Det finns ju andra aspekter med röntgen med. Jag köpte en 12 år gammal häst. Jag röntgade inte. Helt enkelt för att jag på en 12-åring är mest intresserad av att den är igång och hållit för "min" nivå. Att röntga den om den är igång och ua på besiktning riskerar att visa på fynd där betydelsen är oklar men där man får omfattande reservationer på försäkringen.
Så, mot att vilja veta säkert att hästen är kärnfrisk ställer jag risken att bifynd och småfynd som aldrig skulle påverkat hästen gör att den står med dåligt försäkringsskydd.
Så jag ser det inte alls lika kategoriskt som dig. Jag köpte fö min som "glad hobbyhäst", dvs att träna och tävla på lättklassnivå i hopp/dressyr/ft.
Jag har även tidigare köpt (billigare än den här med) häst för samma syfte. Utan att röntga. Den höll fint, men visade sig av en slump ha röntgenförändringar. Som garanterat gett reservationer i försäkringen men aldrig påverkade hästen. Jag har även haft en unghäst som inte röntgades som vid nio års ålder dömdes ut. För något som hade upptäckts och fått mig att helt avstå köp om den röntgats inför köp.
Så, det är inte svartvitt som sagt. Vid minsta indikation röntgar jag däremot men inte de som är tänkta som normala hobbyhästar och går genom fullständig vetbes helt ua. Det är heller inget som brukar krävas rent juridiskt heller, även om man måste ta med några parametrar till (tex ålder, ras osv) för att avgöra vidden av undersökningsplikten.