AGRIA betänkligheter ang försäkring/avlivning/värde

Sv: AGRIA betänkligheter ang försäkring/avlivning/värde

Här har du nu det riktiga svaret. Du har köpt hästen för ett lägre värde än vad den varit försäkrad för. Du skulle enligt alla regler ha sänkt livvärdet när du tog över försäkringen. Man ska inte få lov att ha hästen försäkrad för mer än inköpspriset om man inte gjort något som höjer värdet på den. För man får inte lov att tjäna pengar på en försäkring vilket du skulle göra om du fick ut 35 000. Det är sådant som om man gör det medvetet kallad för försäkringsbedrägeri och som är en orsak till de höga premierna.

försäkringen flyttades bara över på oss. som sagt skulle jag ha betalat 35.000 men prutade ner. hästen är fortfarande värd 35.000

Efter som du kunde pruta ner den till 10 000 så är den inte värd mer än det. Det är det värde som gäller.
Sedan får man inte enligt villkoren som finns i försäkringen inte försäkra en nyinköpt häst för mer än vad man betalt för den. Det har du ju gjort för du gav ju inte mer än 10 000 så enligt villkoren har du inte heller rätt att ha en försäkring på mer än 10 000 Om du sedan har hästen ett tag och tävlar och utbildar den kan man höja försäkringen när man har meriter att visa på att den är värd mer.

Jag har själv vid ett flertal tillfällen köpt billiga hästar så jag vet att man inte får försäkra eller ha en försäkring för mer än vad man betalt för hästen. Om det händer något som gör att den stiger i värde så är det OK att höja försäkringsvärdet. Ett undantag är växande unghästar som ju ökar i värde av sig själv när de växer.

försäkringen flyttades bara över på oss. som sagt skulle jag ha betalat 35.000 men prutade ner. hästen är fortfarande värd 35.000

Någon annan har redan svarat, men när du betalade 10.000 för ponnyn så skulle du försäkrat för den summan och sedan försäkrat upp ponnyn när den presterat något som motiverar en höjning.

Men försäkringsbolaget ersätter inköpsvärdet, i de fall man inte kan påvisa meriter som föranleder en värdeökning av hästen till ett högre livbelopp.

ja tycker de är ganska logiskt att dom inte betalar ut mer än vad man köpte hästen för.
isåfall skulle alla kunna göra så och tjäna mycket pengar på att få hästarna utdömda.

men de va en väldigt söt ponny och de är ju tråkigt att de blir så, men så är de väl med alla försäkringsbolag tror ja.

Senast ändrad av en moderator:

*KL*
Jag har alltid fått ut det belopp jag har försäkrat hästarna för, även om jag köpt den för mindre. men då har jag också haft hästen ett par år, kan dock säga att de inte haft några speciella meriter... Jag tycker att du ska skriva ett brev till agria och berätta om din utveckling med hästen och varför den var värd 35. 000, det har iaf jag de gånger jag har fått ta bort en häst. Vet inte om det haft betydelse men!
Kan fungera. Vad var det för fel på den föresten? Lycka till!

Hur gammal är hästen? Vid 16 års ålder (för halvblod) sjunker livvärdet med 10% per år (tror jag det är) för att helt försvinna vid en viss ålder (beroende på ras).

Hur gammal är hästen? Vid 16 års ålder (för halvblod) sjunker livvärdet med 10% per år (tror jag det är) för att helt försvinna vid en viss ålder (beroende på ras).

men agria hade väl skrivit i brevet att de bara blev 10 000 pga att hon köpte hästen för de priset.

Om man läser inläggen som skrivits, så står det så här i ett av TS inlägg.

Tack tack för svar. Han är en d-ponny 1,47 cm 8 år utbildad la dressyr, banhoppning 60 cm pga av min rädsla samt löshoppad 120 cm.

sorry -- fredag kväll

Intressant diskussion.

Har själv en häst som jag övertagit försäkringen på, men betalat ca hälften av livvärdet vidköp. Hästen var vid tillfället oinriden, i dåligt skick och inte värd mer än vad jag betalde. Efter 4 skadefria år är hästen i mycket gott skick, men har fortfarande inga tävlingsmeriter att visa upp då jag ej är intresserad av tävling... Mitt försäkringsombud har hela tiden tyckt att jag bör behålla livförsäkringen, men det kanske bara är dumt efterssom hästen ej tävlas och inte kan bevisa några meriter? Jag kanse inte heller får ut mer än köpesumman?

Har försäkringsbolaget rätt att kräva kvitto?

Framförallt kan man ju tycka att det verkar underligt att ombudet verkar för det högre beloppet när det enligt tidigare inlägg inte ens är tillåtet att hålla hästen försäkrad för det. Vill de bara åt premien för den överstigande delen då, eller kan inte de heller reglerna?

*kl*

Men varför avliva en häst för att röntgenbilder säger en sak? jag förutsätter att du inte tänkte sälja en halt/sjuk häst från början alltså har han ju fungerat fram tills nu.

Röntgenbilder säger inte allt.

Intressant diskussion.
Har försäkringsbolaget rätt att kräva kvitto?

Det är så att om hästen ska dömmas ut så får man fylla en blankett. På den finns en ruta där man ska ange inköpspris. Fyller man inte i den ärligt så handlar det om ett klart fall av försäkringsbedrägeri.

Sedan kan man ju helt klart i vissa fall ändå få en värde ökning av hästen utan tävling. Som i ditt fall så var dels hästen i dåligt skick och otränad och del så har du haft den ett antal år. Så i ditt fall tror jag inte att det skulle ifrågasättas om den skulle dömmas ut. Om det inte är ett väldigt högt livvärde på försäkringen.

Även om du tog över försäkringen så är det ändå inköpspriset som du kan få utbetalat, du skulle ha sänkt livvärdes delen till inköpspriset och sedan höjt det när du haft hästen ett tag, när vi köpte vår arab var han inte riden särskilt mycket den senaste tiden, han hade bara stått, vi köpte honom för 19000 och när vi haft honom något år så höjde jag livdelen till 30000 eftersom han då var i betydligt bättre skick än när vi köpte honom.

Tyvärr har agria rätt i det här fallet, inget annat fb hade betalat ut mer än inköpspriset heller.

Felet blev när du tog över försäkringen, kanske glömde du att skriva in köpesumman?

Tråkigt med din häst och tråkigt att det blev en sådan miss i försäkringen.

Du verkar veta mkt om försäkringar. Har börjat fundera på min... Men om man köpte hästen för mer än den är försäkrad för, då borde det väl inte vara något problem? Om jag skulle behöva avliva hästen av någon tråkig anledning så skulle jag iaf vilja ha livbeloppet... Kan tillägga att jag tog över förra ägarens försäkring och inte bytt bolag eller ändrat någonting.

Om du har hästen "underförsäkrad" så är det inga problem att få hela försäkringsbeloppet. Det enda som kan inverka är ju att livvärdet efter en viss ålder på hästen sjunker. Så åldern på hästen skulle vara enda anledningen till att du inte skulle få hela livvärde delen på försäkringen. Men det kommer ju meddelande från bolaget när hästen är så gammal att de börja sänka livvärdet.

Vilken fräck ponny! :love:

Tyvärr är det som flera redan skrivit att du får inte försäkra hästen för mer än inköpspriset..

Fb garderar sig på så vis mot de "hästhandlare" som sätter i system att köpa billigt, döma ut och får en ekonomisk vinning i affären.. :crazy:

Lisa89: Är hästen underförsäkrad så är det inga problem att höja förutsatt att åldern inte begränsar!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 163
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
34 390
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Hej alla bukisar! Nu måste jag fråga om råd då jag inte vet vad jag ska göra. Det är så här att jag fick hem mitt halvblodsto förra året...
2
Svar
39
· Visningar
5 923
Senast: pews1972
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag är ny här på bukefalos men jag måste få be om lite rådgivning från objektiva utomstående. Jag sålde en häst för några månader...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
12 552
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka