men det är krav att föräldrarna också ska rida i samma gångarter som barnet väljer!" då brukar det inte vara särskillt intressant längre och ibland är man till och med otrevlig för att man sagt som man sagt...No big deal.

ibland så har det hänt att jag fått stå mitt kast och låta dom rida då dom uttryckt ett glatt "jamen självklart", jag har inte sett det som något problem och jag hade en väldigt snäll fyrbent herre som tog snällt hand om alla nybörjare.
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Du det hjäper inte att vara vuxen å ha STOR häst...

"Åh har du häst, jag red när jag va yngre, kan inte jag få komma å rida nån gång, det var så länge sen jag red"

Jo jag har ju häst för att ytliga bekanta ska ha nåt att rida på ...
Speciellt tävlingshästar i yngre ålder som är allt annat än nybörjarsäkra...

:rofl::rofl:
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Men det kan ju inte vara rimligt att privatpersoner som arbetar hårt för att kunna ha häst sen ska använda sin fritid för att agera gratis ridskola till traktens ungar?

Så resonerar jag iaf.
Har vart med om det massa gånger som TS skriver. Har aldrig hänt att det blivit av dock, så när jag får höra det går det in i ena örat och ut ur andra :grin:

Men jag är inte intresserad att låna ut min älskade häst till höger och vänster!
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Då jag hade häst och folk tyckte att de såklart får komma och rida, så svarade jag att han inte är någon nybörjarhäst (vilket delvis var sant pga hans känslighet och snabbhet).
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

KL
Förra veckan ringde en bekant, hennes son har åkrar intill vår gård och känner henne sen 30 år.
Hon skulle ha sitt barnbarn, känner även mamman och undrade om dom kunde få komma och klappa hästarna, hon rider på ridskola och är 12 år.
Vet själv i den åldern när kompisarna hade häst men ekonomin tillät inte att jag hade häst, köpte min första när jag var 16 och jobbat ihop till den själv.
Hon kom och var överlycklig för hon fick borsta hästarna och pyssla, tyvärr spöregnade det annars hade hon fått rida en sväng på gamlingen, hade hon behövt hjälp hade jag tagit den andra i grimma annars hade jag självklart ridit med.

Händer inte så ofta men brukar låta barnen rida om jag tycker att det är människor som är insatta i hur hästar fungerar men då är det oftast små barn som man leder runt en tur.

Kräver ju också att man har häst som passar för uppgiften förstås, när jag har haft unghäst så har jag sagt det och ingen har tyckt att det är konstigt!

I somras så fick en tjej som var fem rida och hon hade jättebra balans och var lugn och såg ut som hon var i himlen, en vecka senare kom hennes pappa som inte var med vid ridningen och stannade när jag var i hagen och tackade för att dottern fick rida men nu skulle det ju bli dyrt med ridlektioner:), det var det enda hon pratade om varje vaken sekund, dom undrade på dagis vad som hade hänt!
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Sympatisk inställning! Det är ju precis detta det handlar om!
Inte låna ut hästar till höger och vänster och inte bli utnyttjad, utan om att vara generös och känna glädje i att kunna dela med sig av det man har och kan!

Jag är själv totalt värdelös på och helt ointresserad av både golf och fotboll! Jag är därför oerhört tacksam över att det har funnits personer som har lagt sin fritid på att träna fotboll med mina pojkar när de var små och att de vuxna på golfklubben tagit hand om min golftokiga son, tagit med honom ut på banan, kört honom hem mm.

Då tycker jag inte det är mer än rätt att jag betalar tillbaka genom att låta ngn icke-hästintresserad medmänniskas barn får ha en mysstund med mina hästar när jag så kan!
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Är jag den enda här som inte ser detta som ett problem..? :p

Jag har visserligen inte haft så många förfrågningar (och framförallt inte så klumpiga sådana...), men när min arbetskollega undrade om hon och hennes två döttrar fick komma och hälsa på min häst och kanske åka en runda med vagnen, så svarade jag "självklart". Tjejerna (3 och 5 år gamla) och deras mamma fick sitta i vagnen medan jag gick vid sidan om och tömkörde hästen. Det tog EN dags körning i anspråk av min tid och tjejerna pratade om den fina hästen i flera månader efteråt. Jag tycker det är roligt att kunna göra någon så glad. :)

Jag hade inte heller gillat om någon tog för givet att de kunde komma och rida när de ville bara för att jag har en häst, eller om allt och alla ville rida hela tiden, men nån gång då och då ser inte jag som ett problem.

Har även haft med syrran och hennes barn, pappas arbetskollega och hennes barn samt grannens dotter. Den sistnämnda är lite äldre och fick rida lektion för mig, de andra har nöjt sig med att "åka häst" i paddocken. Ingen har dock hävt ur sig att de vill "med och rida", utan har frågat om de fått följa med till stallet och hälsa på hästen. Sen är det jag som slängt upp dem på hästryggen. ;)

Gillas skarpt:grin:
Behöver väl inte vara så krångligt alls.. Få icke- hästmänniksor har en endaste aning vad våra fyrbenta betyder för oss galningar :rofl:. Om hästen är lämplig och personen som frågar är en nära bekant så ser jag inte varför det skulle vara fräckt eller konstigt alls. Känner man sig utnyttjad eller kränkt på något vis är det väl bra om man klargör det.
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

kl

Jag har bara haft väldigt snälla hästar. Min gamla ponny gick tom ponnyridning på ganska livade "kommunens dag". Han har aldrig slängt av mig eller någon annan, blev väldigt sällan rädd för saker, och var ganska förutsägbar i sitt beteende. Så han fick bekantas barn rida, oftast med ledare, men ibland några steg utan. Jag fanns dock alltid i närheten.

Storhästen hade betydligt mer nerv och var mer "respektingivande". Tror aldrig att något barn ville rida på honom, och jag hade nog inte släppt upp någon heller, just för att jag visste att han kunde sidsteppa och det kan få små barn ur balans. I stallet var han dock en ängel och om något kid ville testa att borsta ett ben var det fritt fram under överseende :).
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Barn som frågat om de får klappa har aldrig fått nej av mig.
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Det har jag.
Jag brukade svara "Visst, jag tar 150:- i timmen i hästhyra.".
Då så upphörde det fort.

Det var ett riktigt bra pris! Ingår instruktör då? :D
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

KL

Nu har jag inte häst och kanske inte kan tänka mig in i situationen på riktigt. Men min tanke är att om det passar just då och det inte ställer till med några problem (och man har en passande häst) så skulle jag inte ha något emot att något barn NÅGONGÅNG kom och red.
Men att de regelbundet skulle göra det skulle inte vara okej med mig.

Även fast det inte går att dra några direkta liknelser med en hund, så vill jag ändå göra jämförelsen.
Om någon vill klappa min hund någon gång så får de gärna göra det. Men skulle de knacka på hemma hos mig i tid och otid, skulle det irritera skiten ur mig.
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Om hästen är lämplig och personen som frågar är en nära bekant så ser jag inte varför det skulle vara fräckt eller konstigt alls.

Men det TS tog upp var ju just när det inte var nära bekanta, utan ytliga.
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Jag säger nej, rakt av. Det finns ett fåtal som får rida mina hästar, och det är min bästa kompis, eller att mina kusiner får "åka häst" litegrann när de kommer och hälsar på. Jag låter inte ens stallägarens barn rida på mina hästar. Blir de sura får de väl bli det då, jag har inte skaffat häst för att andra ska kunna snålrida och slippa betala ridlektioner.
 
Sv: "åh då kan ju mina barn komma och rida hos dig"

Jag tycker det känns som om folk tar till ytterligheter lite.

Inlägget jag skrev överst var ju lite med glimten i ögat. När jag är ute på grusvägarna i framtiden och möter några barn som vill hälsa på hästarna kommer jag självklart inte säga nej, det är inte vad saken handlar om.
Utan hur man på ett sjysst sätt bemöter alla ytligt bekanta som häver ur sig att deras barn bara måååste få rida.
Jag har heller aldrig skrivit att INGA NÅGONSIN kommer att få hälsa på mina pållar, självklart får folk det. Men inte i tid och otid. Som sagt, om alla som hittills sagt att dom vill komma hem till mig när jag fått hem dom så skulle jag få föra ett gediget bokningssystem på vänner och bekantas barn, barnbarn och kompisar som ska komma.



HeleneK Jag tycker absolut din liknelse med hundar funkar!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 031
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 626
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 797
Senast: Juli0a
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 983
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp