AGRIA betänkligheter ang försäkring/avlivning/värde

Sv: AGRIA betänkligheter ang försäkring/avlivning/värde

Upps! du var visst snabbare.. :angel::D

ja har en fallabella som är över fallabella "måttet" han är alltså förstor, så jag fick honom billigt, jag har han försäkrad i beloppet som jag köpte honom för fortfarande, fast "min" hästtandläckare tyckte att jag skulle sälja han för en betydligt större summa då han inte har något bettfel vilket tydligen är väldigt vanligt hos den rasen, är det en merit för att höja försäkringen???

Det beror ju på i vilket värde han står idag och om det finns någon mrknad för en övervuxen ponny. Men det kan ju vara möjligt att han skulle vara värd mer än det du har honom i idag.

Tack tack för svar. Han är en d-ponny 1,47 cm 8 år utbildad la dressyr, banhoppning 60 cm pga av min rädsla samt löshoppad 120 cm. Skulle sälja honom och åkte in till ultuna för besiktning för försäljning och visade sig ha sånna problem att avlivas va enda utvägen. Varken dressyrdommare som utbildad för att dömma LA klasser, samt dressyrtränare, vänner obekanta, varken jag eller någon annan har sett något fel. Hade tänkt sälja honom för 50.000:- och det är var han hade varit värd OM han hade varit frisk.. Tack tack

Fråga till alla:

Om det nu är så att det finns spekulanter som accepterat priset på 50 000, så tillvida att ponnyn går igenom besiktningen. Så måste ju marknadsvärdet anses vara över 35000 innan skadan var upptäckt, även om inköpspriset var 10000?

TS:

Jag hade överklagat deras beslut. Måste ju gå att bevisa att hans marknadsvärde är högre än vad du betalade för honom.

/Camilla

Gud va bra :) Tack för snabba svar! (MissMolly också)
Men jag tänker/kan inte höja, för då har jag inte råd med premien :mad:
Dock är han inte så jättemkt underförsäkrad :laugh:

Senast ändrad:

Kruxet är ju att OM ponnyn gått igenom besiktningen, så hade den gått av försäkra för 50' vid en försäljning. Nu gick ponnyn inte igenom och var köpt för 10' = värdet.

Frågan jag ställer mig är premien.

Betalades för värde 35´ eller värde 10´ ?

För fakturan från Agria skiljer sig ganska mycket i dom olika värdena.

Får man bara för 10´ så ska dom betala tillbaka mellanskillnaden som dom "snott" tycker jag

AM

Hade inte skadorna synts på hästen innnan röntegen? Jag menar, om hästen var till salu måste ni ha trott att hästen var frisk. Hur kan den då bli utdömd direkt vid röntgen för försäljning? :eek:Hade den besvär av skadorna? Nyfiken....

Hur länge har du haft hästen ?

Du kan ju köpt den för 10 000 när den ej var igångsatt ?

Och nu *typ*ett halvår ett år senare så är den både igång och tävlad !

Det som jag är lite fundersam över hur kunde du pruta från 35 000 till 10 000 på ponnyn och vad var det för _fel_ på ponnyn som gjorde att du kunde pruta sååå mycket ???

Mvh Mia

Frågan jag ställer mig är premien.

Betalades för värde 35´ eller värde 10´ ?

För fakturan från Agria skiljer sig ganska mycket i dom olika värdena.

Får man bara för 10´ så ska dom betala tillbaka mellanskillnaden som dom "snott" tycker jag

AM

Rent moraliskt så håller jag med att det borde vara på det sättet att bolaget skulle betala tillbaka den delen av premien. Men juridiskt tror jag att det istället fungerar så att eftersom försäkringstagaren inte uppfyllt sina åtaganden. Det vill säga inte ändrat försäkringen till inköpspriset utan haft den överförsäkrad, så behöver inte bolaget betala tillbaka mellanskillnaden. Att inte ända försäkringen kan till och med klassas som försök till försäkringsbedrägeri.

I det här fallet har ju hästägaren helt klart inte läsigenom villkoren för försäkringen vid övertagandet. Vilket då kan leda till konsekvenser som den här.

Jag håller med dig och Masse, det är fel i bägge fallen, men visste Agria om att hästen var inköpt för 10' när TS övertog försäkringen, eller kom det fram vid utdömningen? Om Agria kände till att hästen var inköpt för 10' och ändå hade den försäkrad för 35' tycker jag det är underligt att de nekar att full ersättning.

Jag har aldrig någonsin haft problem med Agria, men så har jag alltid kört med helt öppna kort och vet villkoren i mina försäkringar, vad som ingår eller inte och jag läser även när det är förändringar i villkoren på årsförfallodagarna. Iaf Agria skickar alltid ut en folder i samband med att man får det nya försäkringsbrevet och det går ju även att läsa på hemsidan vad som gäller. Tycker det är underligt att folk inte kan läsa innantill vad försäkringen gäller för utan sitter och gnäller i efterhand för att de inte får annat än vad de betalar för.

Gnälla kan man göra när man blir felaktigt behandlad, ska man gnälla när man själv inte ids sätta sig in i vad som gäller så får man ju gnälla på sin egen dumhet istället. :idea: Jag har gnällt och bråkat som :devil: med If för att de inte uppfyllde villkoren när jag var med i en trafikolycka, efter några års helvete fick jag till slut vad jag hade rätt till, men det är endast pga att jag orkade bråka och hade läst och förstått villkoren i försäkringen! Aldrig mer IF!

Ombud

Problemet kan ju bli vid missförstånd.
Vi har vid ett flertals tillfällen sett hur galet det kan bli.

Bara som kort exempel. Fölmärren Ican var försäkrad för 350.000 innan hon la tävlingsskorna på hyllan
Ägaren satte henne i avel och hon kom till oss. Ägaren vet ingenting om hästar i övrigt.
Jag frågade hur hon var försäkrad.
-Ahh..det är lungt sa dom.
-Vi sa till ombudet att hon skulle betäckas, så vi sa att försäkringen ska gälla allt som har med fölston att göra.

-Men hade ni samma livvärde?? Frågade jag eftersom jag visste att nu drar premien iväg.

-Ingen aning, sa dom. Ombudet skulle fixa så att om Ican dör får vi ut hennes värde. Och allt som händer vid dräktighet/fölning också.

JAja. Tänkte jag och la allt på hyllan.

Behöver väl inte nämna att Icans fölning skedde på operationsbordet. Och att ungen kom ut i 7 bitar. Stoet var för all framtid förstörd inom aveln. Kanske skulle hon inte ens överleva.

Ican blev helt utdömd inom aveln visade det sig efter dryg månaden. Hon kunde bli ridhäst sa bolaget.
Ägarna fick ersättning för kliniken och 10.000 till.
Dom fick inget för förlorat föl. Dom fick inget i övrigt.
Men dom hade betalt DYR premie.

Jag undrar om samma sak skulle ske om fölmärren hette Giant Diablo eller nåt.

En stor del av ansvaret ska ju igentligen ligga på ombuden.

Och denne ska fråga RÄTT saker.

För åtminstånde i vår bransch så har vi massor med fölstoägare som inget vet/kan.
Dom kan vara allt från revisorer till banktjänstemän.
Dom ska kunna förlita sig på att ombudet vet hur det ska försäkras. Och att inget krångel sker senare.

Tyvärr är det inte så.

Ungar som sjuknar in i Rodokocker..försäkrade i typ "gammel-hingst-variant"

Ston som kastat och HAR fosterförsäkring. Nä..ingen ersättning trots att stoet semineras två månader före fölning...och papper finns på dräktigheten.

Finns det speciell fölförsäkring?? GLÖM DET!!! GLÖM alla annonser ni ser i tidningarna..:mad:

Vaccinationsbölder...gäller inte.
Förra året betalade en ägare hos oss 31000 i klinikavgift för att ungen hade stuckit sig på halsen.
Ungen gick på bete. Och höll på att vaccineras.
Den fick en böld. Av nålen? Av en gren??

Kunde ha varit något annat men här tog bolaget chansen så fort dom fick veta att vi vaccinerade. Ersättning uteblev.

Ju mer jag räknr upp saker, destå mer förbannad blir jag. Så jag skriver inga fler saker..sånt som alltså har överklagats och hamnat inom juridiska väggar..

Försäkringen kanske är för oss ägare, men till största del är den för Bolagen. Annars skulle saker inte stå med så små bokstäver på deras avtal.

Suck vad långt detta inlägg blev. Säg till naffa att va tyst.

AM

Tycker Naffa ska fortsätta hålla munnen öppen! Tycker du skriver mycket som är bra och intressant. :)

Visst har ombuden ett stort ansvar när det ska tecknas nyförsäkringar, inte ens bolagen vinner i slutänden på att få arga kunder som byter bolag, men som försäkringstagare kan man aldrig komma ifrån att det är upp till en själv att sätta sig in i vilken typ av försäkring man behöver så man varken är över- eller underförsäkrad.

Det här förstår jag däremot inte alls.
Ston som kastat och HAR fosterförsäkring. Nä..ingen ersättning trots att stoet semineras två månader före fölning...och papper finns på dräktigheten.
Seminerades två månader före fölning? Varför gör man något sånt? :confused:

Det här förstår jag däremot inte alls. Seminerades två månader före fölning? Varför gör man något sånt? :confused:

:D

KAnske skulle ha skrivit 2 månader före beräknad fölning.
Stoet kastade i 7:e månaden. Seminerades då hon igentligen skulle ha varit på 9:e månadens dräktighet.
OM hon hade haft fölet kvar. Det hade hon ju inte.

Detta påpekades för bolaget.
Som svar var att vi skulle visa upp det döda fölet. Som nåt djur hade snott i hagen.

AM

Då blev det genast mer begripligt. ;)

Låter helt befängt, det ska ju räcka med dräktighetsintyget!

Precis.

Nu för tiden så tar jag hand om hur ägarna ska försäkra sina hästar.
Har ett mycket bra ombud sedan många år tillbaka.

Räcker att jag säger att märren/fölet ska försäkras i X kronor liv och att det ska vara "gamla A1:an"

Inga undantag-inga reservationer-stora bokstäver.

När det gäller andra bolag så lägger jag mig inte i.

Ursäkta TS för att jag svävar ut

AM

Jag tycker att du skall skriva till Agria och förklara varför du menar att hästen har ett värde om 35 000 kronor. Ibland får man ju köpa - i synnerhet när det gäller djur - till ett lägre pris än just marknadsvärdet.

Det finns ett förbud mot att göra vinst i försäkringssammanhang. Juridiskt är en häst en sak, precis som om det vore en stol eller en bil eller något annat föremål som skadats så gör man alltså en värdering av det faktiska värdet och lämnar ersättning därefter. Om din häst alltså var värd 10 000 så har Agria gjort en korrekt bedömning men om den var värd 35 000 men du fick köpa den billigt av ett eller annat skäl så får du ju försöka visa att den faktiskt hade det högre värdet.

Lycka till!

Idag har jag fått ett praktexempel och bevis att bolagen vänder kappan efter vinden och tänker inte ett skit på hästägarna.:mad:

2 års sto e. Pine Chip skadad i en has och kommer inte att kunna tävlas mer. Försäkrad för 300.000. (som TÄVLINGShäst)

Stoet halt och kommer ej att bli bra.

Vad händer?
Jo, bolaget drar av 80.000 på summan och anser att hon kan gå till avel?? Ska t-märkas.

Kommentarer till detta.

Stoet är två år och det tar ytterligare två år innan ev. föl kommer ut.

Ingen vet ens om hon är fertil

Ingen vet om hasen håller för dräktighet

Och ALLA vet att en fölmärr efter Pine Chip inte kostar 80.000 att handla in :mad: Högst hälften eller inte ens det.

Så bolagen gör precis som dom vill. I TS fall så sänker dom priset och i Pine Chippmärrens fall så drar dom av priset för egen fördel.

Detta trots försäkring och detta trots betalda premier.

Usch.

AM

Tack för alla svar, har varit till mkt hjälp. Jag skriver senare och berättar hur allt har gått.. tack än en gång

Jag fick 25tkr av de 50tkr Patsy stod i... Så det kan man inte vara säker på. Dessutom fick jag ju betala nästan ett helt försäkringsår för vi var i början av perioden.

På Neffi så fick jag hela "gamla" livbeloppet trots att hon eg sänktes veckan innan pga ålder (sista besöket där jag SEN fick henne utdömd var däremot på rätt sida tiden sas). Fick tom tillbaka pengar för den delen av maj hon inte varit försäkrad i :)

Försäkringar är lurigt...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 163
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
34 390
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Hej alla bukisar! Nu måste jag fråga om råd då jag inte vet vad jag ska göra. Det är så här att jag fick hem mitt halvblodsto förra året...
2
Svar
39
· Visningar
5 923
Senast: pews1972
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag är ny här på bukefalos men jag måste få be om lite rådgivning från objektiva utomstående. Jag sålde en häst för några månader...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
12 552
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka