Nej alla röntgenfynd påverkar inte hållbarheten såklart.
Men hade du tvistat om dessa fynd när du medvetet valt att inte röntga före köp? Förmodligen inte.
Sen är det även så att köparen i detta fall köpt en äldre hopphäst som gått igenom vetbes ua. Hästen har förmodligen även tävlingsresultat som styrker att den varit frisk och opåverkad av dom lösa benbitarna hos säljaren. Så då känns det som att det är den nya köparen som haft sönder hästen.
Jag hade tvistat där jag hade Grund för det. Jag köpte en fyraåring som visade sig ha kissing spines. Jag reklamerade och yrkade prisavdrag. Säljaren gick med på det och det behövde aldrig bli tvist.
Men jag struntar inte i det jag har laglig rätt till, så jo jag skulle kunna tvista om fynd på oröntgad häst om jag hade grund för att reklamera. Jag idkar inte välgörenhet mot köpare. Däremot tvistar jag inte för att tvista heller. Haft häst jag kunnat häva pga dolt fel och få tillbaka alla pengar jag lagt ut plus köpeskilling. Jag hade lagt ut i runda slängar 100'. Utöver köpesumman som var ca en tredjedel. Jag tog bort hästen (det fanns inget annat att göra, jag försökte allt och lite till). Att jag inte där valde att faktiskt kräva det jag hade all rätt till är för att jag anser att köplagen i vissa lägen slår på tok för hårt mot privatpersoner. Men hade hästen inte kunnat avlivas via försäkringen, så att jag fick tillbaka köpesumman hade jag hävt. Utan att blinka. (Eller jag hade erbjudit en deal, att jag fick köpesumman åter och hästen togs bort. Ägaren hade inte behövt varken ta tillbaka den fysiskt eller ersätta övriga kostnader. Hade säljaren motsatt sig det budet hade jag hävt fullt ut och krävt både omkostnader och köpesumma.)
Lika lite som det finns anledning att försöka traggla och tjafsa när man inte har grund, lika lite anledning finns att idka välgörenhet när man har grund.
Det finns en anledning jag inte vill sälja hästar och om jag gjorde det skulle sitta på pengarna orörda ett bra tag. Den heter köplagen... Som säljare är man som jag ser det skyldig veta vad den innebär och vara beredd på att även om hästen man sålde varit kärnfrisk hos en själv och såvitt man vet var felfri så kan man hamna i en situation där man har en välgrundad hävning pga dolt fel.