Agressiv unghingst (NH svar)

Sv: Agressiv unghingst (NH svar)

För att dom inte begriper bättre eller så ids dom helt enkelt inte för det är jobbigare ...Visst finns det korkade lata hästar, men för det mesta så finns det en anledning till varför dom inte beter sig som man vill och det sitter oftast längst ut i "grimskaftet" :angel:

Ja... men varför är folk så laaaata då? *suuuuuuck*
Det är ju iofs lite jobbigare i början, särskilt när man inser hur dum man faktiskt varit mot sin häst :o men sen blir det ju SÅ mycket lättare och roligare :idea: När hästen inte får bannor för att den inte fattar, så börjar den ju försöka igen. De är så oändligt tålmodiga, hästarna. :bow:

Ja... men varför är folk så laaaata då? *suuuuuuck*
Det är ju iofs lite jobbigare i början, särskilt när man inser hur dum man faktiskt varit mot sin häst :o men sen blir det ju SÅ mycket lättare och roligare :idea: När hästen inte får bannor för att den inte fattar, så börjar den ju försöka igen. De är så oändligt tålmodiga, hästarna. :bow:

Jag undrar om det beror på att folk är lata? Jag tror snarare att det beror på bristande kunskaper om hur hästar fungerar.
I övrigt håller jag med dig. Det är nog ytterst sällan som hästen inte vill utan snarare människan som gör på fel sätt.

För att dom inte begriper bättre eller så ids dom helt enkelt inte för det är jobbigare ...Visst finns det korkade lata hästar, men för det mesta så finns det en anledning till varför dom inte beter sig som man vill och det sitter oftast längst ut i "grimskaftet" :angel:

Javisst är det så. Men man får inte ta bort att hästar är mycket olika personligheter och kräver olika mycket av dem som ska hantera dem. Kanske beroende på tidigare erfarenheter men även pga personlighet som kan ha delvis genetiska förklaringar.

Det finns hästar som inte ska hanteras av vem som helst för då kommer det förr eller senare att bli problem... Tillfälligt ska naturligtvis vem som helst kunna hantera en väluppfostrad häst, men om den mindre erfarna får "heltidsvård" om hästen kan det bli poblem.

KL

Okunnighet kan ta sej många uttryck, både som osäkerhet men också som att man tror sej veta och kanske då som någon beskrev utsätter en redan ganska vek och osäker häst för alldeles för hård "fostran":crazy: genom joinups eller vad man nu har för idéer om vad som är bra:cool:

Det finns många sätt att få hästar "svåra".. I att ha hästkunskap ingår att kunna anpassa efter varje häst och se dess personlighet.
Att alltid i tid och otid komma med råd om "lekar" och annat trams, är tex ett sätt att visa okunnighet. Tycker jag.

kl

Är det någon som vet hur det går för TS med dennes häst??

Fast jag tycker jag pratat med dem då.. försökt få dem att tänka att det kanske är något annat som blir fel? Kanske förstår hästen inte? Kanske är den trött i huvudet?
Har bara mötts med konfunderade miner och kanske någon antydning om att jag nog är lite för slapphänt med mina hästar... :mad:

De VILL inte fundera i andra banor känns det som... :(

Det finns många sätt att få hästar "svåra".. I att ha hästkunskap ingår att kunna anpassa efter varje häst och se dess personlighet.
Att alltid i tid och otid komma med råd om "lekar" och annat trams, är tex ett sätt att visa okunnighet. Tycker jag.

Ja, på sätt och vis är det synd att lekarna fått så mycket fokus. Folk vill lära sig "lekarna" och "metoderna", och det är ju ofta tyvärr var som visas upp på clinics osv.

Jag trodde nog också att "lekarna" var något centralt, men när vi började med PNH fick vi börja med att lära oss att läsa hästen och tolka rätt. För det är ju det viktigaste, att kunna se på hästen vad den tycker om saker och ting. Då kan man sedan lätt se om man gör rätt.
Sedan var lekarna bara det första steget mot helt vanliga markarbetesövningar egentligen, typ för att ge olika rörelser enkla namn, grovt uttryckt.

Enligt min ringa lilla erfarenhet så är det inte lekarna som ger människan ledarskapet, utan HUR man leker dem. Så snart hästen märker att man lyssnar på dess signaler, och tolkar rätt, ger utrymme när det behövs och förklarar bättre, så vill hästen gärna ge ledarskapet till sin "nykloka" människa.

Men att bara mekaniskt börja träna övningar, det är nog lika verkningslöst oavsett vilken övning man tjatar in. :grin:

:idea:

Vad bra, fr,ör det är en grej jag hakat upp mig på. att folk ska leka lekar med sina hästar men inte förstår vad dom eg gör. Dom läser böcker o går på clinics, vevar med grimskaftet och helt glömmer bort att det står en HÄST där, den som EGENTLIGEN är boken/läraren/facit...
Om det vore lika viktigt att lära ut att LÄSA hästar som att leka lekar....

..sen kommer trådar som: HJÄÄÄÄLP min häst anfaller mig......konstigt :angel:

:idea:

Vad bra, fr,ör det är en grej jag hakat upp mig på. att folk ska leka lekar med sina hästar men inte förstår vad dom eg gör. Dom läser böcker o går på clinics, vevar med grimskaftet och helt glömmer bort att det står en HÄST där, den som EGENTLIGEN är boken/läraren/facit...
Om det vore lika viktigt att lära ut att LÄSA hästar som att leka lekar....

..sen kommer trådar som: HJÄÄÄÄLP min häst anfaller mig......konstigt :angel:
:bow: som vanligt:rofl:

Skuggi.
Om man rider för en tränare som begär för mkt så måste man stävja det själv. Jag hoppade av en 2-dagars kurs efter en lektion trots tränarens OS-meriter. Hade en helt annan metod än andra likvärdiga. De 550 kr var inte förgäves eftersom jag hade gott samvete för att min andra yngre häst inte blev utsatt för för vad jag kallar dålig ridning. Den hade 2 dagar innan tävlat MSV-Breederskval med godkänt res. Tyckte då att lektionen skulle bli som ett slags straff.

Det kanske finns en förklaring till varför hästen uppför sig på ett visst sätt, utan att den är dum o lat. Ägaren kanske har gjort den okänslig eller vant den att gå på ett felaktigt sätt. Det är då bättre att tränaren sitter upp o känner efter- såvida att det är en mkt rutinerad sdn.

Hmm. Har nu hamnat under ridforum:angel:

Fast jag tycker jag pratat med dem då.. försökt få dem att tänka att det kanske är något annat som blir fel? Kanske förstår hästen inte? Kanske är den trött i huvudet?
Har bara mötts med konfunderade miner och kanske någon antydning om att jag nog är lite för slapphänt med mina hästar... :mad:

De VILL inte fundera i andra banor känns det som... :(

Det är kanske så att de inte orkar. Fast jag tycker din beskrivning här passar mkt bra in på ngn som faktiskt inte förstår vad det handlar om. Men jag håller med dig. Det går nog inte att förklara i ett sådant läge.
Det är ju också så att det alltid i alla sammanhang är de som inte kan så mkt (egentligen ganska lite) om ngt som tycker att de redan kan allt och inte är öppna för nya saker.
(Jag hamnade nog också lite på annat spår)

Jo, jag vet.. Det är bara så svårt.. I det här fallet var jag inte ryttaren heller, utan bara en jobbig fru (till ryttaren) som hade invändningar mot hur tränaren tyckte att det skulle göras.. Men du har rätt förståss, man ska inte ha dåligt samvete efteråt.
Jisses, vad OT det blev :o:crazy:

Det är kanske så att de inte orkar. Fast jag tycker din beskrivning här passar mkt bra in på ngn som faktiskt inte förstår vad det handlar om. Men jag håller med dig. Det går nog inte att förklara i ett sådant läge.
Det är ju också så att det alltid i alla sammanhang är de som inte kan så mkt (egentligen ganska lite) om ngt som tycker att de redan kan allt och inte är öppna för nya saker.
(Jag hamnade nog också lite på annat spår)

Ja.. så brukar jag också resonera.. men det blir svårt när väldigt erfarna och "erkänt" duktiga tränare inte vill se.. Emot en sådan person känner jag mig väldigt liten, jag har inte all den erfarenheten och känner mig lite dum när jag opponerar mig. Ändå känner jag mig helt säker på att jag hade rätt i just det fallet.
(i korthet kan man säga att hästen lärt sig att stanna när man tippar fram bäckenet. ryttaren är obalanserad och tippar framåt ofrivilligt när han ska svänga hästen, det är ganska tydligt då även skänkeln far bakåt. hästen stannar förståss, lydig som han är, och då instrueras ryttaren att "banka på" lite så hästen går fram. det kändes solklart för mig att hästen gjorde helt rätt, men med mindre erfarenhet känns det såååå svårt att säga emot..)

Jahaja, som sagt, det blev en helt annan tråd detta.. Brukar de inte stängas när man spårar ur såhär? :crazy:

Jag förstår precis hur du menar. Situationen blir ju extra knepig om man har anlitat ngn ex en tränare för att få hjälp med ngt. Jag är nöjd med den som hjälper mig att utbilda min häst (har inte kommit så långt precis men det är en annan sak). Men hon lyssnar även på vad jag har för egna ideer. Om jag tycker att det blir för bra eller annat så är det jag som avgör det.

Kan inte annat än hålla med:bow:

Tror många hanteringsproblem skulle lösa sig om människan bara kunde inse att det med största sannolikhet är hon som är problemet. You gotta impress your horse;)

Hm.. Är n "Join Up" en där man låter hästen springa i längs spåret tills den gör ett antal tecken och ledaren vänder ryggen till?
Ja, jag trodde iaf. att förtroende var baserat på så många positiva möten, ryktningar och promenade. Inte vet jag:confused:

Kan inte annat än hålla med:bow:

Tror många hanteringsproblem skulle lösa sig om människan bara kunde inse att det med största sannolikhet är hon som är problemet. You gotta impress your horse;)

Min mormor kände någon kavalerist som sa att man aldrig fick lita på hästar. De var fullständigt opålitliga och man måste alltid vara på sin vakt. Ett påstående hon upprepade för mig.

Redan innan tonåren hade jag den bestämda uppfattningen att vill jag att häsen ska lita på mig måste jag börja visa det med att lita på hästen. Jag har det logiska tänkandet, det har inte hästen. Den tänker mer med instinkter.

Jag börjar med att visa respekt och förtroende. Får jag positiv respons på det så finns det ju inte mycket att diskutera. Får jag negativ respons så får jag hitta ett annat sätt som får hästen att förstå att jag är chef och att livet är fasen så mycket enklare om man samarbetar. De får välja själva om de vill samarbeta eller inte. Väljer de inte så ser jag till att allt, precis allt, blir jätte omständigt för hästen. Tar inte speciellt lång tid innan de väljer att samarbeta.

Såvida inte de är som det skarpa ungstoet i stallet. Henne tar det lite mer tid med men det går åt rätt håll. Hon står fortfarande och grinar illa i boxen men hon hugger inte längre när jag kommer med foderhinken. Hon har kommit på att det inte är speciellt kul att stå inmotad i ett hörn medans jag långsamt, metodiskt och mycket nogrant håller på och tippar över maten från hinken till krubban medans de andra mumsar på sitt.

Förenklat, ja.

Jag tycker det finns många sätt att göra en join-up. Inte bara i en rundkorall eller ridhus. För mig handlar det om att ge hästen valmöjligheter. Den kan välja att samarbeta och livet blir enkelt eller så kan den välja att inte samarbeta och genast blir saker och ting väldigt jobbigt.

Men det är jag det. Och jag är definitiv inte någon utbildad NH människa. Jag praktiserar sunt bonnförnuft och läser lite NH böcker för att checka av att jag inte simmar ut på för djupt vatten.

Jag vet bara vad jag såg. En känd tränare i ett europeiskt hästland skulle förevisa join-up.. Det gick ut på att ömsöm locka till sig ömsom jaga bort ett vekt ung sto i en liten paddock. Det upprepades ett 20tal ggr. Sen såg stoet ut som hon skulle bryta ihop. Jag och mitt sällskap hade svårt att titta på faktiskt. .Så gör inte hästar i flockar. De jagar bort, ja. Den bortjagade håller sig i en cirkel vars radie efter ett tag blir mindre och efter en tid blir de (för det mesta) accepterade.

MEN hästarna ger inte dubbla budskap. Det är ett mänskligt påhitt. Det kan säkert knäcka en osäker häst, men vad ska det vara bra för?

Jag låter mina hästar fostra varandra i sin stora flock. Sen kommer jag in och vinner deras förtroende. I allmänhet lätt som en plätt. Ibland kan man ngn enstaka gång behöva påminna om att jag är den nya chefen. Men skulle jag köra dubbla budskap metoden är jag helt säker på att några skulle bli hispiga o svårjobbade och några – kanske särskilt ledande unghingstar -skulle kunna få för sig att se det som en utmaning.

Jag vet eg inte alls vad NH står för. Jag har tänkt på det som ett sätt att lära stadsbor ovana vid djur i flock att umgås med ett flockdjur. Kanske är det ett sådant utmärkt koncept men problemen uppstår när man tar till sig enstaka metoder och tricks utan att ta till sig helheten?
Jag vet bara att jag tyckte behandlingen av det lilla stoet var otäck.

.HH

Håller med dig! Att ge sig på metoder som man "hört är bra" kan bli rent djurplågeri, anser jag. Att göra "join up" odyl. utan att förstå vilket beteende hos hästflocken man försöker efterlikna kan få enbart negativa effekter för hästen. Det finns en risk att begrepp som NH och PNH etc. glorifieras och utövas på felaktigt sätt. Säger därmed inte att det är fel! Men jag tror att man måste vara så säker på sitt "hästeri" så att man kan hitta sina egna vägar och vara medveten på vad det är man gör, vad man vill uppnå och hur vägen dit ska se ut.
Vad det gäller skillnad på sto/hingst/valack och hur de fungerar så har jag hört ett härligt uttryck.
"En valack ber man, en hingst säger man till. Ett sto skickar man en önskan med tre kopior till". Stämmer lite, eller hur ;)

Förenklat, ja.

Jag tycker det finns många sätt att göra en join-up. Inte bara i en rundkorall eller ridhus. För mig handlar det om att ge hästen valmöjligheter. Den kan välja att samarbeta och livet blir enkelt eller så kan den välja att inte samarbeta och genast blir saker och ting väldigt jobbigt.

Men det är jag det. Och jag är definitiv inte någon utbildad NH människa. Jag praktiserar sunt bonnförnuft och läser lite NH böcker för att checka av att jag inte simmar ut på för djupt vatten.

Ditt sätt att se på din häst tror jag kommer ta dig långt! Sund inställning!:bow:

Hejsan!
Vart i vårt avlånga land bor du?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 098
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 352
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 777
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 460
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama