Agressiv unghingst (NH svar)

Sv: Agressiv unghingst (NH svar)

"Bra tränade hästar litar och följer ALLA." det har du ratt i Martha! men han ar LAAANGT ifran bra tranad! jag onskar att jag hade tid och mojlighet att ta arbeta ihop med honom dagligen. vilket jag inte har tyvarr, det ar darfor det blir sahar. nagra veckor fungerar han utmarkt, sedan tar han over ledarrollen igen

Jag önskar du inte hade tid för hästar över huvudtaget, för mig är det du sysslar med total hjärntvätt o handlar varken om förtroende eller respekt, utan att en häst totalt ger upp inför en människa som i det märmaste liknar en diktator/tyrann :mad:

Han är ingen dominant ledarhingst. dom beter sig inte så, utan han är säkert en osäker snorunge med värstingfasoner....är ägarna så dumma att dom inte kastrerar så får dom väl skylla sig själva då. För det är grymt mot hästen att bli "uppläxad" var tredje vecka typ.

Man fasar ju inför den dag människan ställer sig framför en dominat vuxen hingst... :eek:

Ja men GUD vad hemskt! :O Kinder ar ju helt forsckrat dar under mig!!!!! han BLUNDAR av skrack!
Ja man dommer andra efter sig sjalv! :)

Idag var jag hos honom igen, han litar pa mig sa pass att han gar los efter mig in i transporten nu, varfor tror du att han inte ligger kvar om jag gar fram till honom?
Det ar ju inte speciellt logiskt om han lagger sig endast genom att jag lyfter bakat hans framben och puttar latt han i halsen. DET ar att vara eftergiven for tryck! nar endast ett latt tryck i nacken far hasten att ga undan nedat! har behovs inga bett tyglar eller annat skit, allt man behover for att jobba med en hast ar ett logiskt tankande!

Nej, han har gett upp.

Dömmer andra efter sig själv? Jag behöver varken Join Up, eller lägga ner hästar för att kunna hantera dem??

Resten fattar jag inte?
Varför han inte ligger kvar när du kommer fram till han? -Hna litar inte på dig!
Lägger han sig när du håller upp hans framben? :eek:

Håller med du!
Fy vilken "hantering" av en åring:mad:
TS: Låt den rasta av sig med jämnåriga- det brukar räcka- långt.

Tror jag det att man blir fördomsfull mot all Nh när man ser o hör argumenten för att beté sig som så- sen ser man vilka som anser att det är "naturligt" betéende mot bäbishästar- bläää....

Senast ändrad:

Blir lite förvånad när jag läser alla upprörda inlägg om att sitta på en liggande ettåring.
NEJ det är inte naturligt. Men är NÅGOT vi gör med våra unghästar naturligt? Sadlar/tränsar/rider? Allt handlar ju om tillit. Att få hästen att lita på en och göra det man ber om. Vilket hästen ifråga verkar göra.
Sen skulle jag själv aldrig sätta mig på en liggande häst.

Inom travet så tävlas ju tvååringar. Det är väl ännu mer onaturligt?

Blir lite förvånad när jag läser alla upprörda inlägg om att sitta på en liggande ettåring.
NEJ det är inte naturligt. Men är NÅGOT vi gör med våra unghästar naturligt? Sadlar/tränsar/rider? Allt handlar ju om tillit. Att få hästen att lita på en och göra det man ber om. Vilket hästen ifråga verkar göra.
Sen skulle jag själv aldrig sätta mig på en liggande häst.

Inom travet så tävlas ju tvååringar. Det är väl ännu mer onaturligt?

Fast för en häst som är ett bytes djur så är just att ligga o bli sutten på ett av de mest hemska saker som kan ske, totalt utlämnad o total dominans....

Denna hästen beskrivs som agressiv o väldigt svårhanterlig, då handlar det knappast om att han låter en människa komma intill när han ligger och vilar, utan om ett totalt övergrepp på en häst. Där han blivit nedlagd och sen fått stå ut med detta.
Att det sen låter som han ligger o njuter för att han blundar är inte korrekt, en häst som ligger o inser att den inte kommer upp, den ger upp.

Detta har alltså inget med tillit att göra, utan total dominans. Ej jämnförbart med att varken tävla 2-åringar eller vänja unghästar vid sadel/träns.

Jag önskar du inte hade tid för hästar över huvudtaget, för mig är det du sysslar med total hjärntvätt o handlar varken om förtroende eller respekt, utan att en häst totalt ger upp inför en människa som i det märmaste liknar en diktator/tyrann :mad:

Håller med.

Helt sjukt att hantera sin häst på det viset.

Har inte fått nåt svar på min fråga: varför startade du tråden? Verkar som om du inte alls är beredd att diskutera sakligt och ta till dig det andra skriver.

Hingstflock!

Jag tycker personligen att en 1,5 årig häst, oavsett kön, ska få gå i en större flock (på lösdrift) med jämngamla kompisar och få utlopp för sina energier där. Svenskar har alltid för bråttom att hålla på med sina hästar! Har man inte ro att vänta är det lika bra att sälja och köpa en äldre häst istället. :mad:
Jag tycker att när hästen är mellan 1 och 2 år är den som allra jobbigast att hantera med alla sina hormoner som spökar i huvudet. Låt honom bara vara så ska du se att han kommer att bli bättre med tiden.

Kastrera om du känner att hingsten är för mycket för dig att klara av. Utsätt dig inte för situationer som du inte har erfarenhet nog för att ta dig ur. Ha alltid din och hästens hälsa i främsta rummet!

Konsultera en erfaren NH människa om du absolut vill hålla på med hingsten. Risken är att du försämrar er relation med de misstag du gör!

Sv: Hingstflock!

Ja, fast jag håller på med trav och vi hanterar unghästarna tidigt, dock brukar spec hingstarna få perioder med mer eller mindre roliga beteenden, men aldrig i livet att jag skulle försöka knäcka dom, leka join up, lägga ner dom för dom ska lyda...
Men TS verkar vilja tyclka att det är fränt för ettalas hela tiden om hur FARLIG O AGGRESSIV hingsten är....Många är ungarna jag fostrat och många har jag sett men ingen som är så farlig som TS hingst :angel: ...så det är nog mer en vanlig snorvalp o TS ego som spökar här :D

Jag blir mycket obehaglig till mods av bilderna. En knäckt bebis..:crazy::cry::eek:

Att som 2-åring tävla på travet innebär inte att hästen är psykiskt knäckt.

jag tycker faktist inte att man kan avgöra om hästen är knäckt eller inte av titta på bilderna. Jag tycker dock att själva syftet med att lägga ner en häst är högst tvivelaktigt.

Ärligt talat tror jag att både ridning & trav i sån tidig ålder kan knäcka en häst & att det är vanligare med psykiskt knäckta hästar inom ridning än vad man kan tro.

Jag blir mycket obehaglig till mods av bilderna. En knäckt bebis..:crazy::cry::eek:

Att som 2-åring tävla på travet innebär inte att hästen är psykiskt knäckt.

jag tycker faktist inte att man kan avgöra om hästen är knäckt eller inte av titta på bilderna. Jag tycker dock att själva syftet med att lägga ner en häst är högst tvivelaktigt.

Ärligt talat tror jag att både ridning & trav i sån tidig ålder kan knäcka en häst & att det är vanligare med psykiskt knäckta hästar inom ridning än vad man kan tro.

Men har man grundläggande kunskap så vet man vad det innebär för en häst att hamna i den situationen...

Att det finns andra saker som kan knäcka en häst, försvarar inte metoden i denna tråden.

Att bygga upp förtroende och att arbeta för ömsesidig respekt är en sak. Att lägga en häst på det där viset är något helt annat, och så långt ifrån bra hästhantering det går att komma! En häst som lägger sig ner efter en joinup har gett upp, det är inte förtroende, det är en knäckt häst! Att öht göra något så kraftigt som en join up med en unghäst är ren idioti, att lägga den och sen sitta på den är om möligt värre!

Har du nån gång sett en häst lägga en annan? Eller för den delen visa respekt och förtroende genom att KLÄTTRA på en liggande häst? Det är rena översittafasoner och absolut inget naturligt eller positivt betéende!

Det är sånna som du och sättet du som förstör inte bara för oss andra, utan också en massa hästar!

/Migo

Det räcker väl med att se en åring som ligger ner medan en en människa sitter på honm? Totalt naturvidrigt och oförsvarbart. :crazy::(:mad:
Han är totalt utelämnad och totalt dominerad.

Att det sedan finns andra avarter som även de är oförsvarbara gör inte detta beteende från människans sida något bätre.

Jag undrade, för att jag vet att de som arbetar med trick, lär hästen att ligga ner, men de sitter sidan om.
Jag har aldrig sett att de sätter sig sen ovanpå den...tycker det verkar konstigt...:confused:

Jag håller med de flesta i tråden, att det är för hög dominans, och att sitta på den innebär inte att hästen får förtroende för dig som ledare, den är så ung, ta det lugnt, med denna lilla pålle.

Ta hjälp av någon som är kunnig...

Sen håller jag också, med att trav och galopphästar också, "tas" alldeles för tidigt..de flesta är alldeles slut i kroppen efter 5 års ålder..vilket är hemskt.
Många även psykiskt:confused:
Jag jobbar med massage och psykologi och har sett alldeles för många exempel av detta, tyvärr..

Senast ändrad:

"Trick" som detta utförs av duktiga hästdressörer- över lång tid o definitivt inte på en åring.
Sittandet på är bara så obeskrivligt elakt gjort- så det finns inte.
håller med Martha- igen:bow:

Jo det är precis det jag skriver i mitt förra inlägg, att tjejen ska ta hjälp av kunnig tränare och att jag motsätter mig att hon sitter på honom.
så du skriver nästan om mitt förra inlägg:)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 098
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 351
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 777
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 460
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama