Agressiv unghingst (NH svar)

Sv: Agressiv unghingst (NH svar)

:bow::bow:

Har någon av er andra sett fransmannen Jean-Francois Pignon?? Han va på globen får nåt år sen. Att få ett antal hästar, varav den minsta 2-åring, att lägga sig i ring runt honom, är det typ djurplågeri eller. Eller är det bara TS här som av nån anledning ska halshuggas.
J-F Pignon har en hemsida titta gärna o jämför.:love:

Det finns en stor skillnad!
Läs inläggen från den du bugar för och jämför med filmerna själv du... :mad:

:bow::bow:

Har någon av er andra sett fransmannen Jean-Francois Pignon?? Han va på globen får nåt år sen. Att få ett antal hästar, varav den minsta 2-åring, att lägga sig i ring runt honom, är det typ djurplågeri eller. Eller är det bara TS här som av nån anledning ska halshuggas.
J-F Pignon har en hemsida titta gärna o jämför.:love:

Det där låter inte som NH utan som show......satt han sig på alla hästarna också ??
Jag förstår inte vart det sunda förnuftet tog vägen...hästkunskap o sunt förnuft kommer man långt på..att läsa en bok, gå en kurs och ändå inte fatta VAD man gör och VARFÖR...na..na...det köper inte jag iallafall.

Det där låter inte som NH utan som show......satt han sig på alla hästarna också ??
Jag förstår inte vart det sunda förnuftet tog vägen...hästkunskap o sunt förnuft kommer man långt på..att läsa en bok, gå en kurs och ändå inte fatta VAD man gör och VARFÖR...na..na...det köper inte jag iallafall.

Det var en show :)
Det mest imponerande var att han fick en flock hästar att helt lugnt o avslappnat lägga sig ner i globen..
Det var en flock väldigt trygga o harmoniska hästar. Och hade inget med tvång, våld o psykiskmisshandel att göra.

Hm, jag blev vittne till en s k join-up uppvisning häromveckan. Nåt så dumt har jag aldrig sett förut i hela mitt hästliv..

Det gick ut på att man ömsom jagade bort ömsom lockade till sig ett litet vekt sto som blev helt förvirrad och osäker. Visst – i slutet sökte hon kontakt med tränaren men den kontakten var inte byggd på förtroende utan på skräck.

Kan tänka mig att det kan vara direkt livsfarligt att leka denna lek med en unghingst och att man kan förlora möjligheten till ett förtroendefullt förhållande för lång tid framåt.

Man ska aldrig ge sig in i något med en häst som man inte är helt säker på att "vinna" i synnerhet inte med en hingst. Man måste ha reservplaner för alla tänkbara avvikelser från huvudplanen. Så sluta med join-ups. Försök återskapa förtroendet.
HH

Till detta inlägg! :bow: :bow:

Kicki :laugh:

Det ar ju inte speciellt logiskt om han lagger sig endast genom att jag lyfter bakat hans framben och puttar latt han i halsen. DET ar att vara eftergiven for tryck! nar endast ett latt tryck i nacken far hasten att ga undan nedat! har behovs inga bett tyglar eller annat skit, allt man behover for att jobba med en hast ar ett logiskt tankande!

Logiskt tänkande skriver du.....vari finns logiken att hästen ska läggas ned på detta sätt!? :confused: Syftet?

Ang Kinder(unghingsten), Forst av allt har han vid 4 manaders alder separerats fran sin moder vilket har gjort att han inte kan tolkar hastens naturliga sprak lika bra som vilken annan hast som helst,

Hur vet du att han inte gör det? Har han fått chansen att gå i en grupp med jämnåriga och ev. någon äldre snäll och stabil häst?

Om inte, på vilket vis tror du att den hantering som du pysslar med skulle ersätta de grundläggande behov som en så ung häst har.

Hej, himla intressant att läsa denna tråden! Och vill bara säga att din hantering
"Swebec" "Jag hanterade honom sällan, men när jag måste göra det ställde jag mig med ryggen mot och lät honom komma till mig istället. Det fungerade alltid, men ett sånt simpelt drag dög inte åt ägaren."
var det enda rätta och jag förstår precis hur du läste hingsten i den situationen. Och jag skulle inte ha gjort något annorlunda i den situationen. Man vill inte hantera aggressiva hingstar med aggressivitet...

Självklart blir jag riktigt förbannad när en hingst inte lyssnar på mig och när han tar den tillrättavisningen stannar jag upp för ett ögonblick, får den lilla signalen att "ok, jag fattar", sen smeker jag hästen och vi tillsammans förstår att det var skönast att göra som jag ville...
Det värsta en häst vet är att bli avhängd och ensam och med mig blir den aldrig det, det är mysigt att vara med mig, men det är jag som råkar vara den som bestämmer när "vi är tillsammans". Det är bara det som gäller!
Sen att jag ber hästen att utföra diverse saker för mig har inte med min dominans att göra i alla lägen, ska jag tillägga, men det är ju en definitionsfråga har jag förstått i denna tråd...

Men faktiskt så har jag suttit på min häst när han har legat ner och då har jag inte lagt ner honom själv (det är något vi måste lära oss :) OCH det handlade om att han hade den tilliten till mig - han ser till mig att jag har koll på hur läget ser ut "ovan" honom och jag sa att "ligg kvar du, det är inte konstigare än att jag sitter på dig när du står upp" Jag ser att det inte kommer några rovdjur....

Ville bara skriva mitt sätt att se på saken, sen att vi alla gör på olika sätt är ju inget konstigt, vi är ju människor. Bara det får en att inse hur många olika sätt det finns att "hantera dem". Tur att hästar har ett sådant otroligt tålamod med oss, älska era hästar, det är det viktigaste och DET kommer man längst med.

Håller med! Bedrövligt att utöva div handlingar mot hästar bara för att visa sin egen dominans!
Hästar är hästar och med sunt förnuft kommer man längre...
Varför vill många ha sina hästar "apatiska". Det är som att uppfostra sina barn till att vara rädda för sina föräldrar. Hoppas en del av er förstår vad jag menar? Har hållt på med hästar i många många år och har aldrig behövt "kuva" mina hästar!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 098
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 351
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 777
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 460
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama